• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Astrid40
    AndraSladdis skrev 2020-08-05 18:28:02 följande:

    Hej,

    Fick veta svaret i kväll och tyvärr var det inte bra utan barnet har trisomi 18. Det är inte oväntat, men sorgligt. Jag gråter, men är ändå lugn. Vi kommer att göra abort så fort som möjligt, det blir i vecka 16-17. Då tar det säkert två månader innan man kan fortsätta försöka bli gravid. Jag vet inte i dagsläget om vi väljer IVF, ÄD eller en kombination av dessa. 


    Åh vilket tråkigt besked, man hoppas ju in i det sista ändå att allt ska vara ok. Jättejobbigt.

    Styrkekramar
  • Anonym (Funderare)
    AndraSladdis skrev 2020-08-05 18:28:02 följande:

    Hej,

    Fick veta svaret i kväll och tyvärr var det inte bra utan barnet har trisomi 18. Det är inte oväntat, men sorgligt. Jag gråter, men är ändå lugn. Vi kommer att göra abort så fort som möjligt, det blir i vecka 16-17. Då tar det säkert två månader innan man kan fortsätta försöka bli gravid. Jag vet inte i dagsläget om vi väljer IVF, ÄD eller en kombination av dessa. 


    Men åhh nej!! :( fy fan va jobbigt å sorgligt! Lider med dig, stackars er. Många kramar till dig.
  • AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-08-05 19:18:46 följande:

    Nejjjj :( vad ledsen man blir för er skull!! Ni kommer klara detta, jag önskar er all lycka <3 ta hand om er, kram!


    Tack för omtanken. Ja, jag tror att vi klarar av det just eftersom det finns inget annat alternativ. Efter det blir det en paus på ett par månader för att vänta på att kroppen är återställd. Just nu känns det som att vi behöver det, att sörja men kunna släppa all stress. Jag tror vi kommer tillbaka till tråden senare, jag hoppas och tror att du är gravid då!
  • AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-08-05 19:45:00 följande:

    Åh vilket tråkigt besked, man hoppas ju in i det sista ändå att allt ska vara ok. Jättejobbigt.

    Styrkekramar


    Ja precis, jag hade mina misstankar sedan länge men samtidigt var läkarna så optimistiska eftersom man inte såg något på UL så då hoppades jag också. Det enda som är bra ni är att den här avvikelsen förklarar precis mina konstiga KUB-hormonvärden och att fostret var litet, det beror alltså inte på mig. Så allt detta borde vara OK om jag lyckas bli gravid med ett friskt barn.

    Önskar fortsatt lycka till med din graviditet och eran lilla tös!
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-08-06 08:57:11 följande:

    Men åhh nej!! :( fy fan va jobbigt å sorgligt! Lider med dig, stackars er. Många kramar till dig.


    Tack för omtanken! Man önskar inte det här till någon, men samtidigt klarar människan av mer än man tror.
  • GlitterLina
    AndraSladdis skrev 2020-08-05 18:28:02 följande:

    Hej,

    Fick veta svaret i kväll och tyvärr var det inte bra utan barnet har trisomi 18. Det är inte oväntat, men sorgligt. Jag gråter, men är ändå lugn. Vi kommer att göra abort så fort som möjligt, det blir i vecka 16-17. Då tar det säkert två månader innan man kan fortsätta försöka bli gravid. Jag vet inte i dagsläget om vi väljer IVF, ÄD eller en kombination av dessa. 


    Men nej så ledsamt :( :( beklagar att du behöver gå igenom detta :(

    Kram på dig
  • Dhalia

    Hej, jag hoppar gärna in i denna tråd, har följt den länge nu men aldrig skrivit. Så himla tråkigt det vissa av er behövt gå igenom man har suttit och hejat på er och hoppats på det bästa, skickar massa styrkekramar! Jag gör min tredje IVF nu privat eftersom corona dök upp när vi skulle gjort på Sahlgrenska det sista. Vi har aldrig fått till frysen något och bara gjort ett färskt försök, andra IVF blev totalfrys fast inget dög till frysen. Ska ha äggplock på måndag nu och tanken är att få tillbaks ett 3-dagars, har även bytt till menopur denna gången. Någon som fått bättre utfall med Menopur jämfört med gonal f?

  • Söstrami83
    Dhalia skrev 2020-08-07 22:15:28 följande:

    Hej, jag hoppar gärna in i denna tråd, har följt den länge nu men aldrig skrivit. Så himla tråkigt det vissa av er behövt gå igenom man har suttit och hejat på er och hoppats på det bästa, skickar massa styrkekramar! Jag gör min tredje IVF nu privat eftersom corona dök upp när vi skulle gjort på Sahlgrenska det sista. Vi har aldrig fått till frysen något och bara gjort ett färskt försök, andra IVF blev totalfrys fast inget dög till frysen. Ska ha äggplock på måndag nu och tanken är att få tillbaks ett 3-dagars, har även bytt till menopur denna gången. Någon som fått bättre utfall med Menopur jämfört med gonal f?


    Hejsan Dhalia.

    Hur har det gått för dig idag på äggplocket? Hoppas det blev många fina ägg. Ska hoppa in i tråden nästa vecka tänkte jag då jag ska börja min andra behandling. Kommer att köra med Menopur då det funkade ganska bra förra gången.
  • Söstrami83
    Kiiwii90 skrev 2019-11-06 01:13:19 följande:

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?


    Hur går det Kiiwii90? Är ni på g för en ny behandling? Själv har jag behandlingsstart nästa vecka. Min andra ivf-behandling. Dagarna släpar sig fram.
  • Dhalia
    Söstrami83 skrev 2020-08-10 21:00:05 följande:

    Hejsan Dhalia.

    Hur har det gått för dig idag på äggplocket? Hoppas det blev många fina ägg. Ska hoppa in i tråden nästa vecka tänkte jag då jag ska börja min andra behandling. Kommer att köra med Menopur då det funkade ganska bra förra gången.


    Hej Söstrami83,

    Det blev 10 ägg som det sista UL visade men hade hoppats på några fler eftersom till oss brukar bara ca hälften bli befruktade. Idag ska dem ringa för att berätta hur de har gått så hoppas verkligen på bättre kvalité denna gången samt att alla ägg ska va mogna så är riktigt nervös. Har ni fått till frysen med Menopur och hur många fick ni sist?
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet