• Anonym (Gretaogillande)

Greta borde vara tyst!!

Är så jävla trött på den där ungen!! Ska sitta och skrämma upp folk, barnen blir ju rädda!! Min son kom med  tårarna i halsen för en tid sen. Rädd attt han snart kommer dö. För den där Greta ska minnsan springa runt och ljuga. Vart är hennes föräldrar? vem håller reda på henne! Sånt där ljug borde bli olagligt! Gå i skolan  med dig i stället för att sitta och ljuga hela tiden   

• Svar på tråden Greta borde vara tyst!!
  • Jemp
    AndreaBD skrev 2019-12-12 17:01:19 följande:

Ett fenomen som jag har lagt märke till: Sedan folk har hört talas om källkritik (fast inte alla har begripit det), så tror vissa att man kan betvivla vad som helst. Att ALLT är fråga om olika åsikter. Det finns liksom ingen fakta längre. Fast det finns det förstås. 

Man kan inte betvivla att jorden är rund, att HIV kan leda till Aids (vilket ju nån afrikansk president förnekade), m.m.  På samma sätt kan man inte tro att det inte finns några problem som helst med jordens miljö och att detta bara är någon konspiration. Då är man en knäppgök, eller åtminstone korkad. 

• AndreaBD
    Anonym (Gretaogillande) skrev 2019-12-12 13:54:57 följande:
    Min son får ett bättre liv om domedags tramset tystnar . Vad har du för bevis att de kommer ske en masssvält? Forksarna är ganska osäkra på vad exakt effekterna kommer att bli ,, Källa på att det garnterat snart kommer bli masssvält 

Nasa säger garnterat inget om massvält eller annat domedagstrams, dom säger at dom är osäkra vad som kommer ske 
    Allvarligt? Så du menar att INGENTING kommer att hända?  Man behöver inte förlita sig på forskare och avgöra om man tror på dem. Min man är kemist och han har precis gett mig en liten översikt varför man lätt kan räkna ut dels vad koldioxiden gör i längden, dels vilka andra ämnen som frisätts om Tundran värms upp några grader. Och han kunde ha berättat mycket mer.... Det fick mig att bli akut deprimerad nu. 

Du kan fråga vilken vanlig människa som helst som är insatt i antigen kemi, geografi och vad det kan finnas för fler yrken där folk är bra på sånt. Det finns inte det minst lilla tvivlet på att vi har ett problem. Hur illa det blir exakt - det kan förstås ingen veta. Men det är bättre att försöka göra något åt det istället för att vänta och hoppas att det inte blir så illa. 
  • AndreaBD
    Anonym (Gretaogillande) skrev 2019-12-12 13:59:02 följande:
    För att sånna som dig finns kommer jag göra extra lite , Vi ska nog kunna klämma in ett par flygresor till i år , tack vare sånna som dig som ska sitta och säga åt andra va dom ska göra, det får motsatt effefekt
    Det är inte jag som som kommer att ställa dig till svars, då lever inte jag längre. Men dina barn däremot....
  • AndreaBD
    Anonym (Svea) skrev 2019-12-12 14:11:06 följande:
    Nej, en diagnos påverkar den drabbade inte alls. Det är därför det är klassat som en diagnos...Hör du dig själv?

Även om din dotter varit med i en känd film så är det just en film, inte en politiskrörelse, ingenting som splittrar osv. Så hon lär inte ha några problem att ta olika vägar och bli accepterad i olika sammanhang. Varför en filmroll och rollen som klimat-messias inte går att jämföra med varandra.

Du menar att vara galjonsfigur för klimatrörelsen och att vara hemmasittare är de enda två alternativen? Det finns väldigt mycket där mellan, som Gretas föräldrar måste hjälpa sitt barn in i. Greta skulle inte fått hela världen på sina små axlar redan från början!

Nej, det är himla svårt för rika övre medelklass-föräldrar med en massa kontakter och en far som varit hemmapappa i år och en mamma vars karriär dalat i år att släppa allt och anpassa sig efter kassakon...

Segla med prinsar på båtar värda miljoner och låna miljöbilar av kändisar är ju också sådant som den vanliga människan gör hela tiden. Duh.

Greta är fortfarande fången i sin rädsla. Hon är ett barn som bara vet självplågeri och som nu får hjälp att föra över detta på världen. Gretas föräldrar har stulit Gretas barndom när de låtit henne vara symbol för och stå i främsta ledet för något hon egentligen inte kan göra något åt. De har tagit ifrån henne en fast bas, ett sammanhang med jämnåriga, möjligheten att förutsättningslöst kunna välja sin framtid, ett vanligt tonårsliv, intressen utanför klimatet, sin mor när Greta var liten, utbildning(det ÄR svårt at börja om!).

Dessutom har de satt henne i en flyktig position. Greta är, som det mesta annat, nyhetens behag. När Greta väl växer upp och inte längre kan ses som den oskyldiga och lilla utsatta symbolen kommer hon at bytas ut. När jorden inte gått under om några år så står Greta där utan mening, utan sammanhang, utan utbildning och med ett tungt bagage och en evig stämpel.
    Nej, det är just inte "klassad som diagnos" . Det finns inget som heter så heller. Det är klassad som funktionsvariation. Fundera lite på det begreppet!

Och jag HAR INTE jämfört en filmroll med Greta Thunbergs position, jag har jämfört deras tonårskriser och sagt att det i en allvarlig kris är bra med något som hjälper en ur krisen. Däremot tycker jag faktiskt att Greta Thunberg har det BÄTTRE än dem flesta ungdomar med NPF. Att hon är så känd - det kommer att öppna dörrar. Och det finns nog om vuxna med Asperger som kämpar och aldrig kommer någonstans i livet. Greta lär inte behöva leva på sjukpenning, gå på daglig verksamhet och aldrig få ett jobb. 

Visst, det finns säkert andra alternativ, men just för ungdomar med Asperger brukar de allra, allra flesta alternativen inte passa. Där gäller det bara att nappa om något positivt dyker upp. Tyvärr så har många inga bra liv och självmordsraten är hög. 

Nej, jag håller inte alls med. Många ungdomar med Asperger vågar inte göra många ganska vanliga, vardagliga saker och den här tjejen har pratat inför tusentals människor. Det kan ingen nånsin ta ifrån henne. Hon vet att hon KAN. Och det är det viktiga. Hon kan göra vad som helst. Det du inte förstår: Hon kommer nog inte att lida av inte längre stå i rampljuset. Det är inget hon har varit ute efter. Du förstår inte hur ungdomar med Asperger fungerar och vad det står för som ser ut som rädsla. Hon kommer att ha lättare att lämna det där bakom sig än en tjej utan Asperger. 
  • Anonym (...)

Jag tycker att du borde vara tyst! Det är inte hennes egna idéer hon för fram, det är faktiskt forskare som har jobbat med den här frågan i många år, som står för faktan. Väljer du att blunda för det, är det knappast någon fördel för din son, gör vad du kan för miljön istället för att kräkas över en modig och klok ung tjej!

• AndreaBD
    sextiotalist skrev 2019-12-12 15:13:00 följande:
    Ettbarnspolitiken har ju räddat Kinas klimat eller?

När vi hade kinesiska utbytesstudenter hos oss en vecka, så var de så fascinerade av den blåa himlen.

Nej, de bodde inte i Shanghai, utan Hangzhou
    Och jag har varit i Guangzhou. Det fanns ingen blå himmel där heller.
  • Anonym (55)

Att vuxna människor blir så provocerade av Greta!

Vill du inte stoppa miljöförstörelsen för ditt barns skull?

Har svårt att förstå mig på folk som blir så provocerade av en tjej att de måste säga åt henne vad hon ska göra och förnekar klimatkrisen.

• Alessia

En annan tröttsam skrämselagitator som borde lära sig att tala tystare är Johan Rockström. 

• Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2019-12-12 17:09:52 följande:
    Allvarligt? Så du menar att INGENTING kommer att hända?  Man behöver inte förlita sig på forskare och avgöra om man tror på dem. Min man är kemist och han har precis gett mig en liten översikt varför man lätt kan räkna ut dels vad koldioxiden gör i längden, dels vilka andra ämnen som frisätts om Tundran värms upp några grader. Och han kunde ha berättat mycket mer.... Det fick mig att bli akut deprimerad nu. 

Du kan fråga vilken vanlig människa som helst som är insatt i antigen kemi, geografi och vad det kan finnas för fler yrken där folk är bra på sånt. Det finns inte det minst lilla tvivlet på att vi har ett problem. Hur illa det blir exakt - det kan förstås ingen veta. Men det är bättre att försöka göra något åt det istället för att vänta och hoppas att det inte blir så illa. 
    +1
  • AndreaBD

TS, ett gott råd: Kom över förnekelsefasen innan ditt barn börjar skolan! Där pratar man nämligen mycket om sånt med barnen. Då behöver du inte Greta Thunberg, men ditt barn kommer att undra varför du säger annat än lärarna.

Svar på tråden Greta borde vara tyst!!