• caramia

    Fler över 40 som planerar barn?

    Jag och sambon gav för ett tag sedan upp om att försöka få ett syskon till vår son. Efter ett års försökande, vilket resulterade i fem missfall kände jag att jag inte orkade försöka mer.

    Men nu känner jag att jag mig ändå redo att ge det en sista chans till under nästa år. Jag vet att det inte kommer bli lätt, så jag undrar om det är fler som är på samma resa och vill följas åt?

  • Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?
  • AndraSladdis
    Etaj skrev 2020-01-29 12:25:21 följande:

    Jag har BIM 8/2 hoppas hopps


    Kul! Håller tummarna för dig! Jag har BIM redan 1/2 och hittills helt blankt.
  • NiMi12

    Är 41 år och vi har precis bestämt oss för att försöka med en tvåa. Har en liten kille på 8 månader.

    Slutade med p piller för två veckor sedan på söndag. Men ingen mens i sikte. Så min kropp verkar inte starta upp efter pillerstoppet. Skittrist och skitnervöst.

    Vet faktiskt inte vad jag ska göra mer än att vänta på att den ska komma. Vill ju börja försöka så fort som möjligt.

  • Solros2
    AndraSladdis skrev 2020-01-28 21:34:22 följande:

    Lycka till själv också! För du ska väl försöka igen nästa cykel? Kram.


    Tack så mycket!! Ja absolut ska vi försöka igen! Håller Sten hård tummarna för oss alla !!

    Kram
  • Eskobar77
    Grilimy skrev 2020-01-28 21:27:06 följande:
    Hur gammal är du?

    Ovitrelle, är det något man får på fertilitetsklinik?
    Jag fyllde 42 i december.

    Japp, mina mediciner är utskrivna av gynekologen.
  • Grilimy
    Eskobar77 skrev 2020-01-30 08:40:13 följande:

    Jag fyllde 42 i december.

    Japp, mina mediciner är utskrivna av gynekologen.


    Ok. Undra om det är vid 42 gränsen går för medicinsk hjälp? Jag blev 43 då men får ingen hjälp på fertilitetskliniken förutom det här amh provet jag i stort sett grinade till mig som jag ska ta idag. :)
  • Nykär15
    Grilimy skrev 2020-01-23 20:20:05 följande:

    Tack för pepp! Googlade werlabs, hade inte hört talas om det innan. Kikade på vilka blodprov som tas och vad man kan välja till. Vilket blodprov har med klimakteriet att göra? Är inte så bra på sånt och hittade inget uppenbart test för det. Låter absolut intressant! :)


    Detta hade jag valt att göra, ett fertilitetstest:

    werlabs.se/blodprov/fertilitetstest/
  • Nykär15
    Grilimy skrev 2020-01-23 20:20:05 följande:

    Tack för pepp! Googlade werlabs, hade inte hört talas om det innan. Kikade på vilka blodprov som tas och vad man kan välja till. Vilket blodprov har med klimakteriet att göra? Är inte så bra på sånt och hittade inget uppenbart test för det. Låter absolut intressant! :)


    Detta hade jag valt att göra, ett fertilitetstest:

    werlabs.se/blodprov/fertilitetstest/
  • UndrandeSökare
    Grilimy skrev 2020-01-30 08:44:19 följande:

    Ok. Undra om det är vid 42 gränsen går för medicinsk hjälp? Jag blev 43 då men får ingen hjälp på fertilitetskliniken förutom det här amh provet jag i stort sett grinade till mig som jag ska ta idag. :)


    Ja, gränsen för kvinnor är vid fyllda 43år på de flesta kliniker i Sverige. Då anses man vara för gammal för att få göra ivf med egna ägg, eftersom nästan alla äggen har kromosomfel vid den åldern. Då är bästa alternativet äggdonation utomlands istället.
  • bonzo

    Finns ju äggdonation i Sverige nu. Gränsen är 46 år..


    UndrandeSökare skrev 2020-01-30 11:59:37 följande:

    Ja, gränsen för kvinnor är vid fyllda 43år på de flesta kliniker i Sverige. Då anses man vara för gammal för att få göra ivf med egna ägg, eftersom nästan alla äggen har kromosomfel vid den åldern. Då är bästa alternativet äggdonation utomlands istället.


  • Grilimy
    UndrandeSökare skrev 2020-01-30 11:59:37 följande:

    Ja, gränsen för kvinnor är vid fyllda 43år på de flesta kliniker i Sverige. Då anses man vara för gammal för att få göra ivf med egna ägg, eftersom nästan alla äggen har kromosomfel vid den åldern. Då är bästa alternativet äggdonation utomlands istället.


    Så hade jag bett om hjälp för två månader sen hade det varit okej. :( Skulle såklart kollat upp det innan och sökt då. Ville försöka själv ett tag först dumt nog. Nu har jag nyss fyllt 43. Ligger och väntar på att dom ska ringa om provsvaren.
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?