• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • bellis2

    Det är skillnader i medicinering och olika behandlingskulturer från land till land.

    Vissa behandlar med både Gonal-F och Menopur. I Ryssland där vi kör använder de sig av Pergoveris som är en kombination av Gonal-F och Menopur. Den är mycket dyr och går inte på högkostnadsskydd.

  • murkla

    På mig visade sig i januari   vårat besök hos gyn i år att jag har en stor cysta på ena äggstocken en Endometrios men de andra är frisk.
    De ville inte op mig pga att jag blir 40 år i höst så vi ska börja med Ivf.
    Var på första besöket i Falun på Livio om Ivf tog 1,5 h långt möte. början av mars
    Så den 23/3 ska jag börja med nässpray i 3 veckor och återbesök och kolla om cystan har gått ner. Hoppas att den har de så kan man få gå vidare och starta upp kroppen igen med hormoner.

    De kommer att bli en bergochdalbana för kroppen men. De är de väl värt som man inte kan bli gravid på vanligtvis.

    Jo så upptäckte de förra året att jag har för högt värde av Prolaktin så jag får äta medicin för de , kommer få äta de under hela tiden vi försöker bli gravid. 
    Hittar inget fel i hypofysen heller.
    Haft två missfall med mitt ex. Nu när man har träffat den man vilja ha länge och försökt i 1-2 år och inga barn blir.
    Man får hoppas att de går bra för alla som ska göra IVF i år.

  • Astrid40
    murkla skrev 2020-03-15 12:47:16 följande:

    På mig visade sig i januari   vårat besök hos gyn i år att jag har en stor cysta på ena äggstocken en Endometrios men de andra är frisk.

    De ville inte op mig pga att jag blir 40 år i höst så vi ska börja med Ivf.

    Var på första besöket i Falun på Livio om Ivf tog 1,5 h långt möte. början av mars

    Så den 23/3 ska jag börja med nässpray i 3 veckor och återbesök och kolla om cystan har gått ner. Hoppas att den har de så kan man få gå vidare och starta upp kroppen igen med hormoner.

    De kommer att bli en bergochdalbana för kroppen men. De är de väl värt som man inte kan bli gravid på vanligtvis.

    Jo så upptäckte de förra året att jag har för högt värde av Prolaktin så jag får äta medicin för de , kommer få äta de under hela tiden vi försöker bli gravid. 

    Hittar inget fel i hypofysen heller.

    Haft två missfall med mitt ex. Nu när man har träffat den man vilja ha länge och försökt i 1-2 år och inga barn blir.

    Man får hoppas att de går bra för alla som ska göra IVF i år.


    Cysta kan störa chansen att bli gravid. Konstigt att de inte vill operera. Jag och min man har varit ihop i typ 20 år och hade bestämt oss att inte ha några barn. När jag var 38 upptäcktes en cysta på hö äggstock som bortopererades i dec (5 cm) I jan fyllde jag 39. Vet inte vad dom hände riktigt med hela den där cystgrejen fick mig att ändra mig och vilja ha barn iaf så jag slutade med piller i feb och blev gravid direkt i mars. Missfall 9 v. Under denna tid startade jag med multivitamin. Blev gravid direkt igen och missfall v 6. Och igen v 5. Sen gick det trögare och jag kände på mig att nåt inte stämde så gick till gynekolog på hösten och jodå, en ny cysta på hö äggstock. Då var det bara 1 år sedan jag opererades och vi beslutade tillsammans att avvakta. Jag gick dock trombyl och Letrozol utskrivet för att minska risk för proppar och för att få regelbunden ägglossning. Under vinter/vår 2 missfal v 5. Nu 40 år. I juni va cystan 8 cm och jag sattes i kö. I okt operation, då va cystan 10 cm och med liten atypi, så man ska inte vänta för länge. Eftersom jag verkar ha benägenhet att bilda cystor skyndade vi på detta med ivf nu iom jag dessutom hunnit fylla 41.

    Vad är det för skillnad på menopur och gonal?
  • bellis2
    Astrid40 skrev 2020-03-15 14:56:45 följande:
    Cysta kan störa chansen att bli gravid. Konstigt att de inte vill operera. Jag och min man har varit ihop i typ 20 år och hade bestämt oss att inte ha några barn. När jag var 38 upptäcktes en cysta på hö äggstock som bortopererades i dec (5 cm) I jan fyllde jag 39. Vet inte vad dom hände riktigt med hela den där cystgrejen fick mig att ändra mig och vilja ha barn iaf så jag slutade med piller i feb och blev gravid direkt i mars. Missfall 9 v. Under denna tid startade jag med multivitamin. Blev gravid direkt igen och missfall v 6. Och igen v 5. Sen gick det trögare och jag kände på mig att nåt inte stämde så gick till gynekolog på hösten och jodå, en ny cysta på hö äggstock. Då var det bara 1 år sedan jag opererades och vi beslutade tillsammans att avvakta. Jag gick dock trombyl och Letrozol utskrivet för att minska risk för proppar och för att få regelbunden ägglossning. Under vinter/vår 2 missfal v 5. Nu 40 år. I juni va cystan 8 cm och jag sattes i kö. I okt operation, då va cystan 10 cm och med liten atypi, så man ska inte vänta för länge. Eftersom jag verkar ha benägenhet att bilda cystor skyndade vi på detta med ivf nu iom jag dessutom hunnit fylla 41.

    Vad är det för skillnad på menopur och gonal?
    Både Gonal-F och Menopur innehåller FSH (som får äggblåsorna att växa) men Menopur innehåller också LH och får äggen att mogna vilket kan behövas ju äldre man blir. Så det är en skillnad i medicinerna.

