• Anonym (Mamma)

    Hur gör man för att flytta med barnen?

    Jag måste lämna min man och pappan till barnen, men jag är chanslös i den här svindyra staden, jag måste hem till min hemstad som är på andra sidan landet.

    Men hur gör man? Att han skulle ha barnen hos sig är otänkbart men han skulle aldrig låta mig flytta med dem frivilligt. Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Hur gör man för att flytta med barnen?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-12-03 07:00:21 följande:

    Den är alldeles för dyr för mig och inte skulle jag våga heller även om jag hade råd själv.


    Vad skulle du inte våga? Hur dyr är den?
  • Anonym (Krasst)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-12-03 06:46:13 följande:

    Han är farlig för oss allihopa, men finns inga direkta bevis för det.

    När v flyttade ihop och skaffade barn visste jag ju inte vad det skulle leda till. Såhär var han inte då.


    Då får du se till att skaffa bevisning, om du tar den enkla vägen och drar med barnen finns risken att både de och du råkar illa ut. Om det förekommer hot, spela in dem. Om det förekommer våld, se till att allt registreras hos sjukvården. Kontakta externa resurser som kan snappa upp barnens berättelser (lärare & skolsköterska exempelvis). Det finns hjälp att få och även en liten etta är ett bättre alternativ än en dålig hemmiljö så du kan inte skylla enbart på ekonomi. Ta dig därifrån.
  • Anonym (S)

    Som jag förstår är det så att om du flyttar och ni är oense om var barnen ska bo får detta avgöras i domstol. Rätten beslutar då om barnen ska bo hos mamman eller pappan eller växelvoende om det är möjligt. En vuxen person har givetvis rätt att flytta.

    Om du flyttat långt bort från barnens skola osv kan det givetvis räknas till din nackdel pch som det bösta för barnen att bo kvar i sin trygga miljö. Men du skriver också att det är otönkbart att pappan skulle ha barnen på heltid. Är det otänkbart för dig eller otänkbart för honom? Ingen kan ju tvinga dig att bo kvar och vill han då inte ha barnen på heltid är ju den enda lösnjngen (så länge ni båda anses kapabla föräldrar) att barnen bor hos dig.

    Skulle du flytta och ta med dig barnen utan att ha det godkänt skulle det kunna räknas som egenmäktigt förfarande med barn, men hur sannolikheten för det är vågar jag inte uttala mig om. Det bästa vore väl om du kontaktar en jurist och kanske som nån var inne på även familjerätten.

    Det låter ju i vad du skriver som att varannan vecka inte hade varit aktuellt för dig även om du kunnat bo kvar nära utan att din strävan är att barnen ska komma bort från pappan helt. Att förhindra umgänge är något som rätten ser allvarligt på så vitt jag kan förstå, så det bör du nog fundera lite kring.

    Om barnen far illa av pappans beteende av någon anledning behöver du ju jobba även med detta, kanske prata med familjerätten, bup eller liknand eller om det är aktuellt kvinnojouren.. Kanske finns det fler möjliga lösningar beroende på vari problemet ligger.

  • Anonym (55)

    Jag förstår att det är svårt när ni fortfarande bor tillsammans, på något sätt måste du nog ta dig ifrån honom innan du drar igång en vårdnadstvist. Eftersom tingsrätten vänder sig till familjerätten för underlag inför sitt beslut är det bra om du börjar med att kontakta dem och även socialtjänsten. Tänk också på att dokumentera så mycket du kan.

    Jag fick information från familjerätten om att man i vissa fall kan flytta utan den andre vårdnadshavarens samtycke, om det är för barnens bästa. Man skulle i så fall vända sig till skatteverket. Viktigt dock att förankra alla beslut hos familjerätt/socialtjänst samt även kontakta jurist för att inte riskera att sedan anklagas för egenmäktigt förfarande eller umgängessabotage. I det fallet riskerar du själv att förlora vårdnaden.

  • Anonym (Golden)

    Ålder på barnet,barnen? Hur många mil blir det mellan orterna? Hur ser det ut med förbindelser emellan, tåg, buss bilkörning? Hur ser övrig anknytning ut? Mormor, morfar, farföräldrar på respektive plats? Hur länge har barnen bott där ni bor nu?

  • Anonym (asdf)

    Må hända du inte kan flytta på barnen egenmäktigt men själv får du ju flytta var du vill. Om du flyttar till andra sidan landet så tvingas pappan ta ställning om han ska ha barnen heltid eller låta de flytta.

  • Anonym (55)
    Anonym (asdf) skrev 2019-12-03 18:14:19 följande:

    Må hända du inte kan flytta på barnen egenmäktigt men själv får du ju flytta var du vill. Om du flyttar till andra sidan landet så tvingas pappan ta ställning om han ska ha barnen heltid eller låta de flytta.


    Det där är ett spel med väldigt hög insats. Som ansvarstagande förälder gamblar man inte med sina barn, än mindre riskerar deras ve och väl. Väldigt märkligt förslag i ett fall där pappan i fråga anses direkt olämplig som förälder.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (55) skrev 2019-12-03 20:10:11 följande:

    Det där är ett spel med väldigt hög insats. Som ansvarstagande förälder gamblar man inte med sina barn, än mindre riskerar deras ve och väl. Väldigt märkligt förslag i ett fall där pappan i fråga anses direkt olämplig som förälder.


    Jag har inte gett några råd till ts utan tipsat om en möjlighet bland många andra.
  • Anonym (55)
    Anonym (asdf) skrev 2019-12-03 20:19:04 följande:

    Jag har inte gett några råd till ts utan tipsat om en möjlighet bland många andra.


    Tycker du själv att det är ett bra förslag till TS? Jag förstår inte varför du annars skulle ?tipsa om en möjlighet? som inte är en bra lösning på hennes frågeställning där hon specifikt ber om råd?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (55) skrev 2019-12-03 20:37:06 följande:

    Tycker du själv att det är ett bra förslag till TS? Jag förstår inte varför du annars skulle ?tipsa om en möjlighet? som inte är en bra lösning på hennes frågeställning där hon specifikt ber om råd?


    Ts sitter i en jävligt knivigt sits. Ju fler alternativ hon har att välja bland desto bättre.
  • Mimosa86

    TS börja med att ringa kvinnojouren. De vet vad du kan och får göra. De kan hjälpa dig. Börja där för du behöver stöd och vägledning.

    All lycka till!

Svar på tråden Hur gör man för att flytta med barnen?