• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • MeAndMyself
    Söstrami83 skrev 2020-08-14 23:11:47 följande:

    Här är en tabell på ungefärliga normalvärden för amh beroende på ålder. Kanske kan vara till hjälp.


    Tack va snäll du är! Känner mig dock förvirrad än, 14,3 låter konstigt om de ska stämma in på vänstra spalten? Känns som nätt blivit fel haha
    Söstrami83 skrev 2020-08-14 23:11:47 följande:

    Här är en tabell på ungefärliga normalvärden för amh beroende på ålder. Kanske kan vara till hjälp.


    Satte på mig glasögonen nu, 14,3 kanske ska va den högra spalten.. känns väldigt brett i så fall med och jag känner mig som ett frågetecken/korkad ändå.. Får kanske ringa Falun på måndag och fråga ändå :/
  • Söstrami83
    MeAndMyself skrev 2020-08-15 00:50:04 följande:

    Tack va snäll du är! Känner mig dock förvirrad än, 14,3 låter konstigt om de ska stämma in på vänstra spalten? Känns som nätt blivit fel hahaSatte på mig glasögonen nu, 14,3 kanske ska va den högra spalten.. känns väldigt brett i så fall med och jag känner mig som ett frågetecken/korkad ändå.. Får kanske ringa Falun på måndag och fråga ändå :/


    Du kan även ta ditt värde och dela det med 7,14 och då får du amh-värdet i ng/ml, vilket är det som är vanligast att använda i Sverige. Då blir ditt värde 2,0. Sen beror det på din ålder hur bra eller dåligt det värdet är.

    Jo men det är klart du ska fråga dem.
  • bellis2
    MeAndMyself skrev 2020-08-15 00:50:04 följande:

    Tack va snäll du är! Känner mig dock förvirrad än, 14,3 låter konstigt om de ska stämma in på vänstra spalten? Känns som nätt blivit fel hahaSatte på mig glasögonen nu, 14,3 kanske ska va den högra spalten.. känns väldigt brett i så fall med och jag känner mig som ett frågetecken/korkad ändå.. Får kanske ringa Falun på måndag och fråga ändå :/


    Som sötsrami83 skriver, du har fått ditt AMH-värde av någon anledning i pmol/L istället för µg/L. Det står i ditt resultat och du kan se att din siffra 14,3 ligger mellan ett normalt referensvärde som är 4,8-53,9 pmol/L (enhet).

    Det är som en djungel ute och det är förståeligt om man panikar. Men PCOS har du inte med ett AMH på runt 2 som sötsrami83 räknade ut åt dig utan tvärtom så har du har ett bra värde.
  • Dhalia
    Söstrami83 skrev 2020-08-14 23:33:57 följande:

    Helt ok att fråga. Det var efter ivf. Vi kan inte bli gravida naturligt längre då min sambo blev steril pga cancerbehandling. Vi gör icsi med hans infrysta spermier. Vi har två barn som vi fått naturligt innan detta, men längtan efter ett litet syskon är stor. Samtidigt är jag såklart oändligt tacksam för de två underverk vi redan har. Barnet i magen hade svåra fosteravvikelser och därför kände vi oss tvungna att avbryta graviditeten. Inga kromosomavvikelser kunde hittas, och då vi lyckats få två friska barn så var det bara extrem otur säger de. Ibland funderar jag på om det ändå är större risk att något blir fel när man gör IVF och icsi. Inget som är vetenskapligt bevisat, men lite undrar man ju...

    Vad otroligt härligt att du är ruvare nu! :) Samt att det är stora chanser att det även blir något till frysen. Hoppas att flera av dem utvecklas fint och att det lilla kornet växer till sig och bäddar in sig ordentligt i magen nu de närmaste dagarna.

    Hur mår du då? Har du mått ok under stimuleringen och äggplocket och så? Har du behövt ta ledigt mycket eller kunnat jobba?


    Usch vad tråkigt, ja riktig otur om ni ändå lyckats få två friska. Väldigt starkt av er att kämpa vidare!Ja de klart ni vet ju vad ni längtar till. Jag kanske får mig en chock efter 9 månader och undrar vad var de jag längtade till så mycket haha ;) Ja håller med, de bästa är ju om allt får sköta sig självt. Sen de klart äggen och spermierna får ju utsätta sig för annan miljö än vad som skulle gjort om allt fungerade bra.

    Ja väldigt nervös :D Försöker känna efter hela tiden så jag vet om allt börjar avta efter söndag eller om symtomen ökar. Testade också imorse för att se om ovitrellen var ute men nej de var den inte, var ett svagt streck och nu är det 7 dagar sen jag tog den.

    Det gick ganska bra, var lite illamående och lite mer huvudvärk eller spänningar. Var borta två dagar för äggplock, ganska skönt att va hemma dagen efter speciellt när dem ringer hur många som är befruktade. Men jag hade ganska uppblåst mage efter äggplocket och var öm men har nästan lagt sig nu :)

    Nu är de väl inte många dagar kvar tills du börjar med sprutor :)
  • Söstrami83
    Dhalia skrev 2020-08-15 22:58:19 följande:

    Usch vad tråkigt, ja riktig otur om ni ändå lyckats få två friska. Väldigt starkt av er att kämpa vidare!Ja de klart ni vet ju vad ni längtar till. Jag kanske får mig en chock efter 9 månader och undrar vad var de jag längtade till så mycket haha ;) Ja håller med, de bästa är ju om allt får sköta sig självt. Sen de klart äggen och spermierna får ju utsätta sig för annan miljö än vad som skulle gjort om allt fungerade bra.

    Ja väldigt nervös :D Försöker känna efter hela tiden så jag vet om allt börjar avta efter söndag eller om symtomen ökar. Testade också imorse för att se om ovitrellen var ute men nej de var den inte, var ett svagt streck och nu är det 7 dagar sen jag tog den.

    Det gick ganska bra, var lite illamående och lite mer huvudvärk eller spänningar. Var borta två dagar för äggplock, ganska skönt att va hemma dagen efter speciellt när dem ringer hur många som är befruktade. Men jag hade ganska uppblåst mage efter äggplocket och var öm men har nästan lagt sig nu :)

    Nu är de väl inte många dagar kvar tills du börjar med sprutor :)


    Haha:D Ja det kommer säkerligen bli en chock när ni får en liten. Men samtidigt det bästa som finns, trots garanterad sömnbrist, konstant oro mm. Det är så värt det <3

    Känns omöjligt att inte vara nervös :) När har du testdag då? Har du känt några symtom?

    Tog du ut semester eller hur gjorde du? Tror att jag också kommer behöva två dagar ledigt kring äggplocket, men det visar sig väl.

    Nej precis. Förväntar mig att mensen kommer i morgon, så sen kör vi :) Är väldigt taggad, samtidigt som jag vet att det kommer bli tufft att hålla all oro i styr. Så många olika moment som ska stämma, så mycket som kan gå fel. Längtar tills allt det är över och man förhoppningsvis får bli ruvare.
  • Dhalia
    Söstrami83 skrev 2020-08-17 04:24:13 följande:

    Haha:D Ja det kommer säkerligen bli en chock när ni får en liten. Men samtidigt det bästa som finns, trots garanterad sömnbrist, konstant oro mm. Det är så värt det <3

    Känns omöjligt att inte vara nervös :) När har du testdag då? Har du känt några symtom?

    Tog du ut semester eller hur gjorde du? Tror att jag också kommer behöva två dagar ledigt kring äggplocket, men det visar sig väl.

    Nej precis. Förväntar mig att mensen kommer i morgon, så sen kör vi :) Är väldigt taggad, samtidigt som jag vet att det kommer bli tufft att hålla all oro i styr. Så många olika moment som ska stämma, så mycket som kan gå fel. Längtar tills allt det är över och man förhoppningsvis får bli ruvare.


