• Anonym (S)

    Jätteont i magen (längst ner) när jag hostar

    Ska få mens om några dagar (senast i slutet av veckan tror jag) och har redan ganska mycket mensvärk till och från. Har hostat sen förra veckan men nu idag har det gjort jätteont längst ner i magen på sidorna (typ där äggstockarna sitter?) när jag hostar. Alltså verkligen jätteont :( Inte varje gång jag hostar men ganska ofta.

    Minns inte att jag har känt så förut nån gång.

    Beror det bara på mensvärken tror ni? Eller nått annat? Läste nånstans (Flashback tror jag) att man kan hosta sönder en muskel, låter ju inte så kul.

    Är på jobbet nu också och det gör så ont ibland så det känns som jag ska svimma. Har tagit Alvedon men det hjälper inte.

  • Svar på tråden Jätteont i magen (längst ner) när jag hostar
  • Anonym (......)

    Kan vara gravid, eller ha en cysta på äggstocken

  • Anonym (x)

    En lunginflammation som sitter långt ner i lungorna kan ge stark magsmärta och illamående.
    Jag vill inte skrämma upp dig, men det kan vara farligt, 
    Mitt råd är att du kontaktar vården. 

  • Anonym (S)

    Tack för svaren!

    Måste kolla upp om det är infektion eller cysta.

    Gravid är väl inte jättetroligt egentligen , speciellt eftersom jag har sån mensvärk så jag håller på att dö.

    Har haft lunginflammation tidigare och det här är mycket längre ner, typ vid sidorna av livmodern och ibland nästan lite i mitten också men allra längst ner i magen. Så långt ifrån lungorna.

    Borde jag uppsöka läkare /gyn snart? Om det skulle vara cysta eller infektion?

  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2019-12-09 16:56:12 följande:

    Tack för svaren!

    Måste kolla upp om det är infektion eller cysta.

    Gravid är väl inte jättetroligt egentligen , speciellt eftersom jag har sån mensvärk så jag håller på att dö.

    Har haft lunginflammation tidigare och det här är mycket längre ner, typ vid sidorna av livmodern och ibland nästan lite i mitten också men allra längst ner i magen. Så långt ifrån lungorna.

    Borde jag uppsöka läkare /gyn snart? Om det skulle vara cysta eller infektion?


    Ja, man ska få behandling så snabbt som möjligt om det är en infektion eftersom det kan leda till infertilitet.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2019-12-09 17:17:43 följande:

    Ja, man ska få behandling så snabbt som möjligt om det är en infektion eftersom det kan leda till infertilitet.


    Tack för svaret!

    Ska kolla upp det så fort jag kan men det är väl inte direkt nått man åker till gynakuten för eller?

    Vad får man en infektion av , är det om man har haft t.ex klamydia eller kan man få det av något annat också? Det var kanske 2 månader sen jag testade mig och jag har inte varit med nån ny efter det men man vet ju aldrig säkert.
  • Anonym (......)
    Anonym (S) skrev 2019-12-09 16:56:12 följande:

    Tack för svaren!

    Måste kolla upp om det är infektion eller cysta.

    Gravid är väl inte jättetroligt egentligen , speciellt eftersom jag har sån mensvärk så jag håller på att dö.

    Har haft lunginflammation tidigare och det här är mycket längre ner, typ vid sidorna av livmodern och ibland nästan lite i mitten också men allra längst ner i magen. Så långt ifrån lungorna.

    Borde jag uppsöka läkare /gyn snart? Om det skulle vara cysta eller infektion?


    Jag hade extrem "mensvärk" i början på graviditeten. Flera dagar innan mensen skulle ha kommit.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2019-12-09 19:57:45 följande:

    Tack för svaret!

    Ska kolla upp det så fort jag kan men det är väl inte direkt nått man åker till gynakuten för eller?

    Vad får man en infektion av , är det om man har haft t.ex klamydia eller kan man få det av något annat också? Det var kanske 2 månader sen jag testade mig och jag har inte varit med nån ny efter det men man vet ju aldrig säkert.


    Jag hade tagit en tid så fort som möjligt om jag var du, kan vara svårt att få snabba tider nu innan jul så jag hade nog ringt gynakuten iallafall.

    Det är inte bara könssjukdomar som man kan få infektion av, även av vanliga naturliga bakterier som överförs via samlag och om man råkar torka sig fel så tarmbakterier kommer in i slidan tex. Det vanligaste är dock att infektionen orsakas av könssjukdomar, men behöver inte vara så.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2019-12-09 19:57:45 följande:

    Tack för svaret!

    Ska kolla upp det så fort jag kan men det är väl inte direkt nått man åker till gynakuten för eller?

    Vad får man en infektion av , är det om man har haft t.ex klamydia eller kan man få det av något annat också? Det var kanske 2 månader sen jag testade mig och jag har inte varit med nån ny efter det men man vet ju aldrig säkert.


    Jag hade tagit en tid så fort som möjligt om jag var du, kan vara svårt att få snabba tider nu innan jul så jag hade nog ringt gynakuten iallafall.

    Det är inte bara könssjukdomar som man kan få infektion av, även av vanliga naturliga bakterier som överförs via samlag och om man råkar torka sig fel så tarmbakterier kommer in i slidan tex. Det vanligaste är dock att infektionen orsakas av könssjukdomar, men behöver inte vara så.
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2019-12-09 20:24:06 följande:
    Jag hade tagit en tid så fort som möjligt om jag var du, kan vara svårt att få snabba tider nu innan jul så jag hade nog ringt gynakuten iallafall.
    Det är inte bara könssjukdomar som man kan få infektion av, även av vanliga naturliga bakterier som överförs via samlag och om man råkar torka sig fel så tarmbakterier kommer in i slidan tex. Det vanligaste är dock att infektionen orsakas av könssjukdomar, men behöver inte vara så.
    Håller med, det hade jag med.
  • Anonym (T22)

    Jodå.. Cysta eller graviditet med ligamentssmärtor, gissar jag på! :) 

  • elmadumle

    Om du hostat länge så är det inte ovanligt att man får ont i magmuskulaturen efter ett tag, det kan göra rejält ont även ut i sidorna på magen. 

  • Anonym (S)
    Anonym (T22) skrev 2019-12-10 14:56:07 följande:

    Jodå.. Cysta eller graviditet med ligamentssmärtor, gissar jag på! :) 


    Har mens nu så är inte gravid haha :) Som tur är eftersom jag är ensam med två barn redan haha så inte riktigt läge för ett till just nu..

    Nu gör det inte ont längre och hostar lite mindre men ska nog kolla upp det där med cysta iallafall för säkerhets skull.
Svar på tråden Jätteont i magen (längst ner) när jag hostar