• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Smulantobe

    Tips på gynekolog i Stockholm? Efter några år i den här fertilitetskarusellen så upplever jag det som om jag hamnat mellan stolarna och nu vill jag ha en fast kontakt framöver som jag kan vända mig till. Upplever det som om den svenska sjukvården tar sin hand ifrån mig när jag testat de tre lanadstingsförsöken, trots att jag ju fortfarande är "sjuk". Och behöver följa upp, bla endometrios. Men kan också va mitt eget fel, att jag inte aktivt sökt mig till en gynekolog att ha återkommande kontakt med, utan förlitat mig på fertilitetsklinikerna. Men det tänkte jag ändra på nu! 

    Tacksam för råd på vägen! Skulle ju va bra med någon som har erfarenhet av ÄD, men inget måste. 
     


    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • UndrandeSökare
    Lilly2013 skrev 2020-02-05 08:20:34 följande:

    Pratade med kliniken om nästa försök. Vi har 5 kvar i frysen. De har alla BB kvalitet vissa med BBc. Försökte få fram hur mycket de minskar ens chanser när det inte är topp embryo längre. De står fortfarande fast att de är bra embryon.

    De säger att man vid varje transfer av fruset material har 40-45% chans och sätter man in 2 så ökar det endast med 5-6%

    Vill man ha högre odds så måste man göra med färska embryo.

    Våra ligger förpackade i ett strå med 2 och ett strå med 3 vilket betyder att av 5st har vi endast 2 chanser kvar. Varför fryser man de så. För att tvinga fram förskförsök?


    Har du frågat Avaclinic om de ändrat sig nu och kan gå med på att sätta in 2 embryon samtidigt nästa gång (trots ärr på livmodern) nu när du gjort 3 tidigare försök?

    Kliniken fryser nog in flera embryon per strå för att spara plats i frysen tror jag.

    Men de kan nog ta ut ett embryo och sätta tillbaka resten i frysen om du bara ska sätta in ett. 5 embryon kvar betyder ju 5 insättningar om man sätter in 1 i taget, förutsatt att de klarar upptining.
  • Limarie
    UndrandeSökare skrev 2020-02-05 17:42:47 följande:
    Har du frågat Avaclinic om de ändrat sig nu och kan gå med på att sätta in 2 embryon samtidigt nästa gång (trots ärr på livmodern) nu när du gjort 3 tidigare försök?

    Kliniken fryser nog in flera embryon per strå för att spara plats i frysen tror jag.

    Men de kan nog ta ut ett embryo och sätta tillbaka resten i frysen om du bara ska sätta in ett. 5 embryon kvar betyder ju 5 insättningar om man sätter in 1 i taget, förutsatt att de klarar upptining.
    Så förstår jag det också. Dvs att de kan tina upp de seperat. Har du fått en annan information av de, Lilly? 
    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Lilly2013
    UndrandeSökare skrev 2020-02-05 17:42:47 följande:

    Har du frågat Avaclinic om de ändrat sig nu och kan gå med på att sätta in 2 embryon samtidigt nästa gång (trots ärr på livmodern) nu när du gjort 3 tidigare försök?

    Kliniken fryser nog in flera embryon per strå för att spara plats i frysen tror jag.

    Men de kan nog ta ut ett embryo och sätta tillbaka resten i frysen om du bara ska sätta in ett. 5 embryon kvar betyder ju 5 insättningar om man sätter in 1 i taget, förutsatt att de klarar upptining.


    Jo det verkar som han kan tänka sig att gå med på att sätta in 2 nästa gång, Veronika säger att han inte vill men på vårt sista samtal så verkade som om jag vill så får jag bestämma.

    Jag har tagit för givet att de tinar ett strå i taget eftersom Veronica har sagt att om embryot klarar sig bra kan man frysa det igen om det inte används. Hoppas ni har rätt

    Även om vi sätter i 2 så ökar ju chansen väldigt lite.. visst att det inte var dubbelt men trodde verkligen att det var mer än 5-6 %.
  • CrookedTail
    Limarie skrev 2020-02-03 19:35:36 följande:

    Nu sitter vårt embryo nog på rätt plats. Vilken märklig och overklig dag det har varit.

    Jag hade blåsan halvfull tyckte jag. Var redan kissnödig och hade druckit över 1l vatten en timme innan. Läkaren var inte helt nöjd men de kollade inte blåsan innan utan det såg han när jag låg i stolen. Han sa åt han ändå skulle prova. Sedan var det svårt för honom att se katetern. Han såg orolig ut och kommenterade att det är svårt. Till slut sa han bara... Nu, se ni, nu är den på plats.

    Det hoppas jag i alla fall. Av nån anledning oroar jag mig att den inte sitter där den ska sitta. Finns det folk som är avslappnad efter en sån process? För oss var det första insättning nånsin. Så det var speciellt. Och ännu konstigare är att man efteråt inte ens känner nåt. Man mår ju för bra.

    Alltså jag borde kunna ta både urin resp blodtest nästa måndag. Tror jag gör så att bara ta urintest först på tisdag då jag är ledig.

    Hur mådde ni kring ruvartiden? Hade ni en känsla av att känna av eller veta att det inte hade funkat? Redan tidigt eller senare? Jag är en sån som säger... "Det har inte funkat". Men det är nog mest egen skydd. Men jag önskar jag kunde vara hoppfull och positiv.


    Vilken härlig känsla! :D

    Men konstigt att han tyckte processen var så svårt för att blåsan inte var tillräckligt full. I Riga vill dom som sagt att man ska kissa precis innan och det har aldrig varit några problem att få det på plats. Jag har fått UL-bild på embryona efteråt :)

    Jag har försökt att ha saker att göra under ruvarperioderna. Mycket poddar och ljudböcker. Sist jobbade jag hemma under två veckor för att slippa sjukdomar på kontor/pendeltåg. 

    Första försöket var jag övertygad om att det hade gått och blev superbesviken när stickan visade minus :( Andra försöket kände jag mig mer luttrad och visste nästan innan att det skulle visa minus. Nu efteråt har jag ju fått veta att jag har sammanväxningar i livmodern, så embryona hade inte en chans i den miljön :/
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • CrookedTail
    Lilly2013 skrev 2020-02-05 08:20:34 följande:

    Pratade med kliniken om nästa försök. Vi har 5 kvar i frysen. De har alla BB kvalitet vissa med BBc. Försökte få fram hur mycket de minskar ens chanser när det inte är topp embryo längre. De står fortfarande fast att de är bra embryon.

    De säger att man vid varje transfer av fruset material har 40-45% chans och sätter man in 2 så ökar det endast med 5-6%

    Vill man ha högre odds så måste man göra med färska embryo.

    Våra ligger förpackade i ett strå med 2 och ett strå med 3 vilket betyder att av 5st har vi endast 2 chanser kvar. Varför fryser man de så. För att tvinga fram förskförsök?


    Vi var tvungen att tina upp 4 st när vi ville sätta in 2 och odla till blasto först. Om alla hade utvecklat sig bra hade de fryst ner de som inte använts igen, men tyvärr visade två på dålig utveckling, så de slängdes istället. Det kan inte vara så att de fryser ner de andra igen då?
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Snurranfian
    sandraabinger skrev 2020-02-06 14:58:02 följande:

    En liten fundering vi har här hemma, får partnern vara med i rummet vid återföringen? :) någon som vet?


    Det fick min man vara vid Ovumia i Helsingfors.
  • Limarie

    Det får partnern säkert överallt i Sverige.

    I Prag fick han också det.


    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Fertilitetsresa

    Nu är det gjort! FET på Ovumia i tisdags. Tyvärr klarade två av äggen de odlat på sig inte så nu har vi bara en flinga kvar i frysen :( Det gör mig så himla stressad!! Så nu gäller det att det har tagit sig!

    När jag gjorde ET 2014 var jag så cool efteråt bestämde mig för att ni är jag gravid tills motsatsen bevisas. Och jag vill minnas att jag njöt av ruvartiden, (såklart nervös också men mest förväntansfull!

    Denna gång är allt en bävan inför TD och jag kan inte förmå mig att tänka positivt :(

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020