• Stocker

    Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?

    Jag är sedan dec förra året separerad från mina barns pappa, vi har 5 st men 3 i åldern 12,13 och 16. Vi bestämde tillsammans att jag skulle ha hela vårdnaden

    I början så bodde alla växelvis, men efter ett par månader så strulade pappan med att ta sitt ansvar ekonomiskt dvs bidra sina 50% ( har alltid varit ett problem men när man bor tillsammans blundar man och biter ihop) 
    För att undvika att barnen skulle komma kläm så pratade jag med familjerätten och fick rådet att gå via FK. Pratade med barnen som också föredrog att slippa hamna i tjafs gällande busskort oss och tyckte att det kunde vara skönt att bo lite längre på ett ställe. Han gick till rätten och bad om 50/50 vårdnad och fattar inte skillnaden mellan boende och vårdnad. 
    Under sommaren träffade han en ny partner och nu vill han inte ha barnen alls. Han har flyttat ur lägenheten efter 1 månad de varit tillsamman och in till henne som bor 40km från oss. Han svarar inte på telefon eller sms när de ringer och visar inget intresse för att träffa barnen, på 3 månader har han föreslagit att de ska ta en fika.
    Till saken hör att den han har träffat har inget intresse för att han har barn och de är inte välkomna att bo där, de får komma och vara sociala med henne om de vill.

    Den gången när pappa inte hörde av sig så åkte de för att prata med honom, hon gick emellan, tog över diskussionen, slet in honom genom dörren och slängde igen den och låste med nyckel.

    Sen fick barnen en utskällning för att de kommit på besök trots att han visste att de skulle komma. Hon skriver hans sms och driver och är arrogant mot barnen men han tar hennes försvar hela tiden. Barnen mår väldigt dåligt. 
    De har bett honom att hitta en lösning där de kan komma och bo den tid som är överenskommet men han visar inget intresse. 
    Han menar på att de ska umgås och vara tacksamma om han vill träffa dem någon gång när det passar honom och då får de inte ställa några frågor utan bara prata snälla saker för annars blir han sur.
    Barnen har bett honom välja mellan dem och den nya och han har talat om för dem rakt i ansiktet att han vill leva sitt nya liv nu, men han prioriterar dem. Hur då?

    Han tar inget ansvar för dem och sätter hela tiden villkor på mig och dikterar hur /när han ska träffa barnen och jag har inget att sätta emot för han säger att det är jag som är vårdnadshavarare.
    Har försökt att få till "efterlevnad av överenskommelse" dvs att han ska ta hand om barnen de 5 dagar som bestämt. Han säger bara att han har inga skyldigheter alls för han är inte vårdnadshavare. 
    Måste man vara vårdnadshavare för att vilja träffa sina barn?

    Alltså hjälp! jag håller på att gå under. Den äldsta dottern mår väldigt dåligt av det här hon har blivit deprimerad och fått ätstörningar
    Sonen som är 13 skolvägrar och är utåtagerande, och väldigt ledsen.
    Den minsta är bara förbannad.

    Pappan resonerar såsom att han behöver inte bry sig eller ta hand om dem, för de kommer alltid att förlåta honom och ta upp kontakten med honom när de blir större och han inte behöver ta hand om dem.

    Min fråga är då?
    Är det verkligen så att i svenska samhället så kan man bara avsäga sig alla plikter, ansvar och skyldigheter på grund av vilja?
    Har man inget ansvar förutom de futtiga bidragsförskottet som inte täcker barnens utgifter alls, att ta hand om sina barn? Jag menar han är ju inte sjuk eller arbetslös.
    Han har bara lusten att leva ett nytt liv? kan det verkligen vara möjligt? Finns det verkligen inget man kan göra mot den psykiska misshandel som han utsätter dem för genom att säga att han alltid prioriterar dem men sen aldrig dyker upp eller vill träffa dem eller svarar på sms när de behöver ( jovisst 5 dagar senare men det hjälper inte när de är ledsna eller något hänt) han stänger av telefon och är alltid trött när de frågar något som inte passar. Jag tror ju även att mycket beror på henne och att han inte vill ha några frågor eller att de tar tid från honom när hon är hemma, det är så det verkar?
    Är detta normalt? vad kan man göra? är det så enkelt att bara strunta i fem barn och bestämma sig för att leva ett nytt liv. Hur kan svenska staten som är så tvingande när det gäller föräldrapeng och ledighet sen tycka att det är ok att strunta i barnen när de är större? Hur kan det vara skillnad mellan män och kvinnor ( det säger jag bara för att det är inte ens 1/10 av kvinnor som överger sina barn, visst de finns men ändå) jag anser att detta är en jättestor kvinnofälla!
    Vi tar hand om barn och täcker upp för dessa män som överger sina barn och kan göra karriär och skapa nya lättare liv. Varför säger ingen till och varför tillåter lagen det? Hjälp vad kan jag göra?


    Pappor som överger sina barn
  • Svar på tråden Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?
  • Lilyje

    Sluta tänka att du ska tvinga barnen på pappan, risken är att det slår snett och att barnen känner som att du försöker bli av med dom.

    Vill inte pappan ha dom så fine! Mer tid för dig att umgås med dina underbara fantastiska barn, hans förlust!

    Se till att berätta för dom att det är 110% pappan det är fel på, inte barnen.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Stocker

    Jag älskar mina barn och tycker att det är fantastik  att ha dem 100%. Jag ser och hör vad ni säger och tänker väl bara att det hade varit lite skönt med avlastning då jag hade också kunnat vara en bättre mamma om jag inte är så totalt utarbetad. Och att täcka upp för honom möjliggör ju bara ett beteende och säger att det är helt fine.DET ÄR DET INTE!

  • Osäkertjejhon

    Rent krasst så är det du som har huvudansvaret då du har vårdnaden. Han har inga skyldigheter förutom underhåll. Det är du som är skyldig se till så barnen har det bra. Sen kan jag tycka pappan har en moralisk skyldighet hålla det ni kommer överens om och träffa sina barn.

    Var stenhård med umgänge, dvs hoppar han över så får han vänta till nästa gång. sen borde du gå till bup för att få hjälp med att hjälpa barnen hantera detta i och med dom mår så dåligt. Har du kontakt med bup?

    Men, hur engagerad var han när ni var ihop? Tog han hälften av fledighet? Varför fick du ensam vårdnad? Ville pappan barnen skulle bo heltid hos dig?

  • Osäkertjejhon
    Stocker skrev 2019-11-28 06:40:09 följande:

    Jag älskar mina barn och tycker att det är fantastik  att ha dem 100%. Jag ser och hör vad ni säger och tänker väl bara att det hade varit lite skönt med avlastning då jag hade också kunnat vara en bättre mamma om jag inte är så totalt utarbetad. Och att täcka upp för honom möjliggör ju bara ett beteende och säger att det är helt fine.DET ÄR DET INTE!


    Du täcker inte upp för honom. Du tar hand om dina barn. Dina barn verkar rätt stora så nog kan du ta lite egentid själv ändå nån timme här och där?

    Du kan inte tvinga honom och rent krasst är det du som har ansvar för dom (om något skulle hända dig så skulle barnen inte automatiskt bo hos pappan som vid gemensam vårdnad som exempel)
  • Mortiscia80
    Stocker skrev 2019-11-27 22:45:20 följande:

    Tack för alla svar! Tyvärr är ju inte medling något man vid lag kan tvinga på någon, vilket också är märkligt eftersom barnen mår dåligt.
    Det som är det sjuka i det hela är ju att jag vill att han tar hand om barnen och är en pappa för dem då jag tror barn behöver sina föräldrar och han har ju aldrig slagit dem eller nått sånt, han bara struntar i dem.

    Finns det inget sätt att bara att tvinga honom till ansvar och faktiskt ta det som man får när barn föds, det är så himla roligt att göra dem men att ta hand om det mindre?
    Är det inte märkligt?


    Nej man kan inte tvinga till medling men om pappan tydligt visar att han inte är samarbetsvillig så ger han naturligtvis en negativ bild om ni ska diskutera umgängesrätten.

    Och du ska aldrig tvinga honom till ansvar, uppenbarligen vill han inte ha mer föräldraskap än han har nu och det enda tvång leder till är ännu mer motvilja, och kanske negativa känslor inför barnen.
  • Kusinen

    Nej det finns inga medel att tcinga någon att vara en närvarande förälder. Däremot borde man inte heller ha möjlighet att bara kräva sin rätt som förälder när det passar en.

    Det jag tänker att du kan göra är för det först att söka hjälp för barnen på Bup eller liknande om du inte redan gjort det. Det är nog väldigt viktigt för dem att ha någon utomstående att prat igenom det hela med.

    Det andra jag tänker att säga till barnen att de från pch med nu kan ta all "jobbig" kommunikation med pappan genom dig . Dvs att de slipper " förhandla" med sin pappa om umgänge osv och hantera den konflikten.

    Du kan då skicka ett tydligt förslag till pappan på ett upplägg för umgänge som han kan ta srällning till och i samband med det också be om ett samarbetssamtal på Familjerätten. Om han inte svarar på förslaget och tackar nej till samtal har du ändå på ett tydligt sätt gjort vad du kan.

    Du kan också själv boka in ett samtal med familjerätten för att få bolla dina egna tankar med någon och be om råd.

    Har han någon annan närsrående som du kan prata med? Nån förälder eller syskon som också har kontakt med barnen och som skulle kunna förklara barnens situarion för honom? I så fall tror jag att även det kunde vara värt ett försök.

  • KlantSmurfen
    Stocker skrev 2019-11-28 06:40:09 följande: #12

    Jag älskar mina barn och tycker att det är fantastik  att ha dem 100%. Jag ser och hör vad ni säger och tänker väl bara att det hade varit lite skönt med avlastning då jag hade också kunnat vara en bättre mamma om jag inte är så totalt utarbetad. Och att täcka upp för honom möjliggör ju bara ett beteende och säger att det är helt fine.DET ÄR DET INTE!


    Om du ska ta ditt ansvar mot barnen är det omöjligt att inte täcka upp för det ansvar han inte tar. Det är hans bristande förmåga att bry sig som möjliggör hans beteende, att tvinga honom att ta ansvar kommer inte få honom att bry sig mer.
  • TrollsländanFrånNorr

    Vilken bajskorv till pappa.

    Ja en förälder kan lätt överge sitt/sina barn, och om han inte vill ha dem nu så förtjänar han inte att träffa dem, varken nu eller sen.

    Försök stötta barnen att gå vidare utan pappa, kanske har du någon i din närhet som kan stötta och axla en till som en till vuxen att prata med och gå ut o hitta på saker, tex bio eller nåt, med lite ansvar typ. Har du någon släkting eller vän som du litar på som du kan be om en så stor tjänst? (Om barnen ex har faddrar så kan du ju höra med dem)

    De kan ju inte vara roligt för barnen att vara där sen heller, även om du får igenom det via familjerätten, om de vet att han egentligen inte vill det.

    Har 3 i min bekantskap som haft liknande, där pappan blivit en riktig skithög rentutsagt när han träffat en ny partner, helt personlighetsförändrad och egoistisk och bara uppe i sitt nya liv och glömt av det tidigare. 2 av dem har fått bryta med sina pappor för att må bra själv. En av dem tog upp kontakten lite sporadiskt då pappan visade större intresse för sitt barnbarn än henne när hon var liten. Det är så sorgligt.

    Det som är viktigt för både dig och barnen är att vara starka i att om han kommer tillbaka om några år och vill ta hand om dem, då när de är i princip självgående så var starkare än att låta han ha dem när det passar honom.

    Lycka till att vara stark i dig själv och att stötta barnen också. Du kanske skulle må bra av att gå och prata med någon om allt som hänt och dina känslor så att inte barnen behöver höra om det hemma.

  • JodiBabe
    KlantSmurfen skrev 2019-11-28 05:55:44 följande:
    Förr fanns det en massa regler och liknande som tvingade kvinnor att stanna kvar med familjen de vantrivdes med, idag skulle det anses som ett primitivt bakåtsträvande att införa såna regler och liknande.
    JodiBabe skrev 2019-11-27 19:11:05 följande: #4

    PS. testa att lägg tråden så folk kan svara anonymt - du kanske får fler svar då. men sannolikt också mer kvinnohatande svar. 


    Jo, kan man inte stå för vad man tycker i "Hjälp vad kan jag göra?" frågan och måste vara dubbelanonym så är nog inte svaret seriöst.

    Jo du har såklart rätt i båda saker du skriver. Inser det.
  • JodiBabe
    Stocker skrev 2019-11-28 06:40:09 följande:

    Jag älskar mina barn och tycker att det är fantastik  att ha dem 100%. Jag ser och hör vad ni säger och tänker väl bara att det hade varit lite skönt med avlastning då jag hade också kunnat vara en bättre mamma om jag inte är så totalt utarbetad. Och att täcka upp för honom möjliggör ju bara ett beteende och säger att det är helt fine.DET ÄR DET INTE!


    Täck inte upp för honom mer.
    Men ekonomiskt ansvar tycker jag iaf inte pappan ska rymma från. Det kanske han inte gör heller.

    Försök att inte låsa dig att lösa något som inte går att lösas med berörd person. Du skadar bara dig själv. Lätt att säga, jag vet, är inte bättre själv. 

    Men kanske investera energin du lägger på barnens konstiga, kalla pappa och nya sambo, i att hitta lösningar i DIN vardag. Lösningar som faktiskt kan bli lösningar?
Svar på tråden Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?