• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Doftljuset
    Anonym (Malle) skrev 2020-02-07 10:16:09 följande:

    Hej:) hur var anledningen till att ni remitterades till ivf och hur länge var ni tvungna att vänta för att komma igång med det ?


    Hej,


    Vi hade testat några månader bli gravida plus att jag led/lider av svåra menstruationssmärtor. Den kombon gjorde att min gyn rekomenderade mig söka för fertilitetsutredning.Efter den luskade dom fram att spermierna var få o lite sega så då skrevs remiss för IVF.Fick grönt i början av sommaren 2019 och hade första mötet september 2019.

  • Reflexgarn
    Patronsaint skrev 2020-02-06 13:59:55 följande:

    Gjorde första vul idag och de kunde se 5 stora blåsor på ena sidan och på andra kunde dom knappt hitta min äggstock. Läkarn undrade om jag blivit opererad i magen och sa att annars kanske den gömner sig bakom livmodern. Så hon kunde bara se 2 små i kanten på äggstocken men vågade inte säga om resten hon såg var vätska eller blåsor. Känner mig jätte besviken att dom bara kunde se 7 äggblåsor. Ska dit igen på måndag på ny kontroll.

    Hur många hade ni andra vid första vul? Vad är normalt liksom?


    Skulle nog säga tat det inte finns något som är normalt eftersom vi alla är individer med olika anledning till ofrivillig barnlöshet.
    Jag hade bara 4 på första och 5 på andra så inte så många alls. En hög mängd äggblåsor garanterar inte att det blir många ägg som blir befruktade i slutändan ändå, kvalitet är viktigare än kvantitet så att säga ;)  Sen beror det nog lite på ålder också hur många ägg man får ut skulle jag tro, ju yngre desto fler. En annan som är närmare 40 än 30 har liksom dragit ner på tillverkningen lite ;)  
    Har du endometrios med tanke på frågan om den knappt synliga äggstocken? 
  • Patronsaint
    Reflexgarn skrev 2020-02-08 10:25:08 följande:

    Skulle nog säga tat det inte finns något som är normalt eftersom vi alla är individer med olika anledning till ofrivillig barnlöshet.

    Jag hade bara 4 på första och 5 på andra så inte så många alls. En hög mängd äggblåsor garanterar inte att det blir många ägg som blir befruktade i slutändan ändå, kvalitet är viktigare än kvantitet så att säga ;)  Sen beror det nog lite på ålder också hur många ägg man får ut skulle jag tro, ju yngre desto fler. En annan som är närmare 40 än 30 har liksom dragit ner på tillverkningen lite ;)  

    Har du endometrios med tanke på frågan om den knappt synliga äggstocken? 


    Jag är 29 hehe så med tanke på det borde man ha det lite lättare. Amh är 6,9 och det sa hon var högt. Ingen endometrios vad jag vet. Men den hon inte hittade är den som jag vanligt vis brukar ha mest pco problem med många äggblåsor så tyckte det var så konstigt att hon typ inte hittade den. Första läkaren sa att dom siktar på att jag ska få 20 ägg så med futtiga 7 äggblåsor känns det sådär.

    Vi får hoppas på några fina guldägg helt enkelt
  • Reflexgarn
    Patronsaint skrev 2020-02-08 16:03:20 följande:
    Jag är 29 hehe så med tanke på det borde man ha det lite lättare. Amh är 6,9 och det sa hon var högt. Ingen endometrios vad jag vet. Men den hon inte hittade är den som jag vanligt vis brukar ha mest pco problem med många äggblåsor så tyckte det var så konstigt att hon typ inte hittade den. Första läkaren sa att dom siktar på att jag ska få 20 ägg så med futtiga 7 äggblåsor känns det sådär.

    Vi får hoppas på några fina guldägg helt enkelt
    Kan ju vara som så att om de får en bättre bild på din äggstock som ville gömma sig så kanske de får fatt i några fler äggblåsor. 
    Men kan samtidigt tycka det är dumt av läkaren att säga vad den tror blir mängden äggblåsor, vi är ju alla olika och reagerar olika på läkemedlen med eller utan PCOS... 
  • Mudcakemonster
    pixie78 skrev 2020-02-06 13:42:12 följande:

    Fråga till er i långa protokollet!

    Har någon gjort långa protokollet med enbart Synarela+Menopur och ingen Orgalutran eller motsvarande? 

     

    Gör första rundan IVF i Helsingfors och har tagit Menopur i 6 dagar (+ Synarela i  ca 3 veckor). UL idag visade många blåsor då jag är lättstimulerad Ska fortsätta med Menopur och göra nytt UL om 4 dagar. Har inte fått nåt recept på Orgalutran, bara på Ovitrelle. 

     

    Förra gången gjorde jag korta protokollet i Uppsala och fick då ta Orgalutran innan äggplocket för att jag som förstod det öka på mognaden på äggen. Sen blev det frys inför äggplocket pga risk för överstimulering så tog ingen Ovitrelle.

     

    Hur har ni andra gjort i långa protokollet?


    Hejsan! Jag har gjort långa protokollet men synarela+gonal F. Sedan gulkropps Terolut efter pterfåring. Är nu på ruvardag 9 med ett toppägg! Såååå spännande :)
  • Mudcakemonster
    Reflexgarn skrev 2020-02-09 09:56:40 följande:

    Hur går det för alla er som ruvar? Jag har sån värk i magen, är lättirriterad och illamående  


    Spännande! Vilken ruvardag är du på? Jag är på rd 9. Har inte så mycket symptom som då de varit negativt i tidigare försök. Hehe så hoppas att detta med nästan inga symptom är ett symptom på att det lyckats :)

    Är lättirriterad, gasig i magen och täppt i näsan.
  • Clemmentina
    Reflexgarn skrev 2020-02-09 09:56:40 följande:

    Hur går det för alla er som ruvar? Jag har sån värk i magen, är lättirriterad och illamående  


    Spännande! Hoppas det är bra tecken för dig. Jag har mensvärk idag och har haft lätt ömma bröst sedan äggplock. Annars inga direkta symptom. Detta är mitt första försök så har ingen aning om när mensen kan tänkas komma om det inte tagit sig.
  • Clemmentina
    Mudcakemonster skrev 2020-02-09 11:10:59 följande:

    Spännande! Vilken ruvardag är du på? Jag är på rd 9. Har inte så mycket symptom som då de varit negativt i tidigare försök. Hehe så hoppas att detta med nästan inga symptom är ett symptom på att det lyckats :)

    Är lättirriterad, gasig i magen och täppt i näsan.


    Hoppas på att det är bra tecken. Fick mensvärk idag så det känns sådär. Är på ruvardag 10 med ett endagars. Testdag nästa söndag! Vilken dag har du testdag? :)
  • Försökermedivf
    pixie78 skrev 2020-02-06 13:42:12 följande:

    Fråga till er i långa protokollet!

    Har någon gjort långa protokollet med enbart Synarela+Menopur och ingen Orgalutran eller motsvarande? 

     

    Gör första rundan IVF i Helsingfors och har tagit Menopur i 6 dagar (+ Synarela i  ca 3 veckor). UL idag visade många blåsor då jag är lättstimulerad Ska fortsätta med Menopur och göra nytt UL om 4 dagar. Har inte fått nåt recept på Orgalutran, bara på Ovitrelle. 

     

    Förra gången gjorde jag korta protokollet i Uppsala och fick då ta Orgalutran innan äggplocket för att jag som förstod det öka på mognaden på äggen. Sen blev det frys inför äggplocket pga risk för överstimulering så tog ingen Ovitrelle.

     

    Hur har ni andra gjort i långa protokollet?


    Jag får också Synarela, Menopur och Ovitrelle.

    Började idag min tredje omgång på detta upplägg. Första omgången för ett antal år sedan fick vi en son så vi bad om att få just detta upplägg även till syskonförsöken :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet