• Anonym (...)

    Vit jul för släkting som är alkoholist?!

    Vad tycker ni? Bör hela sällskapet offra sig för att inte fresta den nyktra alkoholisten?

  • Svar på tråden Vit jul för släkting som är alkoholist?!
  • Akira Öken
    Zarch skrev 2019-11-22 11:29:57 följande:

    Fast då håller du dig inte heller till ämnet. Det här handlar ju inte ett dugg för dig om alkoholisten i sig ifråga utan du propagerar för att ingen ska dricka något alkoholhaltigt på julafton, eller har jag fel?


    Du har fel.
  • Anonym (Guckosko)
    IceKitten skrev 2019-11-22 11:53:49 följande:

    Det är en dryck... Det går enkelt att hitta andra goda drycker att dricka som inte innehåller alkohol.

    Jag älskar laxen på julbordet, men hade det plockats bort av allergisk eller etiska anledningar så hade jag fortfarande överlevt.

    Det är skämmande hur besatta många är av sina procent...


    Så tycker du ja, jag tycker annorlunda.

    Det spelar ingen roll vilka jämförelser du gör!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-22 11:41:08 följande:

    Det var ju en märklig person.

    Men du jämför en alkoholist som säger hjälp med en inbillningssjuk.

    Lite tokigt.


    Jag tror bara hon ville få fram att hon tycker det är orimligt att ta hänsyn till en person på det sättet. Jag har viss förståelse för alkoholisten men det är trots inte han som ska dricka. Jag är förövrigt nykterist och min pappa är alkoholist så jag varken dricker på julen eller är okunnig kring vad en alkoholist är.
  • Vinterankan

    Kan man inte hjälpa den fd alkoholisten genom att helt enkelt inte fylla på i dennes glas, inte erbjuda en öl, inte prata "alkoholromantiskt" under kvällen samt ha ett bra och varierat utbud av alkoholfria drycker. 

    Jag tycker inte det går att jämföra med att ställa undan alkoholen för att det finns en aktiv alkoholist som man inte vill ska bli full. Där handlar det ju till viss del om självbevarelsedrift att personen dricker för mycket och blir odräglig och det är svårt att säga till en vuxen människa att inte dricka "från ingenstans". 

    Inte heller att rensa huset på alkohol där en nykter alkoholist bor för att ta bort frestelsen, där kan det ju handla om att den inte ska bli frestad när den är ensam. 

    Här handlar det om en människa som aktivt säger sig inte vilja dricka = inga problem att andra vuxna människor under kvällen påminner om det om viljan faller på. 

  • Anonym (Lina)

    Men varför ska man överhuvudtaget ha alkohol på jul?? Själv är jag uppvuxen i ett hem där vi aldrig drack alkohol och jag har fortsatt att ha den hållningen även nu när jag själv har familj. Att ha en vit jul skadar ingen. Kan man inte tänka sig det så bör man nog fundera på vilken osund relation till alkohol som man själv kanske har...

  • Prickigt block
    Anonym (Lina) skrev 2019-11-22 14:50:37 följande:

    Men varför ska man överhuvudtaget ha alkohol på jul?? Själv är jag uppvuxen i ett hem där vi aldrig drack alkohol och jag har fortsatt att ha den hållningen även nu när jag själv har familj. Att ha en vit jul skadar ingen. Kan man inte tänka sig det så bör man nog fundera på vilken osund relation till alkohol som man själv kanske har...


    Vad är det som är så svårt att begripa?
    DU är uppvuxen... blablabla. Jaha?
    Vad har det med något att göra?

    DU är inte någon självklar norm.

    Nej, att ha en vit jul skadar ingen. Så långt har du rätt.
    MEN det gör julen till en trist föreställning där den extra lilla kryddan inte finns. Nu pratar jag inte om fyllslag utan om snapsvisan med den efterkommande snapsen. Glöggen till pepparkakor och russin. En värmande Irish på kvällskvisten.

    Det är MIN åsikt. Kanske jag skulle göra som du? Göra det till det normala. Men nej, det gör jag inte.
    Vet du varför?
    För att alla är olika, gör olika, har olika vanor och traditioner.

