• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • CrookedTail
    PeeWee44 skrev 2020-03-02 12:03:15 följande:

    Du får inte ha katastroftankar. Det på mig! Min livmoder var t formad så det typ inte kunde fästa ett embryo, men det rättade dom till i St Petersburg och nu sitter jag här med min prins. Se det positiva och att det gör att livmodern mår mycket bättre och kan ta emot embryot. Det kommer gå bra. Styrkekramar


    Limarie skrev 2020-03-02 13:28:37 följande:

    Äntligen är det dags men jag kan så bra förstå din oro. Men nu har du väntat så länge på denna dag! Tänker på dig här nu och hoppas läkaren kan göra någonting för att förbättra chanserna.


    Fertilitetsresa skrev 2020-03-02 14:48:02 följande:

    Håll dig borta från google!! Fokusera på besöket på onsdag - jag håller tummarna!! <3


    Ååh, nu fick jag mens idag ? på cykeldag 20 ? så de skjuter på hyston ytterligare. :(

    Jag och min livmoder kommer verkligen inte överens!
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2020-03-02 22:15:41 följande:

    Ååh, nu fick jag mens idag ? på cykeldag 20 ? så de skjuter på hyston ytterligare. :(

    Jag och min livmoder kommer verkligen inte överens!


    Trist att mensen kom för tidigt. Vilket datum blir hysto nr2 framskjutet till nu? Jag hoppas allt går bra nästa gång !
  • Fertilitetsresa
    CrookedTail skrev 2020-03-02 22:15:41 följande:
    Limarie skrev 2020-03-02 13:28:37 följande:

    Äntligen är det dags men jag kan så bra förstå din oro. Men nu har du väntat så länge på denna dag! Tänker på dig här nu och hoppas läkaren kan göra någonting för att förbättra chanserna.


    Ååh, nu fick jag mens idag ? på cykeldag 20 ? så de skjuter på hyston ytterligare. :(

    Jag och min livmoder kommer verkligen inte överens!
    Typiskt!! När blir det nu då?
  • CrookedTail
    UndrandeSökare skrev 2020-03-02 23:18:01 följande:

    Trist att mensen kom för tidigt. Vilket datum blir hysto nr2 framskjutet till nu? Jag hoppas allt går bra nästa gång !


    Fertilitetsresa skrev 2020-03-03 10:18:11 följande:

    Typiskt!! När blir det nu då?


    Det skjuts fram en vecka, så 11/3.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • karindefrumerie
    PeeWee44 skrev 2020-02-21 13:07:35 följande:
    Hej,

    Kan stark rekommendera Olga Fertility i St Petersburg. Vi har misslyckats i Riga och Aten, gjort åtta insättningar som inte resulterat i barn. Vi har gjort äd på båda ställena. I st Petersburg lyckades vi på tredje försöket och den 16/1 kom vår prins! Hade gärna hittat Olga Fertility tidigare. Man får inte bara titta på kostnaden, resultat är än viktigare. Dom har otroligt skicklig läkare och embryologer. Mediciner som dom använder går inte att få tag på i andra länder.

    Hoppas det går bra den 2/3. Kram
    Tusen tack för info! Vi kommer göra alla ultraljud och prover och skicka till både Gennet och Olga och bestämma oss sen... Föreläsning med Olga i Gbg förra veckan var väldigt bra så det lutar starkt åt dom! Kram
  • KajsaMia
    Fick någon av er besked av sin läkare att ni kommit i klimakteriet och det blev till en orsak att ni bestämde er för äd?

    Jag är faktiskt lite förvirrad för läkaren min sa att jag måste upprepa sköldkörtelnsprov för att vi ska ta reda på om jag inte är "på vägen dit" (skönt sagt av läkaren).

    Det enda jag kunde märka på mig var att min cykel förkortades och jag blödde inte så mycket på sistone (tänkte det berodde på stress). Vet ej om jag ägglossar eller ej för sedan jag började med utredningen så tänkte jag slappna av och tog inte äl tester och inte heller kollade det på annat sätt (jag hade det alltid svårt att märka och identifiera min äl själv). Kanske får jag skylla på mig nu för efter missfallet blev jag en sådan feg som inte vågar kolla saker... 

    Finns det någon här som var i liknande sits? Jag har en känsla att läkare försöker skrämma mig. Har svårt att tro på det hen säger. 
  • karindefrumerie
    bellis2 skrev 2020-02-21 15:52:29 följande:
    Ja, fruktansvärt. Vi har kommit hem från Olga och de lyckades inte plocka ut ägget trots en stor äggblåsa. Som sagt, vi skulle kunna försöka en gång till med mina ägg men jag har bestämt mig för att sätta stopp för det utan vi går över till äggdonation. Känslan över att gå igenom allt och bli nedsövd för att sedan vakna upp till att inget ägg plockats ut är hemsk.

    De använder sig av en medicin som heter Pergoveris (en kombo av Menopur och Gonal-F) men är helt synestetiskt. Menopur är utvunnet från urin från kvinnor. 
    Jag hade problem med att få ut Pergoveris i Sverige (det går dessutom inte på högkostnadsskydd) så kostar ca 10 000 kr i Sverige. Jag beställde genom Nederländerna och fick då pennan som inte finns i Sverige och då kostade det 18 000. Denna behandling är för egna ägg.

    Har man ett väldigt lågt amh så verkar naturlig IVF fungera för några. England och USA är väldigt bra på detta.

    Medicin för äggdonation, jag köpte all medicin i St Petersburg häromdagen. Tror jag hamnade på en kostnad på ca 5000 kr. Jag ville inte riskera att hamna i samma problem igen som tidigare. Det tar på en tills man ordnar allt med medicinerna i Sverige.

    Testerna, jag rekommenderar absolut att man gör de på kliniken. De gör det noggrant och helt otroligt vad snabbt de får resultaten. I Sverige skulle man plågas tills att man hittar någon som gör allt detta om det ens går. Räkna med en kostnad på ca 6000-10 000 för alla tester i Sverige. På kliniken ingår allt detta så man betalar inget. Om man gör testerna på kliniken ska man räkna med att komma dit två dagar innan allt kör igång första gången.

    Andra kostnader som tillkom var till exempel visum om man ska stanna mer än åtta dagar. Resorna blir heller inte särskilt billiga då man inte riktigt vet när man ska åka dit eller hem. Hotell (som dessutom ligger nära kliniken) däremot hittar man väldigt billigt.
    Hej och tusen tack för info! Och vad sorgligt att det inte kunde ske ett utplock! Fick prata med en läkare på Olga i måndags när de var i Göteborg och den läkaren sa att hon tyckte vi skulle försöka med mina egna ägg trots allt... var så inställd på äggdonation och börjat bearbeta sorgen att inte kunna få ett "genetiskt barn". Jag är 41 år så vet inte om jag vill/orkar/vågar utsätta mig för ännu en IVF med egna ägg... Vi skall skick in alla journaler och prover så skal Olga kommer med rekommendationer vad de tycker verkar bra. Men som sagt är så tveksam till att utsätta mig för ännu en IVF-pärs. Ta hand om dig!
  • karindefrumerie

    Hej och tusen tack för svar! Och stort grattis till fint ultraljud trots ev blödningsrisk...
    Ja, jag tycker också det verkar lättare med allt i Prag och dessutom billigare... så himla svårt. Vad på ett seminarie med Olga förra veckan och fick då träffa en läkare som efter att ha hört vår story tyckte att vi ändå skulle prova med egna ägg... jag blev ställd eftersom jag fsk lämna det bakom mig, hade bestämt mig för äggdonation. Jag är trots allt 41 år och känner mig osäker på att att använda mina egna. I På Gennet har dom ännu inte sagt nåt om alternativet att anväda egna ägg.
    Fråga: Vet du om dom använder lika detaljerad diagnostik på embryo (såsom kromosontest o likn) och lika noggran check av livmoder m.m?
    Tack igen för svar!
    Varma hälsningar
    Karin de F


    Limarie skrev 2020-02-21 16:36:29 följande:
    Ja, precis, vi var nyligen i Gennet. Vi hade två misslyckade IVF i Sverige bakom oss, stod i kön för äggdonation i Sverige och valde slutligen en behandling i Finland där f-kassan skulle betala. Tyvärr var de tvungna att avbryta donatorns behandling i Finland och där stod jag, nedreglerad respektive igen stimulerad och livmodern var redo för att ta emot ett embryo. Inom 2 dygn klurade vi ut en plan B och det var Tjeckien. 

    Vi var tidigare i kontakt med många kliniker i Tjeckien och hade åkt dit om f-kassan inte hade betalt behandlingen i Finland. 

    Nu tog jag snabbt kontakt med klinikerna i Tjeckien igen. Jag var nöjd med UNICA sedan tidigare men de var dyrare än alla andra kliniker när det kom till embryodonation (men samma priser vid äggdonation ungefär). För mig var det viktigaste efter all erfarenhet att kommunikation är perfekt. Brister det i kommunikationen med koordinatorn då hade jag inte litat på kliniken (trots att behandlingen kanske är topp). På Gennet hade vi Lucie och hon skriver alltid långa mejl tillbaka, förklara inte bara praktiska saker utan också medicinska. Vet hon inte nåt, så hör hon med läkaren. Det som var bäst med de var att de hjälpte oss i vår unica situation. Vem kontaktar de med några dagars varsel och ber om ett embryo? Det var visserligen en utmaning för de. Men de jobbade på med att hitta ett passande embryo och vi tackade till och med nej till den första. Insättningen blev ungefär inom en vecka att vi hade tagit kontakt med de. Telefonsamtalet med läkaren var super kort, men jag hade redan ett protokoll från Finland som skiljer sig mycket från deras men han tyckte vi ändrar inget nu. Han var inte den mest pratsamma läkaren men han var ung och pratade perfekt engelska (det var inte fallet över allt). Jag har mycket kontakt med tjej som också blev gravid med Gennet i december, hon hade samma läkare, men fått en anpassad medicinering (många missfall osv). De jobbar ihop med immunologen och de satt bla in Prednisolon (men också andra saker). Man får själv välja om man sätter in 1 eller 2 embryo men han rekommenderar 1. 

    Väl på plats så hade jag insättningen kl 11.00. Kliniken är super central i Prag. Allt är nytt och relativ "steril". Man välkomnades av 2 koordinatorer, en tog mycket hand om det praktiska, den andra mer om välbefinnandet. Jag fick vila lite i sängen där och sedan var det dags att gå in i återföringsrummet. Jag har lite minnesvikt för tiden under insättningen. Läkaren var samma som vi pratade med i telefon. Han hade mycket svårt att placera embryonet (han sa att min blåsa var inte tillräcklig fylld) men till slut tyckte han att han fick den rätt på plats. Sedan fick man vila 10 min. Restriktioner var att ta det lugnt fram tills v 12, ingen sex i 10 d, äter som en gravid. Jag tog själv Trombyl och han tyckte inte att jag hade behövt göra det men nu hade jag redan börjat med det och skulle ta det till v12. 

    Den andra tjejen som också blev gravid fick 2 embryoner, nu är hon gravid med 1 av de. Så de verkar göra ett bra jobb. 

    Nu är du intresserad av äggdonation men annars gillar jag att de bara sätter in AA kvalite embryoner vid embryodonation. 

    Vi stannade två dagar till i Prag men 1 dag till hade räckt. Det var svårt att njuta av staden när man väl var ruvare, i alla fall kände jag så. 

    Vi hade också alltid Olga som alternativ. Vi var på deras seminar och haft två läkarsamtal via skype. Men det var ffa priset som höll oss tillbaka samt att resultaten enligt båda klinikerna var lika bra. Jag gillade att allt verkade vara lite "enklare" i Tjeckien och billigare. Vi sa så här: Vi gör ett eller två försök i Tjeckien och fungerar det inte så går vi till Olga. Fördelen med Tjeckien såg vi också i faktumet att man inte behöver vara där så länge. Mannen kan åka dit innan för att lämna sperman. Flygen dit var också prisvärde med 400kr. 

    Hoppas berättelsen hjälper lite
  • bellis2
    KajsaMia skrev 2020-03-06 12:27:14 följande:
    Fick någon av er besked av sin läkare att ni kommit i klimakteriet och det blev till en orsak att ni bestämde er för äd?

    Jag är faktiskt lite förvirrad för läkaren min sa att jag måste upprepa sköldkörtelnsprov för att vi ska ta reda på om jag inte är "på vägen dit" (skönt sagt av läkaren).

    Det enda jag kunde märka på mig var att min cykel förkortades och jag blödde inte så mycket på sistone (tänkte det berodde på stress). Vet ej om jag ägglossar eller ej för sedan jag började med utredningen så tänkte jag slappna av och tog inte äl tester och inte heller kollade det på annat sätt (jag hade det alltid svårt att märka och identifiera min äl själv). Kanske får jag skylla på mig nu för efter missfallet blev jag en sådan feg som inte vågar kolla saker... 

    Finns det någon här som var i liknande sits? Jag har en känsla att läkare försöker skrämma mig. Har svårt att tro på det hen säger. 
    Jag befann mig/har befunnit mig i förklimakteriet ett bra tag nu sedan min sköldkörtel opererades bort. Trots att jag var i kontakt med flera läkare och gyn tog ingen testerna som behöves göras och fastän jag hade förhöjt FSH-värde till exempel.

    Sköldkörtelprov säger inget om att du är på väg in i klimakteriet eller inte.

    För mig var det också så, första gången hoppade min mens en lång tid och sedan kortades cykeln ner. Även om man får utslag på stickorna så betyder det inte att man ägglossar, det visar bara att LH-hormonet har höjts. För att man ska ägglossa måste dessutom äggblåsorna vara minst en viss storlek och det kan man se på ultraljud.

    Jag är inte i klimakteriet ännu men jag har så pass lågt AMH-värde att det inte går med mina ägg och därav äggdonation nu.
  • Jiana
    karindefrumerie skrev 2020-03-06 12:30:09 följande:

    Hej och tusen tack för info! Och vad sorgligt att det inte kunde ske ett utplock! Fick prata med en läkare på Olga i måndags när de var i Göteborg och den läkaren sa att hon tyckte vi skulle försöka med mina egna ägg trots allt... var så inställd på äggdonation och börjat bearbeta sorgen att inte kunna få ett "genetiskt barn". Jag är 41 år så vet inte om jag vill/orkar/vågar utsätta mig för ännu en IVF med egna ägg... Vi skall skick in alla journaler och prover så skal Olga kommer med rekommendationer vad de tycker verkar bra. Men som sagt är så tveksam till att utsätta mig för ännu en IVF-pärs. Ta hand om dig!


    Jag har hamnat i samma tankar. Var helt inställd på ÄD efter 4 misslyckade IVF:er. Inför ÄD gjorde vi Sperm Dna Fragmentionstest vilket visade 50% fragmenterade spermier. Jag har svårt att släppa att om vi vetat detta och vänt oss till en klinik som använder PISCI så hade kanske våra IVF:er funkat. Samtidigt gick de väldigt dåligt ändå.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020