• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Kristina28)

    Hej jag har en fråga! Är mitt i processen i vårat första IVF försök och hade äggplock i måndags. Vi fick ut 17 ägg och i morgon får vi reda på hur många som överlevt till frysen! Vi fick göra totalfrys pga risk för överstimulering. Jag fick min mens idag, över en vecka för tidigt och det fattar jag som en bortfallsblödning! Min fråga är då om man får ägglossning efter denna bortfallsblödningen? Eller måste vi vänta ytterligare en mens innan vi får göra insättningen? Läkaren sa bara att vi skulle göra en insättning vid nästa ägglossning ( om det nu finns ägg i frysen ). Jag har inte läst igenom tråden men om det finns nån som gjort återföring i naturlig cykel med ett fryst embryo, när fick ni göra återföringen?

  • Mudcakemonster
    Clemmentina skrev 2020-02-09 12:27:00 följande:

    Hoppas på att det är bra tecken. Fick mensvärk idag så det känns sådär. Är på ruvardag 10 med ett endagars. Testdag nästa söndag! Vilken dag har du testdag? :)


    Mensväek kan också vara ett bra tecken :) jag har testdag på onsdag alltså rd 12 iiiik. Har ett tvådagars som dom kallade top embryo (det har dom inte sagt förut). Dom gav en 50% chans så det lät ju bra iaf.

    Tänker du tjuvtesta?
  • Clemmentina
    Mudcakemonster skrev 2020-02-09 13:34:22 följande:

    Mensväek kan också vara ett bra tecken :) jag har testdag på onsdag alltså rd 12 iiiik. Har ett tvådagars som dom kallade top embryo (det har dom inte sagt förut). Dom gav en 50% chans så det lät ju bra iaf.

    Tänker du tjuvtesta?


    Spännande! Snart onsdag ju. Låter väldigt positivt med toppembryo. :) Inget tjuvtestande här...sambon vill vänta.
  • Mudcakemonster
    Clemmentina skrev 2020-02-09 14:50:28 följande:

    Spännande! Snart onsdag ju. Låter väldigt positivt med toppembryo. :) Inget tjuvtestande här...sambon vill vänta.


    Du har will power :) jag hade icke det. Gick och smygtestade idag.. vet inte vad jag ska tro. Inbillar jag mig ett streck?

  • Clemmentina
    Mudcakemonster skrev 2020-02-09 15:09:45 följande:

    Du har will power :) jag hade icke det. Gick och smygtestade idag.. vet inte vad jag ska tro. Inbillar jag mig ett streck?


    Svårt att avgöra om där är något. Kvaliteten på FL blir ju kass. Håller tummarna för att det är ett svagt plus! Ska verkligen försöka hålla mig men får se hur det går... ;)
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2020-02-03 19:29:32 följande:

    Jag har testdag på onsdag så tänkte ringa då. Eller är det ok att ringa redan imorgon? Är så jäkla ivrig! :D


    Hur har det gått för dig? Har du bokat in ultraljudet? :D Själv har det gått bra, inget mer blod och tog ett gravtest idag som visade superstarkt! Så mitt hopp lever
  • Ölandstoka
    MALinneaH skrev 2020-02-09 17:17:45 följande:

    Hur har det gått för dig? Har du bokat in ultraljudet? :D Själv har det gått bra, inget mer blod och tog ett gravtest idag som visade superstarkt! Så mitt hopp lever


    Härligt! :) Jag ringde på testdagen, ska på ultraljud nästa vecka. Är nojig bara, känner fortfarande absolut ingenting förutom brösten. Ska bli så skönt att få veta!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2020-02-09 21:08:19 följande:

    Härligt! :) Jag ringde på testdagen, ska på ultraljud nästa vecka. Är nojig bara, känner fortfarande absolut ingenting förutom brösten. Ska bli så skönt att få veta!


    Jag förstår det! Jag håller verkligen tummarna för dig! Och för mig

    Du får gärna berätta hur det gick om du vill.

    Lycka till och kram!
  • Alex1992

    Vi skickade remiss till akademiska i Uppsala i december. Fick svar i januari att vi har blivit nekade..vi bor i Jönköping och skickades dit under patientlagen...jag har 32 i BMI och i vår landsting är kravet 30. Och Uppsala/Göteborg/Stockholm har 35. Jag var helt förkrossad! Har kämpat med vikten från BMI 37 till 32 och även testat att stimulera med både tabletter/sprutor och längtat efter att få göra ivf och så kommer avslag! Dom kunde inte ta emot patienter från andra landsting eftersom dom inte kan hålla vårdgarantin och det hade vart mycket på den senaste. Så fort jag fick detta besked så ringde jag min gyn och vi pratade och dom skulle skicka mig till Göteborg och jag sa att väntetiden hos sahlgrenska är ca 6-8 månader...då får jag höra magiska ord! Dom bestämde då att skicka mig till privat klinik Livio i Göteborg!! Dom har visst samarbeta med dom. Tårarna rann ner och hoppet kom tillbaka! Remissen skickades och 8 dagar sedan kom det hem en kallelse redan nu o februari! Med tanke att det är privat så är det ingen väntetid och detta finansieras av landstinget! Jag är så lycklig och tacksam att det snart är vår tur! Från förtvivlan till lycka!!! Min Gyn har varit med på vår resa sedan 2 år tillbaka och dom vet hur mycket vi har kämpat, måste vart därför dom hjälpte oss att komma dit! Kan inte fatta att vi hade denna tur även fast det började dåligt! Så snart börjar vi här med :)

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet