• Matilda03

    Kille som inte vill att jag umgås med vän

    Har ett relationsdilemma. Jag går i samma klass (vuxenutbildning) som två killar och båda är kära i mig. Jag har under en längre tid umgåtts med den ena av dom som en vän, han bryr sig om mig och har ställt upp mycket för mig bland annat. Vi har haft sex några gånger men aldrig varit ihop då jag inte blivit kär i honom.

    Nyligen har jag förälskat mig i den andra killen och han vill vara ihop med mig men med villkoret att jag bryter kontakten med den första killen. 

    Jag vill inte förlora någon av dom, tycker inte jag ska behöva sluta umgås med första killen som en vän (förutsatt att han vill ha mig som vän vilket han säger att han vill). Känner mig pressad och nervös över andra killens krav. Men gillar honom.

    Några tankar kring situationen? Är det rimliga krav från andra killen? Hur kan båda relationerna fungera?

  • Svar på tråden Kille som inte vill att jag umgås med vän
  • Anonym (Julie)

    Hur schysst tycker du att du är mot den andre killen egentligen? Du vet att han är kär i dig, ni har sex ett par gånger och du leker med hans känslor men vill fortsätta umgås med honom ?som en vän? även efter du blir tillsammans med någon annan? Och dessutom går ni allihop i samma klass.

    Varför vill du ha så mycket drama i ditt liv?

  • Anonym (värt)

    Killen är ju kär i och kåt på dig och umgås med dig pågrund av detta. Han vill vara nära dig och hoppas garanterat på mer i framtiden. Att du uppskattar uppmärksamheten du får av detta är inte konstigt men det är inte heller konstigt att en kille du dejtar inte uppskattar det. Ni har liksom redan haft sex så det är inte heller som att du totalt avvisat honom. Jag skulle aldrig acceptera en pojkvän som hade en tjejkompis som var kär i honom och som han dessutom redan legat med. 

    Samtidigt tycker jag väl inte riktigt det är okej att försöka tvinga partners att bryta med vänner. Då får man ju sin partner att må dåligt istället. Personligen hanterar jag det genom att inte dejta killar som håller på och larvar sig med nära tjejkompisar från början för då har vi en så otroligt olika syn på saken att någon av oss oavsett kommer må dåligt av situationen. Ingen bör behöva pushas till en situation där denne mår dåligt. 

    Mitt svar skulle vara att inte inleda en relation med killen men du får själv fundera och avgöra om det är värt det.

  • Anonym (A)
    Anonym (värt) skrev 2019-10-23 15:41:34 följande:
    Killen är ju kär i och kåt på dig och umgås med dig pågrund av detta. Han vill vara nära dig och hoppas garanterat på mer i framtiden. Att du uppskattar uppmärksamheten du får av detta är inte konstigt men det är inte heller konstigt att en kille du dejtar inte uppskattar det. Ni har liksom redan haft sex så det är inte heller som att du totalt avvisat honom. Jag skulle aldrig acceptera en pojkvän som hade en tjejkompis som var kär i honom och som han dessutom redan legat med. 

    Samtidigt tycker jag väl inte riktigt det är okej att försöka tvinga partners att bryta med vänner. Då får man ju sin partner att må dåligt istället. Personligen hanterar jag det genom att inte dejta killar som håller på och larvar sig med nära tjejkompisar från början för då har vi en så otroligt olika syn på saken att någon av oss oavsett kommer må dåligt av situationen. Ingen bör behöva pushas till en situation där denne mår dåligt. 

    Mitt svar skulle vara att inte inleda en relation med killen men du får själv fundera och avgöra om det är värt det.
    +1
  • Anonym (jfsh)

    Den andra killen, har ni påbörjat nåt intimt eller har han ställt villkor innan ni ens blivit ihop? 

    Mitt svar är nej, den andre killen kan inte komma o kräva det av dig.

