• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • GlitterLina
    Novis1991 skrev 2020-04-24 15:54:24 följande:

    Doktorn sa också att det kunde vara så att tarmarna kunde bli lite konstiga efter insättning men lutade också då åt att man kunde snarare bli hårdare. Jag har inte haft det problemet alls tycker jag. Förutom att jag var lite uppblåst och svullen i magen i början och det då gjorde lite ont att gå på toa. Brukar bli väldigt lös innan och under mens så hoppas verkligen det inte är fallet nu!


    Nä men hoppas vi ej på så då hoppas vi hellre att det är nån bakterie bara som gör dig konstig i magen!
  • Astrid40
    Novis1991 skrev 2020-04-24 15:54:24 följande:

    Doktorn sa också att det kunde vara så att tarmarna kunde bli lite konstiga efter insättning men lutade också då åt att man kunde snarare bli hårdare. Jag har inte haft det problemet alls tycker jag. Förutom att jag var lite uppblåst och svullen i magen i början och det då gjorde lite ont att gå på toa. Brukar bli väldigt lös innan och under mens så hoppas verkligen det inte är fallet nu!


    Vi håller tummarna att det blir ett plus !:)

    När har du testdag?
  • Anonym (Kanel)
    GlitterLina skrev 2020-04-24 08:50:50 följande:

    Kroppen är verkligen konstig att den ej fattat att fostret är dött snyft :( :( tog ett test till idag för att se om det va på väg att försvinna men icke, testet va superstarkt & gravstrecket va starkare än kontrollstrecket.

    Jag är så ledsen :( & yngre blir man ju inte!


    Förstår att du är ledsen, så orättvist att det hände er :( Testet kan vara positivt jättelänge så pina inte dig själv med att testa... Kroppen producerar säkert fortfarande Hcg, men efter att du fått ut allt så kan det ta 4 veckor om jag minns rätt innan testet ska vara blankt. Rekommenderar att du gör det med tabletter, så som ni tänkt, jag har förstått att det kan vara bättre för livmodern än att skrapas, då livmoderslemhinnan kan skadas i värsta fall. Men ibland behöver men hjälpa på traven, jag har ändå förstått att tabletter ofta är bästa sättet med tanke på att försöka bli gravid snart igen.

    Har gått igenom det där själv, som du går igenom... Väntan på det slutgiltiga svaret kändes också så tung, man ville bara veta säkert så man kan ställa in sig på tabletterna osv... Kan bara säga att det är så tungt, men man reser sig igen och försöker på nytt när man orkar! Det är ju ett jättefint tecken att du blev gravid, även om det inte gick hela vägen, försök tänka på det! :) Kram!
  • Novis1991
    Astrid40 skrev 2020-04-25 06:48:34 följande:

    Vi håller tummarna att det blir ett plus !:)

    När har du testdag?


    5/5 är det dags :o det är ju inte första gången man väntat på ett resultat så är liksom inställd på att resultatet blir detsamma, även att jag vet att chanserna nu är större för plus när vi faktiskt sett ett embryo bli till och satts in. Beviset har vi på kylskåpet <3 sötaste lilla embryo jag sett!
  • GlitterLina
    Anonym (Kanel) skrev 2020-04-25 07:28:07 följande:

    Förstår att du är ledsen, så orättvist att det hände er :( Testet kan vara positivt jättelänge så pina inte dig själv med att testa... Kroppen producerar säkert fortfarande Hcg, men efter att du fått ut allt så kan det ta 4 veckor om jag minns rätt innan testet ska vara blankt. Rekommenderar att du gör det med tabletter, så som ni tänkt, jag har förstått att det kan vara bättre för livmodern än att skrapas, då livmoderslemhinnan kan skadas i värsta fall. Men ibland behöver men hjälpa på traven, jag har ändå förstått att tabletter ofta är bästa sättet med tanke på att försöka bli gravid snart igen.

    Har gått igenom det där själv, som du går igenom... Väntan på det slutgiltiga svaret kändes också så tung, man ville bara veta säkert så man kan ställa in sig på tabletterna osv... Kan bara säga att det är så tungt, men man reser sig igen och försöker på nytt när man orkar! Det är ju ett jättefint tecken att du blev gravid, även om det inte gick hela vägen, försök tänka på det! :) Kram!


    Tack kram

    Ska se va läkarn säger på ons. Vet du om man behöver vänta flera månader sen för att föröka sätta in nytt embryo?
  • Anonym (Kanel)
    GlitterLina skrev 2020-04-25 09:49:09 följande:

    Tack kram

    Ska se va läkarn säger på ons. Vet du om man behöver vänta flera månader sen för att föröka sätta in nytt embryo?


    Ja absolut, och det finns ju det lilla hoppet att allt ser bättre ut. Och lyssna så klart på läkaren. Jag tänker att om du får välja så kanske det ter sig som en ?lätt lösning? att låta dem skrapa livmodern, men jag har alltså hört att det kan påverka livmoderslemhinnan så det är svårare att bli gravid, och det vill man ju inte... Att ta tabletter är inte heller skoj så klart, men man tar tabletterna, sen inväntar man en ordentlig mens med ordentlig mensvärk, som dock hålls i skick med smärtmedicin. Sen får man springa på toaletten några gånger längsmed dagen.

    För mig blev det lite material kvar så mitt test var positivt efter 4 veckor fortfarande, och de plockade sedan ut lite slemhinna som inte kommit ut. Men jag tycker inte man fick vänta länge att sätta i gång igen iofs, jag tror jag väntade in första mensen efter tabletterna för att se att det verkligen var en mens och inte konstiga blödningar, och att det blev en normal cykel, och körde igen vid den andra mensen efter tabletterna, då med FET. Det hjälpte mig att återhämta sig, att bara köra igen.
  • Astrid40
    Alex1992 skrev 2020-04-27 16:15:50 följande:

    Var på vul idag och nu har jag fått tid för återföring! Blir på måndag 4 maj <3 längtar ihjäl mig!


    Åhh vad kul! Bara en vecka kvar ju:D
  • GlitterLina
    Alex1992 skrev 2020-04-27 16:15:50 följande:

    Var på vul idag och nu har jag fått tid för återföring! Blir på måndag 4 maj <3 längtar ihjäl mig!


    Så spännande:)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet