• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Limarie
    Snurranfian skrev 2020-02-23 09:47:46 följande:
    Tror inte jag kan få tag i utrogestan... så kommer hämta ut mer Lutinus idag... har ca 2 v kvar med progesterontillskott. Ja Crinone va inte för mig. Tog cellprov hos BM i onsdags och då fick hon plocka ur MASSOR av stelnat Crinone för att komma åt. Blev helt chockad när jag fick se hur mycket. Igår va det samma hemma dessutom lite aprikosfärgat..= psykiskt jobbigt. Nej Lutinus får det bli!
    Jag tog förut också Lutinus men ville prova Crinone, båda för att det skulle vara mindre kladdigt men också för att jag bara behöver ta det x2. 

    De första dagarna älskade jag det. Men sedan blev det som du beskriver. Ibland har man tur att klumperna kommer ut av sig själv men ibland känns det så att man har en mega tjock tampon i sig som bara måste ut. Så det är inte så skönt att plocka ut grejerna sedan. Detta retar slemhinnorna sedan ännu mer...

    Hos mig blir Crinone också alltid lite blodtillblandad, alltså mest brunt, i början rosa. Misstänker att det kommer från slemhinnorna runtomkring. 

    Läste att BM säger man ska inte plocka ut saken men problemet är att man annars knappt kommer in med staven. Jag fortsätter med Crinone trots att jag har även köpt Uterogest i fall något krånglar. Så detta var min trevliga berättelse om CriononeÄpple 6 more weeks to go with this shit...
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • bellis2
    Snurranfian skrev 2020-02-23 09:47:46 följande:
    Tror inte jag kan få tag i utrogestan... så kommer hämta ut mer Lutinus idag... har ca 2 v kvar med progesterontillskott. Ja Crinone va inte för mig. Tog cellprov hos BM i onsdags och då fick hon plocka ur MASSOR av stelnat Crinone för att komma åt. Blev helt chockad när jag fick se hur mycket. Igår va det samma hemma dessutom lite aprikosfärgat..= psykiskt jobbigt. Nej Lutinus får det bli!
    Du kan få hjälp med Utrogestan på kliniken Hercare (tyvärr väldigt dyrt). Utrogestan är bioidentiskt progesteron och många fertilitetskliniker vill inte att man använder det.
  • Limarie
    bellis2 skrev 2020-02-23 14:54:55 följande:
    Du kan få hjälp med Utrogestan på kliniken Hercare (tyvärr väldigt dyrt). Utrogestan är bioidentiskt progesteron och många fertilitetskliniker vill inte att man använder det.
    Varför skulle de inte vilja att man använda bioidentisk progesteron? Både Lutinus och Crinone är också det. 

    Provera är t.ex. någon form av icke-bioidentisk progesteron (gestagen). 

    Tipps: Du kan beställa Uterogest också i Frankrike (kostar runt 30 Euro). EU-recept från din klinik där du gör behandlingen kan skickas in. Eller man får sin gyn att skriva ett EU-recept. 

    Jag köpte det i Tjeckien för tror jag runt 10 Euro. I Tyskland kostar det dyra 65 Euro utan recept. 
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • bellis2
    Limarie skrev 2020-02-23 15:02:50 följande:
    Varför skulle de inte vilja att man använda bioidentisk progesteron? Både Lutinus och Crinone är också det. 

    Provera är t.ex. någon form av icke-bioidentisk progesteron (gestagen). 

    Tipps: Du kan beställa Uterogest också i Frankrike (kostar runt 30 Euro). EU-recept från din klinik där du gör behandlingen kan skickas in. Eller man får sin gyn att skriva ett EU-recept. 

    Jag köpte det i Tjeckien för tror jag runt 10 Euro. I Tyskland kostar det dyra 65 Euro utan recept. 
    Jag har ingen aning. Jag ville ha Utrogest men det ville de inte gå med på.
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-23 11:57:35 följande:

    Jag tog förut också Lutinus men ville prova Crinone, båda för att det skulle vara mindre kladdigt men också för att jag bara behöver ta det x2. 

    De första dagarna älskade jag det. Men sedan blev det som du beskriver. Ibland har man tur att klumperna kommer ut av sig själv men ibland känns det så att man har en mega tjock tampon i sig som bara måste ut. Så det är inte så skönt att plocka ut grejerna sedan. Detta retar slemhinnorna sedan ännu mer...

