• Anonym (Maria)

Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?

Killen jag träffar nu berättade för ett tag sedan när vi snackade om lite allt möjligt om vissa saker han gjort i skolan (högstadiet och gymnasiet) som var ganska rejält osjyssta och typ mobbning. Han är inte heller den enda kille jag varit med som berättar sådana här grejer. Jag undrar om det är typ så det är och ganska vanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 16:53
    Resultaten av omröstningen hittills känns faktiskt lite mysko. Jag har fiskat efter lite mer info från killen jag träffar och enligt honom så deltog ofta typ 80% av klasskompisar och även en hel del lärare som han minns det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?
  • Tecum
    Anonym (HB) skrev 2019-12-18 17:37:33 följande:
    Du har nog en poäng där, när dom var yngre kanske dom såg det som en normal grej, alla gjorde det, precis som ts kk berättade för henne så är det ju en vanlig skolaktivitet som dom flesta deltog i. När vissa personer blir äldre så har dom svårt att acceptera det och vill gärna tro att dom ändå är "bättre" än så, medans många också accepterar det som "facts of life". Lite olika alltså.
    Ja så är det, förträngningsmekanismen går på högvarv. Ingen vill kännas vid att de mobbat i unga år. Det ser man här i omröstningstråden också. Om vi antar att 15 pers har skrivit i tråden och ytterligare 25 läst men inte skrivit är det ytterst osannolikt att ingen av 40 pers varit mobbare. Men noll procent har klickat att de mobbar, trots total anonymitet. 
  • Anonym (S)

Det är nog relativt vanligt att ha deltagit i mobbning i någon form.Men mindre vanligt att vara medveten om det själv, särskilt om man mest var svansen som "hejade på".

• Tecum
    KlantSmurfen skrev 2019-12-18 17:59:24 följande:
    Ville du citera den delen där det står att våldsbeteende grundläggs i skolan?
    ""Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16-24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld än kvinnor över 25 år"

Var befinner sig den stora majoriteten av ungdomar i den åldern? Jo i någon form av utbildning, alltså skola. Det är där man träffar sin partner. Det står också att mäns våld mot kvinnor aldrig kommer att upphöra om vi inte börjar med killars våld mot tjejer, Alltså underförstått i skolan. Det står också om tjejers tillvänjning av våld, det är så allmänt förekommande i unga år att de ser det som normalt och har svårt att agera för att bryta mönstret

Tycker du att det är osannolikt att ett våldsamt beteende grundläggs i skolan mtp de extremt mesiga "påföljder" ett sådant våld får? Är det väldigt länge sen du gick i skolan då du inte minns vilken hård  och utsatt miljö det är? Eller är du lärare, det förklarar isf saken...?
  • KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-12-18 18:59:55 följande: #73
    ""Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16-24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld än kvinnor över 25 år"

Var befinner sig den stora majoriteten av ungdomar i den åldern? Jo i någon form av utbildning, alltså skola. Det är där man träffar sin partner. Det står också att mäns våld mot kvinnor aldrig kommer att upphöra om vi inte börjar med killars våld mot tjejer, Alltså underförstått i skolan. Det står också om tjejers tillvänjning av våld, det är så allmänt förekommande i unga år att de ser det som normalt och har svårt att agera för att bryta mönstret

Tycker du att det är osannolikt att ett våldsamt beteende grundläggs i skolan mtp de extremt mesiga "påföljder" ett sådant våld får? Är det väldigt länge sen du gick i skolan då du inte minns vilken hård  och utsatt miljö det är? Eller är du lärare, det förklarar isf saken...?
    "Tycker du att det är osannolikt att ett våldsamt beteende grundläggs i skolan mtp de extremt mesiga "påföljder" ett sådant våld får?"

Jag tycker att det är sannolikt att du svamlar en hel del, inget i artikeln stödjer att våldsbeteende grundläggs i skolan det är din egna slutsats. Istället för att fråga dumma frågor om varför jag tycker att det är osannolikt kan du länka till seriös forskning som stödjer din slutsats.

"Det står också att mäns våld mot kvinnor aldrig kommer att upphöra om vi inte börjar med killars våld mot tjejer"

Zandra Kanakaris som du citerade utgår ifrån den radikalfeministiska våldsteorin som är rent BS.

• Tecum
    KlantSmurfen skrev 2019-12-18 19:31:19 följande:
    "Tycker du att det är osannolikt att ett våldsamt beteende grundläggs i skolan mtp de extremt mesiga "påföljder" ett sådant våld får?"

