• Anonym (T)

    Olyckligt kär, hur gör man för att bryta?

    Jag vet vad jag måste göra men det är svårt eftersom han säger en sak och agerar på sätt som gör mig förvirrad.

    Jag har sagt precis hur jag känner till honom. Han vill inte ha någon relation öht, alltså inte bara med mig, utan generellt. Samtidigt messar och pratar vi varje dag.

    Jag vill ju tro att det betyder något men antagligen gillar han mest bekräftelsen. Vi pratar inte om känslor eller om oss men jag är en bekräftande person.

    Folk brukar må bra i mitt sällskap eftersom jag är lyhörd, ger komplimanger och uppmuntrar dem när de har det svårt. Det är väl min personlighet men jag är definitivt ingen mes. Jag tror alltså att han gillar den delen men att han inte har några romantiska känslor för mig.

    När jag har varit i den motsatta situationen och en man visar känslor för mig som jag inte kan besvara så brukar jag bryta för hans skull. Jag tycker inte att det är rätt att hålla kvar någon för att själv få bekräftelse. Nu vet jag dessutom hur det känns.

    Jag vet alltså intellektuellt vad som är bäst för mig men hur ska jag tänka för att jag ska kunna bryta eftersom som han inte verkar vilja göra det?

    I min patetiska fantasi förstår han först då att han verkligen har känslor för mig men det lär ju inte hända. Jag vill inse faktum en gång för alla.

    Jag är en tuff person som har gått igenom många svårigheter där jag har behövt ha självkontroll och offra mycket av det jag själv har velat ha, så fattar inte varför jag är så svag inför honom.

    Har ni några råd? Mår inte bra just nu och vill inte börja grina på jobbet. Jag skriver också hellre här än skickar fåniga mess till honom.

  • Svar på tråden Olyckligt kär, hur gör man för att bryta?
  • Anonym (Livia)

    Du säger ju själv att du vet vad du borde göra, och jag antar att det är att du borde bryta med honom. Du kommer ju aldrig komma över honom om ni smsar varje dag och han konstant poppar upp på din telefon. Du kan skicka ett litet meddelande där du berättar läget och sen blockar du hans nummer. Förstår att det inte är så lätt, men han kommer inte ändra sig. Att han inte brutit trots att du brukar göra det i hans situation betyder nog bara att du är en bättre person än honom. Han bryr sig helt enkelt inte om du mår dåligt eller inte. 

    Du vet ju troligtvis redan allt det här, men du måste göra det. 

  • Anonym (Bea)

    Jag tycker att du själv ger alla svar i den här tråden. Du är intresserad av honom, vilket du också har berättat. Han har sagt att han inte vill ha något förhållande alls, inte med dig och inte med någon annan. Ni fortsätter ändå att ha kontakt, vilket du tycker är rätt jobbigt eftersom du vill mer än att bara vara kompisar.


    Du tror att han fortsätter att ha kontakt för att du  är lyhörd, ger komplimanger och uppmuntrar dem när de har det svårt.

    Den här relationen är ju väldigt ojämlik och du verkar bli olycklig av den, medan han verkar må jättebra av den. Eftersom du också är intresserad av honom står ju han lite i vägen för dig att gå vidare med ditt liv och träffa en person som vill ha en relation med dig.

    Det här låter bara som väldigt mycket förslösad energi och tid för dig. Bryt. Fundera på hur du vill ha det om ett år. Vill du fortfarande ha en intensiv kontakt med den här mannen, vara olyckligt kär och han är helt ointresserad av mer än så?

  • Anonym (T)

    Tack för era svar!

    Jag vet att ni har rätt och det är bra för mig att läsa det. Vi var tillsammans för flera år sedan och då gjorde jag slut av ungefär samma anledning. Han sa visserligen då att han kände stark för mig men han var lika motsägelsefull då.

    Sedan försökte jag komma över honom under lång tid och dejtade andra män men jag återkommer alltid till honom. Jag kan inte förklara det men jag är så svag för honom.

    Det skulle vara enklare om han bröt men jag vet att jag måste göra det. Situationen är ju som ni påpekar ganska angenäm för honom.

Svar på tråden Olyckligt kär, hur gör man för att bryta?