• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Alex1992
    AndraSladdis skrev 2020-03-12 18:27:21 följande:

    Jag har plockat 15 ägg i morse! Väldigt spännande att se i morgon hur många som befruktats och beroende av antalet blir det återföring antingen dag 2 eller 5.

    Plocket gjorde inte det minsta ont. Det enda var att man blev ganska rejält yr av det morfinliknande preparatet just i stunden, men som tur är så återhämtade mig fort och har varit ute och gått en runda efteråt. Mår oförskämt bra förutom lite trött, men inte så trött så att jag hade kunnat sova. Inte ont någonstans.Hoppas detta kan lugna någon annan som är nervös - det var inte så farligt alls!


    Vad skönt att det gick bra!! 15 ägg är jättebra :) vad kul med återföring...nu är du nära. Hoppas vi båda får bra kvalité på våra ägg!!
  • Ma18
    Reflexgarn skrev 2020-03-11 20:33:27 följande:

    Bisolvon, hostmedicinen? Vårt problem var ju att mina ägg inte släppte in karlns spermier så blev mikropunktion andra omgången. Men om det skulle funka med Bisolvon att få ner motståndet så spermierna tar sig in så kanske det är nåt man skulle testa när/om vi vill få ett syskon. Spännande att se om det funkar!!


    Ja precis, hostmedicin :) vi hade också problem med att spermierna inte tog sig in, så blir spännande att se om det är fler som befruktas denna gång! Kommer troligen bli icsi på en del och då borde väl bisolvon inte göra nån skillnad (tror jag?) men på de ägg som hamnar i vanlig IVF hoppas jag på effekt!
  • Ma18
    Alex1992 skrev 2020-03-12 14:03:01 följande:

    Då var äggplocket färdigt! Hade som jag trodde blivit riktigt överstimulerad..stora svullna äggstockar och många många äggblåsor. Fick ut 36 ägg!! Hade fler äggblåsor kvar men inte så stora, inte konstigt jag har mått dåligt samt har så svullen mage. Äggplocket gjorde inte så ont, det kändes vissa gånger men det gick bra. Får veta imorgon hur många som

    blivit befruktade och alla ska långtids odlas och endast dom

    ?Bästa? ska frysas in och får återföring längre fram när kroppen mår bra igen. Nu får jag bara ta det lugnt och vila!


    Wow vilken skörd! Hoppas du får goda nyheter idag med många befruktade!
  • AndraSladdis

    Vi har precis fått fruktansvärda nyheter. Av de 15 ägg som plockades ut har 0 befruktats. 10 ägg var omogna. Det är oklart varför resterande 5 inte befruktades.


    Nästa cykel blir det ICSI. Spermierna har bra rörlighet så känns inte självklart för mig att det kommer att fungera.


    Någon som har en solskenshistoria efter en IVF-cykel där inga ägg befruktades? Känns som att jag är i stort behov av något som håller kvar hoppet.

  • Alex1992
    AndraSladdis skrev 2020-03-13 13:06:51 följande:

    Vi har precis fått fruktansvärda nyheter. Av de 15 ägg som plockades ut har 0 befruktats. 10 ägg var omogna. Det är oklart varför resterande 5 inte befruktades.

    Nästa cykel blir det ICSI. Spermierna har bra rörlighet så känns inte självklart för mig att det kommer att fungera.

    Någon som har en solskenshistoria efter en IVF-cykel där inga ägg befruktades? Känns som att jag är i stort behov av något som håller kvar hoppet.


    Åh nej!! Så ledsamt. Första gången blir som ett test då man inte vet vad man kan förvänta sig...hoppas det lyckas nästa gång. Ska du köra på samma spruta eller testa en annan variant? Jag fick också besked idag och jag fick självklart också ut många omogna ägg! Av 36 ägg (alla var inte mogna) så har 8 st befruktats sig och dom ska odla vidare dom fram tills på onsdag och då ringer dom igen och berättar hur det ligger till. Hoppas verkligen jag får någon till frysen så jag inte har behövt lida med denna överstimulering utan någon som helst resultat!!
  • GlitterLina
    AndraSladdis skrev 2020-03-13 13:06:51 följande:

    Vi har precis fått fruktansvärda nyheter. Av de 15 ägg som plockades ut har 0 befruktats. 10 ägg var omogna. Det är oklart varför resterande 5 inte befruktades.

    Nästa cykel blir det ICSI. Spermierna har bra rörlighet så känns inte självklart för mig att det kommer att fungera.

    Någon som har en solskenshistoria efter en IVF-cykel där inga ägg befruktades? Känns som att jag är i stort behov av något som håller kvar hoppet.


    Å nej såå tråkigt å ledsamt besked :( hur gå ni vidare nu??
  • Ma18
    AndraSladdis skrev 2020-03-13 13:06:51 följande:

    Vi har precis fått fruktansvärda nyheter. Av de 15 ägg som plockades ut har 0 befruktats. 10 ägg var omogna. Det är oklart varför resterande 5 inte befruktades.

    Nästa cykel blir det ICSI. Spermierna har bra rörlighet så känns inte självklart för mig att det kommer att fungera.

    Någon som har en solskenshistoria efter en IVF-cykel där inga ägg befruktades? Känns som att jag är i stort behov av något som håller kvar hoppet.


    Neej vad tråkigt!! Lider med dig <3

    Jag har ingen solskenshistoria än, men på måndag blir det icsi för oss, trots att spermierna har bra rörlighet, så förhoppningsvis kan jag meddela efter det att det ändå kan göra susen!
  • Astrid40

    Hej, jag är ny här i forumet. Jag är 41 år och ska göra mitt första äggplock nu på måndag och är supernervös! Jag har spolat äggledarna en gång tidigare och det gjorde så ont så jag blev helt blek och kallsvettig, höll på att tuppa av????

    Har gått på 150E gonal-f. Hade 14 blåsor över 10 vid första UL med fler på G men två dagar senare vid nästa UL så hade några av de små försvunnit/kollapsat? Vad beror det på?

    Är orolig nu att fler blåsor försvinner tills ÄP på måndag. Har även spänningar i brösten vilket kan tyda på att ägglossning skett????

    Någon som har erfarenheter av detta?

  • Astrid40

    Hej, jag är ny här i forumet. Jag är 41 år och ska göra mitt första äggplock nu på måndag och är supernervös! Jag har spolat äggledarna en gång tidigare och det gjorde så ont så jag blev helt blek och kallsvettig, höll på att tuppa av????

    Har gått på 150E gonal-f. Hade 14 blåsor över 10 vid första UL med fler på G men två dagar senare vid nästa UL så hade några av de små försvunnit/kollapsat? Vad beror det på?

    Är orolig nu att fler blåsor försvinner tills ÄP på måndag. Har även spänningar i brösten vilket kan tyda på att ägglossning skett????

    Någon som har erfarenheter av detta?

  • Astrid40

    Hej, jag är ny här i forumet. Jag är 41 år och ska göra mitt första äggplock nu på måndag och är supernervös! Jag har spolat äggledarna en gång tidigare och det gjorde så ont så jag blev helt blek och kallsvettig, höll på att tuppa av????

    Har gått på 150E gonal-f. Hade 14 blåsor över 10 vid första UL med fler på G men två dagar senare vid nästa UL så hade några av de små försvunnit/kollapsat? Vad beror det på?

    Är orolig nu att fler blåsor försvinner tills ÄP på måndag. Har även spänningar i brösten vilket kan tyda på att ägglossning skett????

    Någon som har erfarenheter av detta?

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet