• Anonym (Febrig och vabbande mamma)

    Hjälp mig räkna ut lön/ob mm

    Har vabbat och måste söka ersättning från FK men behöver lämna nya inkomstuppgifter och jag får inte ihop det.

    Grundlön 26500 kr

    Ob 18-00 månadslön/600

    Ob 00-07 månadslön/400

    Ob söndag månadslön/300

    Per timme alltså.

    Milersättning 18:50 *120 (skattefritt)

    Jobbar olika tider beroende på dag.

    Sön 20:00-05:00

    Mån 21:00-06:00

    Tis 22:00-07:00

    Ons 21:00-06:00

    Tors 20:00-04:00

  • Svar på tråden Hjälp mig räkna ut lön/ob mm
  • Anonym (Myran)

    Du kontaktat lönekontoret så rapporterar dom in vad du har för årsinkomst inkl ob. Så vet fk vad du har för inkomst. Sen när du söker vabba så fyller du i den årsinkomst som din arbetsgivare anget att du har.

  • Anonym (Febrig och vabbande mamma)
    Anonym (Myran) skrev 2019-12-12 15:44:31 följande:

    Du kontaktat lönekontoret så rapporterar dom in vad du har för årsinkomst inkl ob. Så vet fk vad du har för inkomst. Sen när du söker vabba så fyller du i den årsinkomst som din arbetsgivare anget att du har.


    Lön har stängt för december och är åter 3/1. Jag är helt färsk på jobbet och har bara jobbat i två veckor. Plus 4 dagars vab den här veckan. Pratade med en handläggare på FK som ville att jag skulle lämna in preliminärt så justerar de vid nästa tillfälle men behöver lämna uppgifter snarast.
  • Anonym (mimmi)

    Jag hade samma problem. Ringde upp FK eftersom jag inte visste hur jag skulle få till det rätt. Till mig sa de om jag minns rätt att de kontaktar arbetsgivaren om löneuppgifter och räknar ut något medeltal baserat på de senaste (6?) månaderna. Kolla med FK för du måste ju lämna någon sorts summa i ansökan.

  • Anonym (mimmi)
    Anonym (Febrig och vabbande mamma) skrev 2019-12-12 15:53:16 följande:

    Lön har stängt för december och är åter 3/1. Jag är helt färsk på jobbet och har bara jobbat i två veckor. Plus 4 dagars vab den här veckan. Pratade med en handläggare på FK som ville att jag skulle lämna in preliminärt så justerar de vid nästa tillfälle men behöver lämna uppgifter snarast.


    Har du fast anställning? Vill inte skrämma dig men fick sparken från en kommunal timanställning för att jag vabbade. Efter tredje gången på ett halvår. Till mitt försvar var jag ensamstående hade jag en 1-åring som gick första året på förskolan och hade astma, krupp och gud vet vad.
  • Anonym (Myran)

    Säker på att du har ob varje natt och inte bara på helger?

    Men borde bli utifrån vad du skrivit ovan

    18-00 = 26500/600 = 44kr/h

    00-07 = 26500/400 = 66kr/h

    Söndagar 26500/300 = 88kr/h

    Så söndag 9h x 88kr/h = 792kr

    Måndag 3h x 44kr/h + 6h x 66kr/h = 528kr

    Tisdag 2h x 44kr/h + 7h x 66kr/h = 550kr

    Onsag 2h x 44kr/h + 6h x 88kr/h = 484kr

    Torsdag 4h x 44kr/h + 4h x 88kr/h = 440kr

    Men sen vet du ju inte hur många av varje dag du jobbar för antar att du inte jobbar söndag-torsdag varje vecka för det blir mer än en heltid. Så då får du väll räkna på de dagarna du skulle jobbat i december och se vad de genererar i ob.

    Milersättning får du inte räkna med till försäkringskassan. Det är en ersättning du för för att du använder din bil i/till jobbet och räknas inte som en inkomst.

    Sen kommer försäkringskassan fråga ditt lönekontor om de uppgifterna du lämnar stämmer så tror ändå du kommer få vänta med att de betalar ut ersättningen tills lönekontoret öppnat då de behöver utreda din inkomst.

  • Anonym (Febrig och vabbande mamma)
    Anonym (Myran) skrev 2019-12-12 16:27:42 följande:

    Säker på att du har ob varje natt och inte bara på helger?

    Men borde bli utifrån vad du skrivit ovan

    18-00 = 26500/600 = 44kr/h

    00-07 = 26500/400 = 66kr/h

    Söndagar 26500/300 = 88kr/h

    Så söndag 9h x 88kr/h = 792kr

    Måndag 3h x 44kr/h + 6h x 66kr/h = 528kr

    Tisdag 2h x 44kr/h + 7h x 66kr/h = 550kr

    Onsag 2h x 44kr/h + 6h x 88kr/h = 484kr

    Torsdag 4h x 44kr/h + 4h x 88kr/h = 440kr

    Men sen vet du ju inte hur många av varje dag du jobbar för antar att du inte jobbar söndag-torsdag varje vecka för det blir mer än en heltid. Så då får du väll räkna på de dagarna du skulle jobbat i december och se vad de genererar i ob.

    Milersättning får du inte räkna med till försäkringskassan. Det är en ersättning du för för att du använder din bil i/till jobbet och räknas inte som en inkomst.

    Sen kommer försäkringskassan fråga ditt lönekontor om de uppgifterna du lämnar stämmer så tror ändå du kommer få vänta med att de betalar ut ersättningen tills lönekontoret öppnat då de behöver utreda din inkomst.


    Tusen tack för hjälpen! Jag arbetar heltid, 40 h i veckan och har självklart rast också. Tiden på rasten varierar beroende på dag och när jag kan ta ut den. En dag kanske jag får ta 1 h rast mellan 01-02 och en annan dag kanske jag har rast i två h från starttid så det blir ju lite svårt räkna ut det bortfallet eftersom jag aldrig vet när jag kan ta ut den. Jag har OB varje natt.

    Ledarna har redan godkänt upplägget på schemat men det ska förhandlas om efter sommaren.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Febrig och vabbande mamma) skrev 2019-12-12 20:12:27 följande:

    Tusen tack för hjälpen! Jag arbetar heltid, 40 h i veckan och har självklart rast också. Tiden på rasten varierar beroende på dag och när jag kan ta ut den. En dag kanske jag får ta 1 h rast mellan 01-02 och en annan dag kanske jag har rast i två h från starttid så det blir ju lite svårt räkna ut det bortfallet eftersom jag aldrig vet när jag kan ta ut den. Jag har OB varje natt.

    Ledarna har redan godkänt upplägget på schemat men det ska förhandlas om efter sommaren.


    Måste vara ett riktigt skitdåligt avtal om ni måste jobba 40h nattetid för heltid. De trodde jag ingen gjorde. Jag är anställd av en region och måste jobba 30% av timmarna nattetid och resten av timmarna dagtid. Om jag jobbar den fördelningen är min heltidsveckoarbetstid 34.25h/vecka. Tror att skulle vi jobbat heltid natt så skulle vi behövt jobba 32h/vecka
  • Anonym (A)
    Anonym (Myran) skrev 2019-12-12 21:49:18 följande:
    Måste vara ett riktigt skitdåligt avtal om ni måste jobba 40h nattetid för heltid. De trodde jag ingen gjorde. Jag är anställd av en region och måste jobba 30% av timmarna nattetid och resten av timmarna dagtid. Om jag jobbar den fördelningen är min heltidsveckoarbetstid 34.25h/vecka. Tror att skulle vi jobbat heltid natt så skulle vi behövt jobba 32h/vecka
    Håller med
  • Anonym (Febrig och vabbande mamma)

    Avtalet ser ut som det gör då det krävs att en chef finns tillgänglig för medarbetarna under hela arbetsveckan. Efter sommaren blir det en omorganisation och ytterligare en chef ska tillsättas och då krymper mitt område och därmed även min arbetstid. Enligt förslag ska vi arbeta 33 h/v vilket då kommer att motsvara heltid. Arbetar för ett av världens största globala privata företag. Jag trivs med att arbeta natt så jag har inget att klaga på.

Svar på tråden Hjälp mig räkna ut lön/ob mm