    Pergoveris är både Gonal-F och Menopur och för oss med lågt AMH är det denna medicin de rekommenderar i flera studier. Skillnad på hur de tillverkas. Menopur utvinns av kvinnors urin. Pergoveris är helt syntestiskt.
  • bellis2

    Förresten, fick du Letrozol när du redan hade cystor? Man kan få cystor av Letrozol. Jag fick det två gånger.

  • Clemmentina
    Astrid40 skrev 2020-03-15 10:26:20 följande:

    Vitaminer räknas som antioxidanter och det stärker immunförsvaret. Det kan vara så att om immunförsvaret är för starkt så kan kroppen se embryot som inkräktare och därför motarbeta det.

    Sedan några v tillbaka har jag skippat min multivitamin och tar istället endast folsyra och d-vitamin. Läste att q10 är bra för äggkvalitet och började ta det för drygt en v sedan. Skulle börjat tidigare om jag vetat. Melatonin också bra för äggen men det fås endast på recept så det fick bli q10.

    Lite surt det där när man får bekosta själv eftersom det verkligen känns som att 1a ivf-behandlingen är ett test för att se hur kroppen svarar. Varför får ex inte alla menopur om det nu är bättre för äggkvalitet? Och varför får inte alla embryo glue när det ökar chans att embryo fäster med 30%?

    En annan anledning att vi inte köpte ett paket om 3 försök är både den psykologiska biten och tidsfaktorn; skulle vi hinna med 2 försök till i år?

    Idag spänner brösten rejält:). Väldigt nojjig att äggblåsorna inte innehåller ägg och att äggen inte blir befruktade... verkligen mycket som kan gå fel..


    Tack för svar! Det låter logiskt. Jag blir lätt förkyld och liknande så hoppas inte jag har samma problem. För min del är jag mer orolig för att kroppen är inflammerad. Har astma och en del problem med magen. Kör på multivitamin tablett för gravida från Thorne, extra d-vitamin, q10 och omega3. Jag har också läst om q10 och melatonin. Q10 blir dock dyrt om man ska ta den rekommenderade dosen.

    Håller helt med dig. Varför experimentera när det är så dyrt. Vi fick bara ut ett ägg, som befruktades. Jag blev gravid men fick en kemisk graviditet. Jag fick för låg dos Gonal-f enligt läkaren. Vi gör ett försök till med Gonal-f (när det nu kan bli) men sen vill jag byta till Menopur. Ökar chansen såpass med embryo glue!? Då låter det märkligt att det inte används mer.

    Vi hoppas de ömmande brösten är ett gott tecken (jag får ofta ömmande bröst när ägglossning närmar sig...). Du får uppdatera hur det går imorgon! Håller tummarna!
  • Anonym (Kanel)

    Hej! Hoppar in här då vi är i samma situation...

    Gällande 3-pack Som Astrid skrev om, det måste väl absolut inte vara inom ett år!? Inte på vår klinik i varje fall. Tyckte därför det var skönt med tre försök, just för den psykiska biten...

    Har någon här fått Ovitrelle som lutealstöd? Dvs vid FET i stället för Lutinus efter insättningen. Jag fick pröva med en Ovitrelle 3 dagar efter ägglossning och en till spruta 5 dagar efter ägglossning (Samma dag som insättning). Läkaren menade att Hcg hjälper kroppen komma igång med graviditeten. Någon till som prövat? Tar ingen Lutinus alls den här gången...

  • Astrid40
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-15 16:39:01 följande:

    Hej! Hoppar in här då vi är i samma situation...

    Gällande 3-pack Som Astrid skrev om, det måste väl absolut inte vara inom ett år!? Inte på vår klinik i varje fall. Tyckte därför det var skönt med tre försök, just för den psykiska biten...

    Har någon här fått Ovitrelle som lutealstöd? Dvs vid FET i stället för Lutinus efter insättningen. Jag fick pröva med en Ovitrelle 3 dagar efter ägglossning och en till spruta 5 dagar efter ägglossning (Samma dag som insättning). Läkaren menade att Hcg hjälper kroppen komma igång med graviditeten. Någon till som prövat? Tar ingen Lutinus alls den här gången...


    För min del måste försöken ske inom ett år iom jag är 41 och det finns en gräns vid 42:(
  • Astrid40
    bellis2 skrev 2020-03-15 15:56:16 följande:

    Förresten, fick du Letrozol när du redan hade cystor? Man kan få cystor av Letrozol. Jag fick det två gånger.


    Ja, jag hade en cysta när jag började med Letrozol tyvärr. Inte kul att Letrozol i sig framkallar fler cystor men det känns dom man inte har nåt val ibland Pest eller kolera
  • Astrid40
    bellis2 skrev 2020-03-15 15:53:43 följande:

    Både Gonal-F och Menopur innehåller FSH (som får äggblåsorna att växa) men Menopur innehåller också LH och får äggen att mogna vilket kan behövas ju äldre man blir. Så det är en skillnad i medicinerna.

    Pergoveris är både Gonal-F och Menopur och för oss med lågt AMH är det denna medicin de rekommenderar i flera studier. Skillnad på hur de tillverkas. Menopur utvinns av kvinnors urin. Pergoveris är helt syntestiskt.


    Men man får väl färre ägg om man använder menopur? Fast å andra sidan, det är väl bättre att satsa på kvalitet snarare än kvantitet när det gäller ivf. Känner mig lite som en försökskanin faktiskt :)

    Så nojjig inför imorgon...massa tankar som snurrar, kommer nog inte sova inatt. Ska va i Gbg kl 8, så får åka tidigt hemifrån.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet