• Tusenskönan86

    Vänner som inte hälsar på när man fått barn

    Känner en del irritation och besvikelse och undrar om jag reagerar normalt och vad jag ska göra åt saken. Får några månader sedan fick jag mitt första barn. Förutom familj har en hel del vänner till mig och min man hälsat på. MEN ett par av mina vänner har inte kommit för att hälsa på mig/mitt barn. Vi är inte jätte-jätte-nära men den ena har jag känt i många är och vi träffas rätt regelbundet. När hon fick sitt barn skickade jag blombud och besökte dem hemma några veckor senare (blev bjuden på barnets dop och kalas). Den andra vännen fick sitt första barn ett par månader innan mig. Jag hälsade på och hade köpt blommor till henne och present till barnet.

    Är det konstigt att jag förväntar mig samma sak tillbaka? De har gratulerat via sociala medier men sen har jag inte hört ett ljud. Tänkte att de kanske ville avvakta lite men nu har det ändå gått några månader och till och med folk jag inte står lika ?nära? har hälsar på.

    Känns ju inte som att jag kan skriva ?jag uppvaktade dig och ditt barn, hur kommer det sig att du inte gör detsamma??. Med risk för att det blir surt/dålig stämning kanske... men risken är att de inte kommer att höra av sig och jag kommer anse vår vänskap som över och det kommer irritera mig och göra mig mer och mer ledsen att de inte bryr sig om mig och mitt barn. För någon ursäkt om ?har så mycket att göra/glömt bort? etc. är ju inte okej, finns det ens någon ursäkt som är godtagbar för detta?

    Vi ska så småningom också ha dop och då vill jag ju inte bjuda folk som inte behagat hälsa på/uppvakta mig och mitt barn innan dess.

  • Svar på tråden Vänner som inte hälsar på när man fått barn
  • EmberEyes

    Eftersom det är väldigt vanligt att nyblivna föräldrar inte vill ha besök så är det förhoppningsvis få personer med taktkänsla som bjuder in sig själva.

    Vill du ha besök så bjud in den/dem du vill ska komma, istället för att bli ledsen. De vill säkert jättegärna se er, men vill ge dig tid och utrymme.

  • Ms H

    De själva kanske tyckte att det var jobbigt med massa besök när de hade en ny bebis hemma, de kanske försöker att vara snälla mot dig. Visa att du gärna får besök med en inbjudan.

  • Tusenskönan86

    Nej, de har inte fått en officiell inbjudan men det har inte heller någon av alla de andra som kommit och hälsat på fått. De har hört av sig (och då inte enbart genom att skriva grattis på sociala medier som dessa två gjort) och sagt att de hemskt gärna vill komma och hälsa på när vi har tid och möjlighet och vi har hittat en tid som passat.

    Så det är inte konstigt att de efter mer än 4 månader inte hört av sig, frågat hur det är, hur det går? De vet ju att jag är mammaledig och det är inte så att man har fullbokade dagar varje dag direkt...

  • BuoBä
    Tusenskönan86 skrev 2019-12-18 17:49:49 följande:

    De har hört av sig (och då inte enbart genom att skriva grattis på sociala medier som dessa två gjort) och sagt att de hemskt gärna vill komma och hälsa på när vi har tid och möjlighet och vi har hittat en tid som passat.


    I så fall är det upp till dig att återkomma till dem med en tid som passar. De antar troligen att du har fullt upp med en kolikbebis eller nåt eftersom du inte hört av sig.
  • Tusenskönan86
    BuoBä skrev 2019-12-18 18:04:36 följande:

    I så fall är det upp till dig att återkomma till dem med en tid som passar. De antar troligen att du har fullt upp med en kolikbebis eller nåt eftersom du inte hört av sig.


    Nu missförstod du vad jag skrev. Jag syftade på de som HAR hört av sig, det är till dem jag återkommit med en tid de kunnat komma. De som enbart skrivit ett grattis på sociala medier för 4 månader sedan har jag inte hört ett ljud från sedan dess!
  • Anonym (eee)
    Tusenskönan86 skrev 2019-12-18 17:49:49 följande:

    Nej, de har inte fått en officiell inbjudan men det har inte heller någon av alla de andra som kommit och hälsat på fått. De har hört av sig (och då inte enbart genom att skriva grattis på sociala medier som dessa två gjort) och sagt att de hemskt gärna vill komma och hälsa på när vi har tid och möjlighet och vi har hittat en tid som passat.

    Så det är inte konstigt att de efter mer än 4 månader inte hört av sig, frågat hur det är, hur det går? De vet ju att jag är mammaledig och det är inte så att man har fullbokade dagar varje dag direkt...


    Nej inte så konstigt. Du skrev att ni inte är så jättenära, så de väntar säkert på ett ok från dig att ni vill ha besök. och du är föräldraledig och inte är fullbokad men de har väl sina liv - jobb kanske? Då har inte de lika mycket tid som du kanske har. 
  • Anonym (Hannah)

    Jag förstår om du känner dig besviken om du har uppvaktat dem och köpt saker till deras barn och tiden går och de inte hör av sig för att gengälda.

    Sen förstår jag inte vad övriga skrivit här om att det är de nyblivna föräldrarna som ska höra av sig till omgivningen och be de komma och besöka? När vi fått våra barn har vänner och bekanta hört av sig, till och med kommit förbi med mat och annat för att underlätta första tiden. Klart man hör av sig till en vän som precis fått barn, särskilt om det är den förstfödde.

  • EmberEyes
    Anonym (Hannah) skrev 2019-12-19 20:45:31 följande:

    Jag förstår om du känner dig besviken om du har uppvaktat dem och köpt saker till deras barn och tiden går och de inte hör av sig för att gengälda.

    Sen förstår jag inte vad övriga skrivit här om att det är de nyblivna föräldrarna som ska höra av sig till omgivningen och be de komma och besöka? När vi fått våra barn har vänner och bekanta hört av sig, till och med kommit förbi med mat och annat för att underlätta första tiden. Klart man hör av sig till en vän som precis fått barn, särskilt om det är den förstfödde.


    Fast nej! Inte tränger man sig på en nyfödd bebis med familj! Speciellt inte om man inte står denna familjen väldigt nära. Det är upp till de nyblivna föräldrarna att informera sin omgivning att informera sin omgivning hur de vill ha de, om de vill eller inte vill ha besök.
  • Anonym (Förstår)

    Ingen av min mans systrar kom när sonen var nyfödd. Vi sågs första gången vid jul hos den ena systern, när sonen var 10 månader. Sånt otroligt ointresse. Har förstört all framtida relation. Är nu totalt ointresserad av att nånsin mer umgås med dom. Tyvärr måste vi ses nu i jul i år igen eftersom det alltid varit så.

Svar på tråden Vänner som inte hälsar på när man fått barn