• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • bellis2
    KajsaMia skrev 2020-03-10 10:50:57 följande:
    Hade ultraljud också vid utredningen. Då såg allt ok ut sa de. Är 29 snart, men vill inte chansa förevigt för min sambo är lite äldre och jag vill verkligen att han ska ta del i vårt barn uppväxt.

    Vad menar du med illa bemött? Att de inte ens ville tala med dig om ivf? Letade du efter hjälp via landstinget eller gick du också privat? Jag gjorde utredningen privat men tyvärr blev de ofta fåordiga... Både läkare och sjuksyrror och så...

    Så ska jag vänta på nästa prov och samtal och samtidigt leta efter kliniker att ta kontakt med... Stort tack för tips!
    Då är du ung och kan vara värt det. Tänk att det endast som behövs är ett bra ägg. Jag hade mindre än 10 % chans och vi fick ändå ett embryo befruktat och insatt. Sedan gick det inte vägen.

    Lång historia för min del men jag blev nekad direkt när de såg mina värden, då var jag 37 år.

    Av erfarenhet tycker jag att de är mycket duktigare i utlandet. Har du lågt AMH är det värt också att testa med "naturlig IVF".

    Till mig sa att på olika ultraljud att allt såg bra ut under två års tid och att  det finns gott om ägg, vilket jag trodde på. Det stämde ju inte alls. 

    Fick "hjälp" både via landsting och privat.
  • KajsaMia
    bellis2 skrev 2020-03-10 12:10:09 följande:
    Då är du ung och kan vara värt det. Tänk att det endast som behövs är ett bra ägg. Jag hade mindre än 10 % chans och vi fick ändå ett embryo befruktat och insatt. Sedan gick det inte vägen.

    Lång historia för min del men jag blev nekad direkt när de såg mina värden, då var jag 37 år.

    Av erfarenhet tycker jag att de är mycket duktigare i utlandet. Har du lågt AMH är det värt också att testa med "naturlig IVF".

    Till mig sa att på olika ultraljud att allt såg bra ut under två års tid och att  det finns gott om ägg, vilket jag trodde på. Det stämde ju inte alls. 

    Fick "hjälp" både via landsting och privat.
    Var behandlas du nu isåfall? Jättetråkigt att höra om inkompetenta läkare. Och att de inte tittar på varje människa individuellt. Oroande att de trots existerande problem kan så länge upprepa att allt är okej. Det var ju det jag också fick höra..
  • bellis2
    KajsaMia skrev 2020-03-10 12:40:55 följande:
    Var behandlas du nu isåfall? Jättetråkigt att höra om inkompetenta läkare. Och att de inte tittar på varje människa individuellt. Oroande att de trots existerande problem kan så länge upprepa att allt är okej. Det var ju det jag också fick höra..
    Olga kliniken i S:t Petersburg, tidigare Vitanova i Danmark.

    Snurranfia och Limarie, skönt att allt är ok!
  • UndrandeSökare
    Snurranfian skrev 2020-03-10 11:05:26 följande:

    Grattis! Är så skönt att se den lill*!! Såg min igår med!

    Hur mkt tänker ni andra gravida på Corona förresten? Har inte lyckats utröna om man är en riskgrupp som gravid.... :/


    Ja, man är riskgrupp som gravid sa min läkare till mig.
  • Fertilitetsresa
    Limarie skrev 2020-03-10 10:58:42 följande:

    Bra nyheter. Varit på ultraljud idag och allt ser fortfarande fint ut. Ingen riktig blödning tyckte han. Snutten var idag 16mm. Är 7+6 nu.

    Så glad. Får uppskatta att jag inte har några symtom. Idag blev det mer verkligt! Nästa ul blir om 1 v och sedan är det NIPT i v 10.


    Underbart <3
  • Lillivanilli
    UndrandeSökare skrev 2020-03-10 14:07:47 följande:

    Ja, man är riskgrupp som gravid sa min läkare till mig.


    Nej gravida är inte en riskgrupp!!
  • Fertilitetsresa
    KajsaMia skrev 2020-03-11 08:39:49 följande:

    Juste, ni som ska åka utomlands för behandling, ska ni ändå göra det eller skjuter ni upp detta? Det blir allt krånligare med resor nu när corona härjar. Såvitt jag vet finns det inget bestämt sagt om gravida kvinnor är en riskgrupp? Mer kan man läsa här: www.rcog.org.uk/globalassets/documents/guidelines/coronavirus-covid-19-virus-infection-in-pregnancy-2020-03-09.pdf Om det är tillåtet att länka,


    Jag hoppas att vi kommer iväg i april. Ärligt talat är jag mest rädd att bli kvar i karantän om jag åker... Det går ju inte nes att förutse hur det kommer gå??!! Nervigt!! Hur tänker ni andra?
  • KajsaMia
    Fertilitetsresa skrev 2020-03-11 09:56:29 följande:
    Jag hoppas att vi kommer iväg i april. Ärligt talat är jag mest rädd att bli kvar i karantän om jag åker... Det går ju inte nes att förutse hur det kommer gå??!! Nervigt!! Hur tänker ni andra?

    Tyvärr verkar det så att viruset ska spridas vidare ist för att ta av. Vilka är de mest drabbade destinationerna där man kan åka för äd?

    För oss är tiden viktig men det verkar som att man antingen kan köa i evighet i Sverige eller vänta på längre resa tills allt är så att säga normalt igen.. Att bli kvar i karantän kan bli det jobbigaste ju! Särskilt i länder där man får visum att stanna en viss tid

  • Zwillinge86

    Hej!

    Ny i denna tråd men lång erfarenhet av barnlöshet, ÄD och immunologisk utredning och behandling. Känner igen flera namn från andra trådar, även om vi tagit en längre paus i våra syskonförsök. Undrar om ni som gör privat ÄD i Sverige, vilket det verkar vara i tråden, vart ni har vänt er? Har gjort syskonförsök via Livio Umeå som länge varit enda privata alternativet och nu när vi kommit fram i deras kö igen så verkar det som att några andra kliniker kommit igång och erbjuder ÄD? Undersökte detta noga förra våren, men då avvaktade alla kliniker även om lagändringen var gjord.

    Nya prisuppgifterna från Umeå är 89000kr för ÄD, vilket är typ 20000kr mer än för två år sedan. Vad betalar ni andra, både i Sverige och utomlands?

    Jag behöver också hjälp med att få till en hysteroskopi, även om jag gjorde en i Aten i samband med föregående försök, och säker en lösning här på hemmaplan. Ni som har gjort hysto har ni fått det via landstinget och har ni behövt driva den frågan själva?

    Slutligen tar jag tacksamt emot tips på hur jag löser progesteroninjektioner och nedregleringsspruta om min klinik inte vill ordinera det? Tack på förhand för input och erfarenheter :)

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020