    Jag har onsdag 26/8 så tiden dit känns lång men de bra för jag kommer va sjukt nervös.. sist kändes dr som hjärtat skulle hoppas ur bröstkorgen. Jag är inne på ruvardag 4 med en 3 dagars så har inte kännt något utöver de jag redan haft. Brösten är ömma å har haft till och från stickningar å mensvärk men ja hade det innan insättningen också, så svårt att avgöra men så länge brösten ömmar så är de gott tecken. Sist försvann det innan någon vecka innan testdagen så man anade resultatet.

    Den här gången sjukskrev jag mig två dagar, man har rätt för IVF (rätta mig om jag har fel, hittade för länge sen info om de). Förut tog jag ut ATK-timmar eller flex.:)

    Ja man är så taggad på att börja så de händer något men ja sen kommer oron:) håller tummarna att de blir många ägg men inte för många ;)
  • Anonym (Blad)

    Hej allihop! Längesedan jag tittade in här... Den 12/8 påbörjade min sambo och jag vår andra IVF, efter att brutalt ha misslyckats med den första i maj månad (6 ägg varav inget befruktades!) Jag började med gonal-f 300 ie den här gången (175 för att öka till 225 förra gången). När jag imorse kollade mina anteckningar insåg jag att jag missat att ta fyremadelen inte en dag, utan två! Jag hade fått för mig att jag skulle börjat med den idag (på dag 6) och har alltså antagligen redan börjat ägglossa. FIck panik och ringde Sahlgrenska där den bm som svarade blev orolig. Hon skulle prata med doktorn och återkomma. Han meddelade att jag skulle ta fyremadelen asap och även ikväll samt att jag ändå var välkommen på ul imorgon. De hoppas att jag inte börjat ägglossa än, men jag anar att det redan är på gång. :( Alltså missar vi ännu en månad i så fall! Jag är så besviken på mig själv. Så fort jag märkte detta fick jag rejäl ångest och nästintill självmordstankar. Kan jag inte ens hålla koll på två saker kanske man inte ska ha barn!?!?! Lycka till ni andra! 

  • Friger
    Anonym (Blad) skrev 2020-08-18 11:21:05 följande:

    Hej allihop! Längesedan jag tittade in här... Den 12/8 påbörjade min sambo och jag vår andra IVF, efter att brutalt ha misslyckats med den första i maj månad (6 ägg varav inget befruktades!) Jag började med gonal-f 300 ie den här gången (175 för att öka till 225 förra gången). När jag imorse kollade mina anteckningar insåg jag att jag missat att ta fyremadelen inte en dag, utan två! Jag hade fått för mig att jag skulle börjat med den idag (på dag 6) och har alltså antagligen redan börjat ägglossa. FIck panik och ringde Sahlgrenska där den bm som svarade blev orolig. Hon skulle prata med doktorn och återkomma. Han meddelade att jag skulle ta fyremadelen asap och även ikväll samt att jag ändå var välkommen på ul imorgon. De hoppas att jag inte börjat ägglossa än, men jag anar att det redan är på gång. :( Alltså missar vi ännu en månad i så fall! Jag är så besviken på mig själv. Så fort jag märkte detta fick jag rejäl ångest och nästintill självmordstankar. Kan jag inte ens hålla koll på två saker kanske man inte ska ha barn!?!?! Lycka till ni andra! 


    Va mest inne här för att jag vid något tillfälle hjälpte ett par som inte lyckades med ivf. Läste ditt meddelande.

    Va inte så dömande mot dig själv. Det är mänskligt att glömma och missförstå. Du kan vara en utmärkt mor även om du glömmer tre saker. Själv glömmer jag det mesta men ungarna verkar klara sig rätt bra ändå. Den enda faran jag ser med ditt framtida barn är att barnet riskerar att drunkna av alla pussar och kramar, så som du fått kämpa.

    Önskar dig all lycka i nästa försök!
  • Söstrami83
    Anonym (Blad) skrev 2020-08-18 11:21:05 följande:

    Hej allihop! Längesedan jag tittade in här... Den 12/8 påbörjade min sambo och jag vår andra IVF, efter att brutalt ha misslyckats med den första i maj månad (6 ägg varav inget befruktades!) Jag började med gonal-f 300 ie den här gången (175 för att öka till 225 förra gången). När jag imorse kollade mina anteckningar insåg jag att jag missat att ta fyremadelen inte en dag, utan två! Jag hade fått för mig att jag skulle börjat med den idag (på dag 6) och har alltså antagligen redan börjat ägglossa. FIck panik och ringde Sahlgrenska där den bm som svarade blev orolig. Hon skulle prata med doktorn och återkomma. Han meddelade att jag skulle ta fyremadelen asap och även ikväll samt att jag ändå var välkommen på ul imorgon. De hoppas att jag inte börjat ägglossa än, men jag anar att det redan är på gång. :( Alltså missar vi ännu en månad i så fall! Jag är så besviken på mig själv. Så fort jag märkte detta fick jag rejäl ångest och nästintill självmordstankar. Kan jag inte ens hålla koll på två saker kanske man inte ska ha barn!?!?! Lycka till ni andra! 


    Håller med föregående talare, Friger. Var inte så hård mot dig själv. Du är verkligen inte den första som råkar missa något av de många moment som IVF innebär. Själv missade jag "bara" en dos lutinus dagen efter återföring och blev då helt panikslagen att jag sabbat alltihop. Är övertygad om att du kommer att bli en fantastisk förälder.

    Uppdatera gärna hur det har gått på ultraljudet. Håller tummarna att allt ser bra ut.
    Friger skrev 2020-08-18 14:30:18 följande:

    Va mest inne här för att jag vid något tillfälle hjälpte ett par som inte lyckades med ivf. Läste ditt meddelande.

    Va inte så dömande mot dig själv. Det är mänskligt att glömma och missförstå. Du kan vara en utmärkt mor även om du glömmer tre saker. Själv glömmer jag det mesta men ungarna verkar klara sig rätt bra ändå. Den enda faran jag ser med ditt framtida barn är att barnet riskerar att drunkna av alla pussar och kramar, så som du fått kämpa.

    Önskar dig all lycka i nästa försök!


    Bra skrivet! <3
  • Anonym (Blad)
    Söstrami83 skrev 2020-08-19 10:39:35 följande:

    Håller med föregående talare, Friger. Var inte så hård mot dig själv. Du är verkligen inte den första som råkar missa något av de många moment som IVF innebär. Själv missade jag "bara" en dos lutinus dagen efter återföring och blev då helt panikslagen att jag sabbat alltihop. Är övertygad om att du kommer att bli en fantastisk förälder.

    Uppdatera gärna hur det har gått på ultraljudet. Håller tummarna att allt ser bra ut.Bra skrivet! <3


    Tack till er båda! Så skönt att detta forum finns. Det känns bättre nu. Jag var nere i gbg 2 timmar före min tid, eftersom att jag var rädd att hamna mitt i rusningen (jag åker 10 mil..)

    Dr Ali lugnade mig och berättade att de sätter in fyremadelen ganska tidigt med tanke på ?såna som jag?, haha. Undersköterskan tyckte nog att han uttryckte sig lite klumpigt, men jag skrattade mest.

    Ingen ägglossning hade skett och jag hade nu 11 ganska stora ägg mellan 14-20 och lite ?smått? :) Känns mycket bättre än förra gången. Ska på nytt ul på lördag hos en annan doktor och troligtvis plock på mån/tis. Fortsätter med 300 ie.

    Man får tillbaka hoppet litegrann! Hoppas bara att inte mattan rycks undan innan själva plocket (eftersom att det var befruktningen som inte funkade förra gången).

    Tack igen för era fina svar! Jag försöker att ta till mig positiva tillrop.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet