• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • UndrandeSökare
    Limarie skrev 2020-02-08 13:41:48 följande:

    Alltså då var det ett FET, ett fryst embryo som var en blastocyst. Då säger jag nu att jag är nu RD 6 men FET +5? Insättning var i måndags...


    Om du gjorde insättning i måndags, och idag är det lördag, så är du på ruvardag 5 idag. Ta ett Clearblue digitalt, eller ett blodprov och mät hcg på ruvardag 10 föreslår jag, då kan du vara säker på svaret. Förstår att det är jobbigt att vänta och man frestas att testa alltför tidigt, men risken är att man bara blir ledsen och besviken, och bränner en massa tester, kanske helt i onödan, för om man väntar tills rätt dag kanske det blir plus direkt

    Vilket datum ville kliniken att du skulle testa? Håller tummarna att det går bra då.
  • UndrandeSökare
    Jiana skrev 2020-02-08 17:28:10 följande:
    Jag har bokat tid med gyn i Sverige för att kolla östrogen/progesteron. Men vad gör jag med resultatet? Bara veta om det och påtala för kliniken som gör insättningen? Eller be att få nåt utskrivet redan nu? Jag tror ju jag har nån slags obalans i hormonerna som orsakar trötthet, viktuppgång, nedsatt sexlust etc.
    Trötthet, viktuppgång och nedsatt sexlust kan också vara sköldkörtelproblem.
    Sköldkörteln styr mycket i kroppen.
    Be att din gyn mäter Tsh, T3 och T4 på dig.
    Om du har för högt Tsh så kan du behöva få Levaxintabletter utskrivna.
    Vissa behöver ta Levaxin enbart för att lyckas få barn, och det är viktigt att man inte har för högt Tsh för det kan göra att man inte blir gravid.
  • PeeWee44
    Jiana skrev 2020-02-08 17:28:10 följande:

    Jag har bokat tid med gyn i Sverige för att kolla östrogen/progesteron. Men vad gör jag med resultatet? Bara veta om det och påtala för kliniken som gör insättningen? Eller be att få nåt utskrivet redan nu? Jag tror ju jag har nån slags obalans i hormonerna som orsakar trötthet, viktuppgång, nedsatt sexlust etc.


    Jag har använt det själv för att veta hur man ligger till. Du måste ta värdena när du börjat medicineringen. Mitt Östrogen brukar jag ligga runt 1000 med 3×2 progynon och estrodatplåster. Progesteron ligger som sagt för lågt med bara utrogest, jag tar inte upp det bra.
  • Jiana
    UndrandeSökare skrev 2020-02-08 17:43:26 följande:

    Trötthet, viktuppgång och nedsatt sexlust kan också vara sköldkörtelproblem.

    Sköldkörteln styr mycket i kroppen.

    Be att din gyn mäter Tsh, T3 och T4 på dig.

    Om du har för högt Tsh så kan du behöva få Levaxintabletter utskrivna.

    Vissa behöver ta Levaxin enbart för att lyckas få barn, och det är viktigt att man inte har för högt Tsh för det kan göra att man inte blir gravid.


    Har kollat sköldkörteln flera ggr, är alltid normalt. Men är osäker på om de kollat alla de du räknade upp.
  • Jiana
    PeeWee44 skrev 2020-02-08 17:51:24 följande:

    Jag har använt det själv för att veta hur man ligger till. Du måste ta värdena när du börjat medicineringen. Mitt Östrogen brukar jag ligga runt 1000 med 3×2 progynon och estrodatplåster. Progesteron ligger som sagt för lågt med bara utrogest, jag tar inte upp det bra.


    Planerar för FET i ostimulerad cykel. Men tänker att mina "vanliga" hormoner måste vara ok.
  • UndrandeSökare
    Jiana skrev 2020-02-08 18:08:11 följande:

    Planerar för FET i ostimulerad cykel. Men tänker att mina "vanliga" hormoner måste vara ok.


    Man kan lägga till progesteron ändå efter insättning i naturlig cykel för att stötta.
  • UndrandeSökare
    Jiana skrev 2020-02-08 17:52:06 följande:

    Har kollat sköldkörteln flera ggr, är alltid normalt. Men är osäker på om de kollat alla de du räknade upp.


    Kolla upp vad du har i Tsh-värde. Olika kliniker/läkare tycker olika. Vissa säger att Tsh ska vara max 2.5, men vissa säger under 1.0 i fertilitetssyfte.

    I Sverige tyvker vissa läkare att 3-4 är helt ok, men det är för högt.
  • Jiana
    UndrandeSökare skrev 2020-02-08 18:27:55 följande:

    Kolla upp vad du har i Tsh-värde. Olika kliniker/läkare tycker olika. Vissa säger att Tsh ska vara max 2.5, men vissa säger under 1.0 i fertilitetssyfte.

    I Sverige tyvker vissa läkare att 3-4 är helt ok, men det är för högt.


    Hade 1.1 i TSh vid senaste kollen.
  • Snurranfian

    Intressant att ni skriver om TSH! Hållt på och jäklas med det i veckan. Jag hade 1.7 i sep... när vi tog prover inför ÄD. Nu när de tog på inskrivning på MVC (som de gör på alla) hade jag 2.7.Gä Googlat som en tok. Utomlands verkar 2.5 va taket i första semestern. I Sverige finns inga nationella riktlinjer. Vissa landsting har 3.2 som max... mitt landsting 4.2. Hörde med min BM som med bestämdhet hävdade att under 4.2 är ok. Kände mig osäker o ringde spec.mvc som sa samma sak. Jag bad om att få höra med en läkare. Spec.mvc ringde upp och hade talat med en obstetriker (förlossningsläkare) på sjukhuset som sa att mitt värde va bra och att 4.2 är det som gäller för insättning av Levaxin. Vet i fasen om jag kan göra mer. Bett om nytt prov när jag ska på mvc nästa gång. Går det upp ännu mer blir jag väldigt orolig....har svårt som det är att lita på sjukvården..

  • Snurranfian
    Snurranfian skrev 2020-02-08 20:25:44 följande:

    Intressant att ni skriver om TSH! Hållt på och jäklas med det i veckan. Jag hade 1.7 i sep... när vi tog prover inför ÄD. Nu när de tog på inskrivning på MVC (som de gör på alla) hade jag 2.7.Gä Googlat som en tok. Utomlands verkar 2.5 va taket i första semestern. I Sverige finns inga nationella riktlinjer. Vissa landsting har 3.2 som max... mitt landsting 4.2. Hörde med min BM som med bestämdhet hävdade att under 4.2 är ok. Kände mig osäker o ringde spec.mvc som sa samma sak. Jag bad om att få höra med en läkare. Spec.mvc ringde upp och hade talat med en obstetriker (förlossningsläkare) på sjukhuset som sa att mitt värde va bra och att 4.2 är det som gäller för insättning av Levaxin. Vet i fasen om jag kan göra mer. Bett om nytt prov när jag ska på mvc nästa gång. Går det upp ännu mer blir jag väldigt orolig....har svårt som det är att lita på sjukvården..


    Jäkla autocorrect. hoppas ni fattade vad jag skrev... suck
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020