Jag tycker att det är sannolikt att du svamlar en hel del, inget i artikeln stödjer att våldsbeteende grundläggs i skolan det är din egna slutsats. Istället för att fråga dumma frågor om varför jag tycker att det är osannolikt kan du länka till seriös forskning som stödjer din slutsats.

"Det står också att mäns våld mot kvinnor aldrig kommer att upphöra om vi inte börjar med killars våld mot tjejer"

Zandra Kanakaris som du citerade utgår ifrån den radikalfeministiska våldsteorin som är rent BS.

Som sagt, supernervösa...
  • KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-12-18 19:56:47 följande: #75
    KlantSmurfen skrev 2019-12-18 19:31:19 följande:

Som sagt, supernervösa... smile2.gif
    Burden of proof...Det är upp till dej att bevisa att våldsamt beteende grundläggs i skolan, väntar med spänning smile5.gif
    Tecum skrev 2019-12-17 10:22:46 följande: #50
    Nya undersökningar visar att det finns ett starkt samband mellan mobbning och annat våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Våldsbeteende grundläggs i skolan och därför måste det bekämpas där. Därför är den kopplingen i högsta grad relevant i förhållande till trådstarten.

Bullying is bad, mkay
  • Anonym (Många barn)

Jag tror att det är lika vanligt bland tjejer

Jag var ingen mobbare men det var tillfällen då i stort sett hela klassen rycktes med

Tjejer snackar även mer skit

• EmberEyes
    Anonym (Maria) skrev 2019-12-15 17:09:59 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 16:53
    Resultaten av omröstningen hittills känns faktiskt lite mysko. Jag har fiskat efter lite mer info från killen jag träffar och enligt honom så deltog ofta typ 80% av klasskompisar och även en hel del lärare som han minns det.

Omröstningen i sig är ganska märklig.

Jag undrar om det är typ så det är [killar  mobbar folk i högstadiet och gymnasiet] och ganska vanligt?

Alternativ 1)
    Ja, mobbare

{Min tolkning}
    a) Ja, killar brukar mobba andra i högstadiet och gymnasiet,
    b) det är ganska vanligt,
    c) och jag var en av dessa mobbare

Alternativ 2)
    Nej, varken eller

{Min tolkning}
    a) Nej, killar brukar mobba andra i högstadiet och gymnasiet,
    b) nej, det är ganska ovanligt

Alternativ 3)
    Nej, men blivit mobbad  

{Min tolkning}
    a) Nej, killar brukar mobba andra i högstadiet och gymnasiet,
    b) nej, det är ganska ovanligt
    c) och jag var en av de som blev utsatt.

Alternativ 4)
    Både och, mobbat och blivit mobbad

{Min tolkning}
    a) Lite blandat,  killar brukar ibland mobba andra i högstadiet och gymnasiet, och ibland brukar de inte ägna sig åt mobbing,
    b) det är både vanligt och ovanligt,
    c) och jag mobbade folk ibland och blev ibland själv utsatt.
  • jeanette02
    Anonym (Många barn) skrev 2019-12-18 20:33:01 följande:

Jag var ingen mobbare men det var tillfällen då i stort sett hela klassen rycktes med

Tjejer kan vara riktigt hemska de kör såna fula metoder ofta. Barn borde kanske ställa frågorna till sina föräldrar...Var du en mobbare? El är du det fortfarande? Någonstans kommer det dåliga beteendet från och det är oftast i hemmet det börjar.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Många barn) skrev 2019-12-18 20:33:01 följande:

Det tror inte jag. Det sprids myter om att tjejer snackar mer skit än killar och att tjejer minsann är hemskare än killar och värre på alla sätt. Men det är en del av vår kultur att tycka illa om det som är tjejigt och att sprida myter om tjejer och kvinnor är sämre än killar och män. Det är bara kvinnohat helt enkelt, men vi upptäcker det inte, för det är en del av vår kultur. 

Tjejer bygger djupa relationer med andra människor och därför blir tjejer mer sårade av ifall något händer med relationen. Tjejer bygger djupa relationer med andra på grund av uppfostran.

Killar bygger inte djupa relationer med andra och blir därför inte lika sårade när saker händer som hade kunnat skada en relation. De snackar bara vidare sitt ytliga snack med några andra killar. Men det är lika mycket skitsnack bakom ryggen där, om inte mer. 

De som verkligen har hjälpt och stöttat mig genom livet och i arbetslivet har varit andra kvinnor/tjejer. Killarna är det jag som har försökt hjälpa och stötta. Ett fåtal undantag, som till exempel min man, men i övrigt har det varit kvinnor som verkligen ställt upp för mig och varit solidariska med mig. 
Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?