• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-28 19:02:11 följande:

     Nu kan jag uppdatera er om att ultraljudet gick bra idag. Hjärtat slåg på v 6+2. Embryonet var 7,2 mm.

    Sedan såg hon att det fanns en stående blödning bakom hinnsäcken. Hon sa att det är vanligt efter IVF och co. Hon undrade om vi hade en plan B i fall det blir en aktiv blödning (hittills har jag ju ingen). En plan B har vi inte och jag kontaktade kliniken och de tyckte inte vi behövde det. 

    Jag ska dock vid blödning ta extra Progynon tänker jag, gyn här sa att höja till 4mg x3 i alla fall och att ta Tranexamsyra. Har ni fått en plan B förut? 

    Så vi är jätteglada men glädjen blev lite dämpad då BM gjorde mig lite rädd för den sannolikt kommande blödning. Hon sa att den kan förtränga embryonet om den blir för stor men att det inte är farligt så länge embryonet är frisk och blödningen avstannar. (Var hos dr Sokolovas barnmorska)


    Stort grattis!!!!! Håller tummarna att blödningen inte blir mer!!
  • SuzieZ
    Limarie skrev 2020-02-28 19:02:11 följande:

     Nu kan jag uppdatera er om att ultraljudet gick bra idag. Hjärtat slåg på v 6+2. Embryonet var 7,2 mm.

    Sedan såg hon att det fanns en stående blödning bakom hinnsäcken. Hon sa att det är vanligt efter IVF och co. Hon undrade om vi hade en plan B i fall det blir en aktiv blödning (hittills har jag ju ingen). En plan B har vi inte och jag kontaktade kliniken och de tyckte inte vi behövde det. 

    Jag ska dock vid blödning ta extra Progynon tänker jag, gyn här sa att höja till 4mg x3 i alla fall och att ta Tranexamsyra. Har ni fått en plan B förut? 

    Så vi är jätteglada men glädjen blev lite dämpad då BM gjorde mig lite rädd för den sannolikt kommande blödning. Hon sa att den kan förtränga embryonet om den blir för stor men att det inte är farligt så länge embryonet är frisk och blödningen avstannar. (Var hos dr Sokolovas barnmorska)


    Grattis!!! Visst är det fantastiskt att man kan se hjärtslag när lilla bönan bara är 7mm!?! Helt galet när man tänker på det!! Som en liten fjäril!!<3

    Samtidigt som vi såg vår böna med hjärtslag i v.6+4 hade jag en koagulerad blödning på 3cm i livmodern... sån tur var rann den ut av sig själv (eller försvann på nåt sätt iaf) och trängde inte bort fostret! De små rackarna är nog starkare än vad man tror!<3
  • Fertilitetsresa

    Jag har stämplat ut nästan helt sedan senaste minuset :( Vet inte alls hur jag ska motivera mig och känna hopp igen :(

    Planerar ändå FET igen i början på april  på det sista ägget som vi har. Är så rädd att det kommer misslyckas även denna gång!! 

    Pratade med kliniken efter senaste minuset om det fanns något vi kunde göra på annat sätt? Ta kortisontabletter? Ändra dos på Progynon/Lutinus? Jag har tagit Progynon 2 mg x3 & Lutinus 100 mg x3. Men fick bara till svar att vi ska göra likadant, att slemhinnan var bram jag har redan höga doser och att det ser bra ut inför FET. Men jag vill göra något för att optimera chansen!! Vad kan JAG göra??

    Några frågor som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att få svar på:
    1. Hur tjock ska slemhinna vara inför FET? Min har legat på 7 komma något, med triple layer
    2. Progynon ökar tjocklek på slemhinnan va? Ingen mening att jag tar mer eller? Vad är för tjock slemhinna?
    3. Lutinus ökar chansen att ägget fäster? Och att graviditeten fortskrider? Finns det någon fara i att ta mer Lutinus?

    Jag funderar på om jag ska självmedicinera och öka dosen Progynon och/eller Luinus.. Men vet inte om det är dumt? Om det inte är farligt borde jag väl kunna göra det?? Jag tar acetylsalicylsyra 125 mg/dag..

    Enormt tacksam om någon kan hjälpa mig!!!

  • UndrandeSökare
    Fertilitetsresa skrev 2020-03-01 15:50:49 följande:

    Jag har stämplat ut nästan helt sedan senaste minuset :( Vet inte alls hur jag ska motivera mig och känna hopp igen :(

    Planerar ändå FET igen i början på april  på det sista ägget som vi har. Är så rädd att det kommer misslyckas även denna gång!! 

    Pratade med kliniken efter senaste minuset om det fanns något vi kunde göra på annat sätt? Ta kortisontabletter? Ändra dos på Progynon/Lutinus? Jag har tagit Progynon 2 mg x3 & Lutinus 100 mg x3. Men fick bara till svar att vi ska göra likadant, att slemhinnan var bram jag har redan höga doser och att det ser bra ut inför FET. Men jag vill göra något för att optimera chansen!! Vad kan JAG göra??

    Några frågor som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att få svar på:

    1. Hur tjock ska slemhinna vara inför FET? Min har legat på 7 komma något, med triple layer

    2. Progynon ökar tjocklek på slemhinnan va? Ingen mening att jag tar mer eller? Vad är för tjock slemhinna?

    3. Lutinus ökar chansen att ägget fäster? Och att graviditeten fortskrider? Finns det någon fara i att ta mer Lutinus?

    Jag funderar på om jag ska självmedicinera och öka dosen Progynon och/eller Luinus.. Men vet inte om det är dumt? Om det inte är farligt borde jag väl kunna göra det?? Jag tar acetylsalicylsyra 125 mg/dag..

    Enormt tacksam om någon kan hjälpa mig!!!


    Jag har svarat dig i ÄD-2019tråden.
  • Limarie
    Fertilitetsresa skrev 2020-03-01 15:50:49 följande:

    Jag har stämplat ut nästan helt sedan senaste minuset :( Vet inte alls hur jag ska motivera mig och känna hopp igen :(

    Planerar ändå FET igen i början på april  på det sista ägget som vi har. Är så rädd att det kommer misslyckas även denna gång!! 

    Pratade med kliniken efter senaste minuset om det fanns något vi kunde göra på annat sätt? Ta kortisontabletter? Ändra dos på Progynon/Lutinus? Jag har tagit Progynon 2 mg x3 & Lutinus 100 mg x3. Men fick bara till svar att vi ska göra likadant, att slemhinnan var bram jag har redan höga doser och att det ser bra ut inför FET. Men jag vill göra något för att optimera chansen!! Vad kan JAG göra??

    Några frågor som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att få svar på:
    1. Hur tjock ska slemhinna vara inför FET? Min har legat på 7 komma något, med triple layer
    2. Progynon ökar tjocklek på slemhinnan va? Ingen mening att jag tar mer eller? Vad är för tjock slemhinna?
    3. Lutinus ökar chansen att ägget fäster? Och att graviditeten fortskrider? Finns det någon fara i att ta mer Lutinus?

    Jag funderar på om jag ska självmedicinera och öka dosen Progynon och/eller Luinus.. Men vet inte om det är dumt? Om det inte är farligt borde jag väl kunna göra det?? Jag tar acetylsalicylsyra 125 mg/dag..

    Enormt tacksam om någon kan hjälpa mig!!!


    Jag har gått genom många studier och reviews vad det gäller medicinering och kan kanske svara lite på dina frågor.

    1/2) 7mm är det som man minst vill ha. Det finns studier som säger att ett tjockare slemhinna är bättre och det blir större chanser med 8-10 mm (men vi pratar inte om gigantisk stora skillnader). Låg den på 7mm vid transferdagen eller lite innan? Att höja Progynon hade jag kanske inte gjort utan istället tagit östrogenplåster. Men det kan vara svårt att få det utskriven. Man skulle kunna tänka sig att man kan ta 2 mg x4 (jag vet att några ha gjort så även om det är ovanligt). Oftast finns mättas kroppen av det orala Progynon och det kan vara bättre att ta upp det dermalt istället. Det blir väl lite tjock med kanske 14-15 mm. Den kan också tröttas ut sedan.

    3) Alltså Lutinus i sig gör inte att ägget fäster utan den gör att den stannar när den har fäst. Ingen fara att ta mer Lutinus men det hjälper inte alls enligt samtliga studier. Men du kan prova ett annat preparat. Kanske just du tar inte optimalt upp detta. Jag fick på din klinik byta till Crinone x2. Det blir samma dosering till slut men det blir nåt lite annat. Du kan kanske absorbera gelen bättre. Under förutsättningar nu att du har för lågt Progesteron. Ett förslag är sedan att du mäter ditt progesteronvärde efter insättning. Sedan kan du på licens också ta oralt Uterogestan men enligt studierna är Uterogestan sämre oralt än Crinone eller Lutinus. Att få sprutor utskriven går ju tyvärr inte här. 

    4) Varför tar du ASS 125mg? Och inte 75mg? Har du haft missfall? Kan öka chanserna för ägget att fästa. 

    5) Var alla transfer av samma donator? Kan det vara en äggfaktor? Eller ändå spermafaktor? Jag tänkte det kanske är inte alls något "fel" på dig. Hur många försök har du gjort?

    6) Det jag personligen absolut hade lagt till är Prednisolon. Någon kommer skriva ut detta till dig. T.ex. 5mg till v5 och sedan 2,5mg till v6. Kan också doseras högre och på annat sätt. Men vill man börja lite lägre och försiktigare är detta nog en bra början. 

    En annan ide. Har du varit hos Sokolova? Hon hjälper till med optimering av medicinering om man gör sina försök utomlands. Hon kan både rekommendera förändringar och då skriver recept. Finns det kostar säkert 1500kr eller mer när man  går till henne men det kan vara värt. Eller till Qvinnolivet i Kungsbacka. En mycket bra läkare som också jobbar med Olgakliniken ihop och ger råd och skriver recept. Hon kan ha bättre koll på din slemhinna och kanske optimera. 

    Det var mycket nu och jag hoppas det kunde hjälpa lite. 
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • bellis2

    Håller med Limarie, Olgakliniken är riktigt bra vad gäller att få slemhinnan att bli tjock.

    I mitt fall gav inte den förra kliniken något östrogen/progynon eftersom det får äggblåsorna att inte växa. Olgakliniken lyckades få slemhinnan att bli tjock innan de började med medicineringen för att få äggblåsorna att växa sedan.

  • Tellie

    En fråga jag har funderat på, varför verkar många vända sig till klinik utomlands för äggdonation när det finns privata kliniker i Sverige som gör detta?

  • sandraabinger

    En fråga som kanske rör många av er: Hur lång tid tog det från minus tills nästa insättning för er? Vad var kortaste tiden emellan eller valde ni att vänta? :)

  • UndrandeSökare
    Tellie skrev 2020-03-01 20:57:47 följande:

    En fråga jag har funderat på, varför verkar många vända sig till klinik utomlands för äggdonation när det finns privata kliniker i Sverige som gör detta?


    Det är ofta långa köer i Sverige.

    Utomlands oftast inga köer, de har generösare åldersgränser och kan vara lättare att få stödmediciner som tex prednisolon och annat.

    Sen var embryodonation olagligt i Sverige tom januari 2019, medan utomlands har det varit lagligt länge.

    Så det finns många orsaker.
  • bellis2
    Tellie skrev 2020-03-01 20:57:47 följande:

    En fråga jag har funderat på, varför verkar många vända sig till klinik utomlands för äggdonation när det finns privata kliniker i Sverige som gör detta?


    Listan kan göras lång, bland annat.

    1. Jag har ingen tillit för den svenska sjukvården efter hur jag blivit bemött.

    2. Jag har hellre ett garantipaket med pengarna tillbaka och en klinik som verkligen är engagerad, vilket jag inte kan påstå att jag upplever i Sverige.

    3. Olgakliniken som vi valt så får man välja donator och får en hel del information om donatorn, vilket vi är mycket mer bekväma med.

    4. Ingen kö.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020