    Gör det ditt firande sämre än mitt? Nej.
    Gör det mitt firande sämre än ditt? Nej.

    Men det gör att man har ett val. Och jag skulle inte välja en vit jul, för jag vill helt enkel inte ha det.

    Jag är förresten också uppvuxen med föräldrar som inte drack alkohol alls,i stort sett.
    Det förhindrar inte att jag vill göra det.

    Punkt slut.
  • Anonym (...)

    Svaren var ungefär som man förväntar sig av fl. De som inte brukar dricka tycker att alla som tycker att alkohol gör skillnad för en fest är alkisar..

    Som tidigare förhållande fd medberoende har jag haft min beskärda del av solidariskt uppoffrande och det var ganska otacksamt och tråkigt. Att plocka bort en stor del av julens smaker och stämning känns tråkigt då vi ytterst sällan går på fester. Dessutom minskar motivationen av att hen regelbundet tar återfall ändå..

    Personligen skulle jag aldrig begära att så många ska anpassa sig efter mina problem. Skulle aldrig komma på tanken..

  • Akira Öken
    Anonym (...) skrev 2019-11-22 16:22:42 följande:

    Svaren var ungefär som man förväntar sig av fl. De som inte brukar dricka tycker att alla som tycker att alkohol gör skillnad för en fest är alkisar..

    Som tidigare förhållande fd medberoende har jag haft min beskärda del av solidariskt uppoffrande och det var ganska otacksamt och tråkigt. Att plocka bort en stor del av julens smaker och stämning känns tråkigt då vi ytterst sällan går på fester. Dessutom minskar motivationen av att hen regelbundet tar återfall ändå..

    Personligen skulle jag aldrig begära att så många ska anpassa sig efter mina problem. Skulle aldrig komma på tanken..


    Nja, hos oss brukar vi ha en hel del alkohol på julen och jag uppskattar att ta en nubbe och några glas vin på julen. Men jag har inga problem att avstå det för någon annans skull och har även så gjort när det varit aktuellt.
  • Anonym (A)
    Akira Öken skrev 2019-11-22 17:07:37 följande:
    Nja, hos oss brukar vi ha en hel del alkohol på julen och jag uppskattar att ta en nubbe och några glas vin på julen. Men jag har inga problem att avstå det för någon annans skull och har även så gjort när det varit aktuellt.
    Samma här
  • Anonym (Pucko i flaska)
    Akira Öken skrev 2019-11-22 17:07:37 följande:
    Nja, hos oss brukar vi ha en hel del alkohol på julen och jag uppskattar att ta en nubbe och några glas vin på julen. Men jag har inga problem att avstå det för någon annans skull och har även så gjort när det varit aktuellt.
    Har du provat gotlandsdricka?
    Såg på din blogg att ni brukar fira jul på Gotland.

    Jag har smakat och tyckte det smakade... obeskrivligt illa!
    Var det den enda tillgängliga alkoholen så skulle jag avstå.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Micke) skrev 2019-11-22 10:57:23 följande:

    Tråden påminner om min frus lillebror.

    Han var sambo med en tjej som var "el-allergiker"
    Vi varje födelsedag, jul, påsk, middag osv fick alla stänga av sina mobiler
    och lägga dom i en korg i hallen. Allt för att hon inte skulle blir sjuk av
    strålningen.  Enligt brorsan kunde hon känna strålningen på över 10 meters
    avstånd. Alla spelade snällt med i denna sjuka teater.

    Men inte fan stängde jag av min telefon, jag hade 2 yngre tonårsdöttrar hemma
    och i den åldern kunde massa elände inträffa på en lördagkväll.
    Jag satt bredvid henne på otaliga middagar utan att hon mådde det minsta illa.


    Det är för att "el-allergi" är något trams som extremt arbetsskygga personer kommit på för att få sympati, uppmärksamhet och att slippa gå till jobbet. (ursäkta OT)
  • Akira Öken
    Anonym (Pucko i flaska) skrev 2019-11-22 17:30:47 följande:

    Har du provat gotlandsdricka?

    Såg på din blogg att ni brukar fira jul på Gotland.

    Jag har smakat och tyckte det smakade... obeskrivligt illa!

    Var det den enda tillgängliga alkoholen så skulle jag avstå.


    Jag har smakat. Men är av samma åsikt som du och tackar alltid nej när dunken åker fram. Men min man, som är fastlänning, tar gärna både ett och två glas dricku.
  • Anonym (Pucko i flaska)
    Akira Öken skrev 2019-11-22 17:52:12 följande:
    Jag har smakat. Men är av samma åsikt som du och tackar alltid nej när dunken åker fram. Men min man, som är fastlänning, tar gärna både ett och två glas dricku.
    Nu ska jag inte vara sån men... det heter dricke i det sambandet.
    Dricku säger man i en mening som t ex "Di där dricku".
    Jämfört med "ett glas dricke".

    Jag är från När på Gotland och uppfödd med gutamålet.

    Är du gotländska?
  • Akira Öken
    Anonym (Pucko i flaska) skrev 2019-11-22 17:56:28 följande:

    Nu ska jag inte vara sån men... det heter dricke i det sambandet.

    Dricku säger man i en mening som t ex "Di där dricku".

    Jämfört med "ett glas dricke".

    Jag är från När på Gotland och uppfödd med gutamålet.

    Är du gotländska?


    Helt ok att vara "sån" i detta sammanhang. Det stämmer att jag är gotländska. Nu kanske vi inte ska vara mer OT i tråden. :)
  • Anonym (Pucko i flaska)
    Akira Öken skrev 2019-11-22 18:03:58 följande:
    Helt ok att vara "sån" i detta sammanhang. Det stämmer att jag är gotländska. Nu kanske vi inte ska vara mer OT i tråden. :)
    Haha, du har rätt.
    Nu håller vi oss till ämnet.

    Välkommen till ön iallafall! (Och nu säger jag inget mer om det.) {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (jadå)

    Eftersom vi aldrig haft alkohol i släkten på jul hade det inte varit en "uppoffring" alls för mig. Men talar vi om själva principfrågan "alla offrar sig för en" så TROR jag att min skiljelinje där går vid hälsoproblem. Har någon luftburna allergier har jag inget problem alls med att avstå från livsmedel som orsakar detta om en inbjuden gäst riskerar att fara illa.(Vi har inga djur. Den som har det skulle nog inte allergisanera sitt hem i månader men är man inte beredd att låta hunden/katten vara i ett angränsande rum några timmar är man inte så intresserad av känslig gäst att man bör bjuda honom/henne.)   En alkoholist med återfallsrisk skulle jag inte "fresta" med alkohol på bordet men det är som sagt lätt för mig att säga.
    Har någon matallergier anpassar jag viss mat för alla och gör alternativa rätter i andra fall. Om någon är vegan (oavsett orsak) ser jag till att veganska alternativ finns men tar inte bort ickevegansk mat från menyn. (Vilket för övrigt hade drabbat baljväxtallergiker i släkten.)

  • Anonym (elallergi)
    Anonym (suck) skrev 2019-11-22 17:49:02 följande:
    Det är för att "el-allergi" är något trams som extremt arbetsskygga personer kommit på för att få sympati, uppmärksamhet och att slippa gå till jobbet. (ursäkta OT)
    Skärp dig. Naturligtvis är personerna inte "allergiska mot el", men däremot är deras lidande högst verkligt, och de har tyvärr fallit för en felaktig förklaring till det. Att det skulle handla om någon sorts ursäkt för att slippa jobba och få sympati är arroganta dumheter.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (elallergi) skrev 2019-11-22 22:54:29 följande:
    Skärp dig. Naturligtvis är personerna inte "allergiska mot el", men däremot är deras lidande högst verkligt, och de har tyvärr fallit för en felaktig förklaring till det. Att det skulle handla om någon sorts ursäkt för att slippa jobba och få sympati är arroganta dumheter.
    Sånt kategoriskt hittepå. Det finns inget "verkligt lidande", och de har inte "fallit offer" för någonting alls.
Svar på tråden Vit jul för släkting som är alkoholist?!