• Anonym (Maria)

Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?

Killen jag träffar nu berättade för ett tag sedan när vi snackade om lite allt möjligt om vissa saker han gjort i skolan (högstadiet och gymnasiet) som var ganska rejält osjyssta och typ mobbning. Han är inte heller den enda kille jag varit med som berättar sådana här grejer. Jag undrar om det är typ så det är och ganska vanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 16:53
    Resultaten av omröstningen hittills känns faktiskt lite mysko. Jag har fiskat efter lite mer info från killen jag träffar och enligt honom så deltog ofta typ 80% av klasskompisar och även en hel del lärare som han minns det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?
  • Tukt
    Tecum skrev 2019-12-17 17:00:20 följande:
    Det har varit outforskat och åsidosatt men nu finns det relevanta kunskaper. Det är alltså inte outforskat längre.
    Men vad är dessa relevanta kunskaper du hänvisar till?
    Ska man diskutera kan man ta två spår. Antingen resonerar man runt vad man själv tycker eller har erfarenhet av. Eller så bygger man det helt på fakta och kunskap.
    Om det är det sistnämnda är det rimligt att man är konsekvent och presenterar källorna.
    Det blir nämligen lite svårt att diskutera med någon som säger sig benhårt ha rätt, därför att forskning gjorts på det hela, men ingen vet vad eller när. Inte ens den som sagt att det finns.
    Men om man däremot diskuterar utifrån sig själv, så säg det. Din upplevelse kan ingen ta i från dig.
  • Tecum
    KlantSmurfen skrev 2019-12-17 18:54:12 följande:
    Kan du länka till den forskningen som visar att våldsbeteende grundläggs i skolan?
    Läs artikeln som jag refererar till.
  • Tecum
    Tukt skrev 2019-12-17 19:38:03 följande:
    Men vad är dessa relevanta kunskaper du hänvisar till?
    Ska man diskutera kan man ta två spår. Antingen resonerar man runt vad man själv tycker eller har erfarenhet av. Eller så bygger man det helt på fakta och kunskap.
    Om det är det sistnämnda är det rimligt att man är konsekvent och presenterar källorna.
    Det blir nämligen lite svårt att diskutera med någon som säger sig benhårt ha rätt, därför att forskning gjorts på det hela, men ingen vet vad eller när. Inte ens den som sagt att det finns.
    Men om man däremot diskuterar utifrån sig själv, så säg det. Din upplevelse kan ingen ta i från dig.
    ""Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16-24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld i en nära relation än kvinnor över 25 år, enligt Brottsförebyggande rådet (Källa: Zandra Kanakaris).

"Det finns forskning som visar att den som blir utsatt för våld i ungdomen löper större risk att bli utsatt senare i livet. Ofta sker våldet i offrets allra första kärlaksrelation." Källa: Sibel Korkman, doktorand vid Stockholms universitet.

Förresten, hur gammal var du när du slutade att mobba dina skolkamrater? Eller håller du på fortfarande?

• KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-12-17 10:22:46 följande: #50
    Nya undersökningar visar att det finns ett starkt samband mellan mobbning och annat våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Våldsbeteende grundläggs i skolan och därför måste det bekämpas där. Därför är den kopplingen i högsta grad relevant i förhållande till trådstarten.
    Tecum skrev 2019-12-17 22:11:05 följande: #62
    Läs artikeln som jag refererar till.
    Citera den delen där det står att våldsbeteende grundläggs i skolan.

Jag förstår jag inte på sätt de delar de fått till rätt skulle vara någon ny kunskap, de delar som blivit fel tar jag som ett tecken på att de saknar kunskap.
  • KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-12-17 22:25:05 följande: #63
    ""Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16-24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld i en nära relation än kvinnor över 25 år, enligt Brottsförebyggande rådet (Källa: Zandra Kanakaris).

"Det finns forskning som visar att den som blir utsatt för våld i ungdomen löper större risk att bli utsatt senare i livet. Ofta sker våldet i offrets allra första kärlaksrelation." Källa: Sibel Korkman, doktorand vid Stockholms universitet.

Förresten, hur gammal var du när du slutade att mobba dina skolkamrater? Eller håller du på fortfarande?

Ofta sker våldet i offrets allra första kärlaksrelation." Källa: Sibel Korkman, doktorand vid Stockholms universitet.

Kommer aldrig glömma när roks gjorde bort sig och råkade prata fakta istället för ideologi.
    47:51

Roks Seminaruium Almedalen 2014

Vi vet också som växer upp i hem där våld förekommer kan bli extra riskutsatta under sina liv.
    Risken att de begår självmord är 6x högre än för genomsnittet.
    Risken att de utsätts för sexuella övergrepp är 24x högre än för genomsnittet.
    Risken att de dras in i kriminell verksamhet är 67x högre än för genomsnittet.
    Risken att de själva brukar våld mot sin partner och sina barn är 100x större och risken att de då själva utsätts för våld, blir utstötta, mobbade eller försummade är 1500x högre än för genomsnittet.
    Och de här siffrorna kommer ifrån en rapport från justitie parlamentet i USA, men jag anar att och tippar att det är ungefär samma bland svenska barn för att just det går ju inte att isolera.[...]
  • Tukt
    Tecum skrev 2019-12-17 22:25:05 följande:

Du leverera citat så ryckta ur ett sammanhang att det inte ens går att avgöra vad det handlar om.
    Men när din diskussionsteknik går över på att hacka och pika. Ja precis så som just mobbare gör, i stället för att ta diskussionen. Ja då  känner jag att vi är vid vägs ände. God natt.
  • Tecum
    Tukt skrev 2019-12-17 23:24:40 följande:
    Du leverera citat så ryckta ur ett sammanhang att det inte ens går att avgöra vad det handlar om.
    Men när din diskussionsteknik går över på att hacka och pika. Ja precis så som just mobbare gör, i stället för att ta diskussionen. Ja då  känner jag att vi är vid vägs ände. God natt.
    Du vill ju inte ha någon diskussion om sakfrågan, varken om mobbning eller de följder det kan få. Du ber om källor och underlag, när du får det duger det inte. Det är SÅ typiskt, vissa personer blir supernervösa när mobbingämnet kommer upp, lägger ut rökridåer och försöker dra bort diskussionen från sakfrågan. Sen spelar du förorättad och gör dig till offer. Väldigt typiskt mobbare.... 
  • Anonym (HB)
    Tecum skrev 2019-12-18 17:27:34 följande:
    Du vill ju inte ha någon diskussion om sakfrågan, varken om mobbning eller de följder det kan få. Du ber om källor och underlag, när du får det duger det inte. Det är SÅ typiskt, vissa personer blir supernervösa när mobbingämnet kommer upp, lägger ut rökridåer och försöker dra bort diskussionen från sakfrågan. Sen spelar du förorättad och gör dig till offer. Väldigt typiskt mobbare.... 
    Du har nog en poäng där, när dom var yngre kanske dom såg det som en normal grej, alla gjorde det, precis som ts kk berättade för henne så är det ju en vanlig skolaktivitet som dom flesta deltog i. När vissa personer blir äldre så har dom svårt att acceptera det och vill gärna tro att dom ändå är "bättre" än så, medans många också accepterar det som "facts of life". Lite olika alltså.
  • Anonym (HB)
    Tecum skrev 2019-12-15 22:30:22 följande:
    Men det framgår ingenstans att killen i TS tar avstånd från det han gjort. Hos vissa går ränderna aldrig ur.

Och om du ser på omröstningen i tråden är det ingen som erkänner att denne varit mobbare. Det säger en del om hur pass vissa inser sina fel...
    Känns inte som att kk´s och pojkvänner har varit helt ärliga mot tjejerna i tråden, med tanke på vilka människor man träffar irl på daglig basis (både tjejer och killar) och nog är det sant att ränderna aldrig går ur. 

Trodde personligen att det var något killarna skröt lite med när dom träffade tjejer, för att visa att, jag är minsann ingen loser som killarna du brukade fnissa åt medans mobbarna tryckta in en lort-glass i nyllet på.
  • KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-12-18 17:27:34 följande: #67
    Ville du citera den delen där det står att våldsbeteende grundläggs i skolan?
Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?