  • Matilda03
    Anonym (värt) skrev 2019-10-23 15:41:34 följande:

    Killen är ju kär i och kåt på dig och umgås med dig pågrund av detta. Han vill vara nära dig och hoppas garanterat på mer i framtiden. Att du uppskattar uppmärksamheten du får av detta är inte konstigt men det är inte heller konstigt att en kille du dejtar inte uppskattar det. Ni har liksom redan haft sex så det är inte heller som att du totalt avvisat honom. Jag skulle aldrig acceptera en pojkvän som hade en tjejkompis som var kär i honom och som han dessutom redan legat med. 

    Samtidigt tycker jag väl inte riktigt det är okej att försöka tvinga partners att bryta med vänner. Då får man ju sin partner att må dåligt istället. Personligen hanterar jag det genom att inte dejta killar som håller på och larvar sig med nära tjejkompisar från början för då har vi en så otroligt olika syn på saken att någon av oss oavsett kommer må dåligt av situationen. Ingen bör behöva pushas till en situation där denne mår dåligt. 

    Mitt svar skulle vara att inte inleda en relation med killen men du får själv fundera och avgöra om det är värt det.


    Tack för svar. Du menar att du skulle välja att inte inleda nåt för att han pushar mig att bryta en vänskap? (Även om man kan förstå hans perspektiv)
  • Drottningen1970

    Helt ärligt så förstår jag din snubbe i det här läget.

    Jag tycker även att du agerar lite fult mot den killen som du vet är kär i dig. Han behöver sannolikt inte fler vänner men har fortfarande hopp om att det ska bli ni och därför säger han att han vill vara kvar i din närhet som vän.

    Släpp den stackaren istället...

  • Matilda03
    Anonym (jfsh) skrev 2019-10-23 15:42:28 följande:

    Den andra killen, har ni påbörjat nåt intimt eller har han ställt villkor innan ni ens blivit ihop? 

    Mitt svar är nej, den andre killen kan inte komma o kräva det av dig.


    Vi har umgåtts utanför skolan flera gånger, haft sex en gång, står och väger vart det ska ta vägen...så vär är inte officiellt ihop men det är det här som sätter käppar i hjulet för oss båda. Han ställer ett krav som han vill ha igenom och jag vill inte gå med på det i den utsträckningen som han menar. 
  • Matilda03
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 15:45:38 följande:

    Helt ärligt så förstår jag din snubbe i det här läget.

    Jag tycker även att du agerar lite fult mot den killen som du vet är kär i dig. Han behöver sannolikt inte fler vänner men har fortfarande hopp om att det ska bli ni och därför säger han att han vill vara kvar i din närhet som vän.

    Släpp den stackaren istället...


    Jag förstår absolut det, han o jag har pratat om det också. Jag fattar att han kanske bara vill va med mig för han eg hoppas på mer men han säger att han även värdesätter vår vänskap. 
  • Matilda03
    Anonym (Julie) skrev 2019-10-23 15:39:33 följande:

    Hur schysst tycker du att du är mot den andre killen egentligen? Du vet att han är kär i dig, ni har sex ett par gånger och du leker med hans känslor men vill fortsätta umgås med honom ?som en vän? även efter du blir tillsammans med någon annan? Och dessutom går ni allihop i samma klass.

    Varför vill du ha så mycket drama i ditt liv?


    Jag vill eg inte alls ha så mycket drama, ingen mår bra av det. Jag vill ha det lugnt och avslappnat om det går.
  • TriC

    Jösses, det är väl alldeles självklart att din nye pojkvän inte vill att du fortsätter umgås med en annan man som du knullat med och som är kär i dig!!!

    Den andre vill inte vara din kompis, han vill ha dig som flickvän och/eller knulla dig igen. Förstår du inte det?? Och förstår du verkligen inte att det vore respektlöst av dig att fortsätta umgås med honom samtidigt som du är i ett förhållande?

    Jag hade aldrig blivit ihop med en tjej som gjorde som du gör.

Svar på tråden Kille som inte vill att jag umgås med vän