    Hos mig blir Crinone också alltid lite blodtillblandad, alltså mest brunt, i början rosa. Misstänker att det kommer från slemhinnorna runtomkring. 

    Läste att BM säger man ska inte plocka ut saken men problemet är att man annars knappt kommer in med staven. Jag fortsätter med Crinone trots att jag har även köpt Uterogest i fall något krånglar. Så detta var min trevliga berättelse om Crionone 6 more weeks to go with this shit...


    Ja precis så..Hur ska man få in nåt när det är fullt? blir ju som cellulosa. Min blev oxå missfärgad...har inte haft en enda missfärgad flytning med lutinus. Hämtade ut 2 paket lutinus nyss. Bör räcka ...Sen är jag i v 12 om det vill sig väl.
  • sandraabinger

    Just nu känns det sådär, mycket känslor. Ren psykisk terror att ruva :(... är på RD 5 idag. Igår EM fick jag rosa/rött på trosskyddet på EM. Lite ont i magen. Sedan var det lugnt fram tills närmare midnatt då jag fick riktiga smärtor, låg dubbelvikt och fick ta Alvedon. Bara rött på trosskyddet men inga klumpar! ... blöder idag med och har ont i magen, fortfarande inga klumpar.. tänker att det kan vara en Nidblödning, men det känns inte bra alls :(... usch så jobbigt detta är.

  • Sjuttiosjuan
    sandraabinger skrev 2020-02-24 08:37:18 följande:

    Just nu känns det sådär, mycket känslor. Ren psykisk terror att ruva :(... är på RD 5 idag. Igår EM fick jag rosa/rött på trosskyddet på EM. Lite ont i magen. Sedan var det lugnt fram tills närmare midnatt då jag fick riktiga smärtor, låg dubbelvikt och fick ta Alvedon. Bara rött på trosskyddet men inga klumpar! ... blöder idag med och har ont i magen, fortfarande inga klumpar.. tänker att det kan vara en Nidblödning, men det känns inte bra alls :(... usch så jobbigt detta är.


    Fy, stackare:( Det är det jobbigaste som finns att ruva..

    Hoppas det inte betyder något! Håller tummarna<3
  • sandraabinger
    Sjuttiosjuan skrev 2020-02-24 09:19:18 följande:

    Fy, stackare:( Det är det jobbigaste som finns att ruva..

    Hoppas det inte betyder något! Håller tummarna<3


    Tack! <3 hoppas också att det är lugnt, men försöker att inte vara för positiv!
  • UndrandeSökare
    sandraabinger skrev 2020-02-24 08:37:18 följande:

    Just nu känns det sådär, mycket känslor. Ren psykisk terror att ruva :(... är på RD 5 idag. Igår EM fick jag rosa/rött på trosskyddet på EM. Lite ont i magen. Sedan var det lugnt fram tills närmare midnatt då jag fick riktiga smärtor, låg dubbelvikt och fick ta Alvedon. Bara rött på trosskyddet men inga klumpar! ... blöder idag med och har ont i magen, fortfarande inga klumpar.. tänker att det kan vara en Nidblödning, men det känns inte bra alls :(... usch så jobbigt detta är.


    Använder du kortisontabletter vid detta ÄD försök?

    Jag hoppas det blir plus för dig denna gång, men skulle det ändå bli minus, så se till att du får Prednisolon (kortisontabletter) utskrivna innan nästa försök.

    Det kan nämligen vara kvinnans kropp/immunförsvar som försöker stöta bort ett embryo som försöker fästa och då kan kortison lugna ner kroppen och göra att embryot kan fästa i lugn och ro. Bara ett tips.

    Lycka till och hoppas allt går bra !
  • sandraabinger
    UndrandeSökare skrev 2020-02-24 09:40:13 följande:

    Använder du kortisontabletter vid detta ÄD försök?

    Jag hoppas det blir plus för dig denna gång, men skulle det ändå bli minus, så se till att du får Prednisolon (kortisontabletter) utskrivna innan nästa försök.

    Det kan nämligen vara kvinnans kropp/immunförsvar som försöker stöta bort ett embryo som försöker fästa och då kan kortison lugna ner kroppen och göra att embryot kan fästa i lugn och ro. Bara ett tips.

    Lycka till och hoppas allt går bra !


    Hej och tack för tipset! Tar inga kortisontabletter nu. Tar lutinus och Progynon!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020