• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sjuttiosjuan
    Sofia95 skrev 2020-05-01 20:43:14 följande:

    Jag har en fråga angående priserna för ÄD hos Olga.

    ÄD för 9900 euro står det att de garanterar minst 10 färska ägg, varav minst 3 blastocyster. Det står också att priset inkluderar en insättning och frysning av de andra. Om det inte tar sig första gången och man vill använda de frysta, nån som vet vad priset är då?


    Hej!

    Tror vi betalade 1800 euro för insättning:)

    Vi har en tjej och är i v 34 med en liten pojke. Lycka till, Olga är ett mycket bra val!
  • PeeWee44
    Livsbalans skrev 2020-05-02 09:12:20 följande:

    Funderar också på priserna och paket om 3 gånger vs. enskilt försök. Så enormt mycket pengar för paketet om man är fyllda 41 år, men på varje enskilt försök är väl chansen 50% så har man otur så blir inget. Med 10 ägg på garanti borde det ju kunna bli ca 5 blastocyster och i alla fall 2 insättningar. Fast sedan är det ju missfallsrisken också.


    Vi lyckades på 11:e insättningen. Tredje hos Olga så det är inte säkert att det går direkt.
  • Lillivanilli
    Livsbalans skrev 2020-05-02 09:12:20 följande:

    Funderar också på priserna och paket om 3 gånger vs. enskilt försök. Så enormt mycket pengar för paketet om man är fyllda 41 år, men på varje enskilt försök är väl chansen 50% så har man otur så blir inget. Med 10 ägg på garanti borde det ju kunna bli ca 5 blastocyster och i alla fall 2 insättningar. Fast sedan är det ju missfallsrisken också.


    Hej vi lyckades på första försöket hos Olga hade garantipaketet gjort två insättningar tidigare hos dr d i Athen utan tillstymmelse till plus...

    Försökt med syskon i 9 år...

    Så kör Olga direkt!!
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-05-02 08:48:42 följande:

    Tack snälla! Både för svar och för optimism!! Ungefär hur mycket gick er resa på, med flyg/boende för den tid ni behövde vara på plats? (Jag tänker att ungefär 7-10 dagar för ÄD?)


    Vi var sista gången i St Petersburg 11/5 2019, man brukar kunna ha en behandlingsplan rätt långt innan när man gör fet så då kan du själv gå in och kolla på flyg och föreslå datum. Hotell kan du få tag på i alla prisklasser nära kliniken.

    St Petersburg är dessutom en fantastisk stad att besöka, finns mycket att se och göra.
  • PeeWee44
    Lillivanilli skrev 2020-05-02 10:01:41 följande:

    Hej vi lyckades på första försöket hos Olga hade garantipaketet gjort två insättningar tidigare hos dr d i Athen utan tillstymmelse till plus...

    Försökt med syskon i 9 år...

    Så kör Olga direkt!!


    Hur går det för er? Ingen bebis än? Så nära tills er tjej kommer. <3
  • Hoppomliv

    Precis samma för oss På Livio i Malmö!


    Zwillinge86 skrev 2020-04-17 10:01:05 följande:

    Ni som gör ÄD i Sverige, har ni fått höra att klinikerna fått restriktioner om att helst inte genomföra ÄD i dagsläget för att minska överbelastning inom sjukvården då eventuellt plus räknas som en riskgraviditet? Vår klinik (Livio Umeå) vill skjuta på FET till hösten pga detta, vilket jag inte gillar men kan förstå. Vill dock undersöka om detta gäller fler kliniker då det annars känns meningslöst att endast en klinik pausar återföringar. Så hur ser det ut för er andra? Tänker att förstfödslorätt kanske är undantagna då de ändå kräver att man synkar med donatorn....


  • Lillivanilli
    PeeWee44 skrev 2020-05-02 10:08:31 följande:

    Hur går det för er? Ingen bebis än? Så nära tills er tjej kommer. <3


    Hej tack nu i vecka 39:)!! Så väldigt nära...

    Lilla damen där inne snurrar upp och ned så vi får se om det blir KS eller vaginalt...Såå spännande och nu längtar jag ihjäl mig...Hoppas ni har det bra, kram
  • MaybeBby
    Snurranfian skrev 2020-04-29 21:12:22 följande:
    Hej!! Vill först och främst säga att jag blir ledsen å dina vägnar. Det är inga besked man vill få som 29 åring. Jag fick veta samma sak när jag var ca 34 år. Vet hur jäkligt chockerande och ensamt det kan kännas. Du får gärna skriva till mig om du vill.

    Vill inflika att jag mirakulöst nog är gravid nu som 40 åring. På naturlig väg och på östrogenplåster och progesterontabletter. Är i vecka 20 och kan knappt förstå det ännu. Det tillhör inte vanligheterna, men med din låga ålder finns det ändå chans!!! Trots dåliga odds. Jag kan dela med mig mer av min resa om du vill i privat meddelande. Kram!
    Hej Snurranfian! När jag läste det här blev jag väldigt nyfiken. Vad har du gjort för att öka dina chanser att bli naturligt gravid?
    Jag är ju äldre än dig men tänker att så länge jag har ägglossning så finns det en chans. Också undrar jag hela tiden vad kan jag göra för att chanserna ska bli större.
  • Snurranfian
    MaybeBby skrev 2020-05-03 20:15:45 följande:
    Hej Snurranfian! När jag läste det här blev jag väldigt nyfiken. Vad har du gjort för att öka dina chanser att bli naturligt gravid?
    Jag är ju äldre än dig men tänker att så länge jag har ägglossning så finns det en chans. Också undrar jag hela tiden vad kan jag göra för att chanserna ska bli större.
    Det är svårt att säga vad jag egentligen gjorde men ska försöka beskriva vad som hände oss. Jag fick alltså veta när jag var ca 34 att mitt AMH var 0,09 och FSH var inte vidare bra heller, minns inte exakt vad det låg på. Under årens gång har mensen uteblivit, ibland pågått i veckor osv. Jag började med hormontillskott för några år sedan då min gynekolog bedömde det nödvändigt för att inte få benskörhet osv pga förtidigt klimakterium. Ibland när man är i förklimakteriet (som kan hålla på i upp till 10 år säger de) så kan man ju ha ÄL nån gång ibland. Jag har inte vetat de senaste åren om jag haft ÄL pga att jag medicinerat med östrogenplåster (Estradot) och Provera-tabletter (dag 15-24 i cykeln). Jag får då alltid en blödning när Provera är slut. Min gyn sa till mig att denna medicinering inte hindrar OM jag skulle ha en ev ägglossning. Jag och min sambo försökte få till en bebis i 3 år, men förstod ju att det var i princip noll chans då jag närmade mig 40 och lidit av detta så länge. Vi bestämde oss för att testa ÄD i Finland. Gjorde en insättning med donerat ägg och min mans simmare i nov 2019. Fick minus på stickan 14 dagar senare. Under ÄD behandlades jag med samma Estradot-plåster som jag alltid gör, men bytte dem lite oftare. Istället för Provera fick jag Lutinus 100 mg x 3 per dag. Men det gick som sagt inte vägen. Jag slutade med Lutinus på testdagen och fick en blödning 3 dagar senare, dock inte jätteriklig. Började med mitt vanliga protokoll med estradot-plåster och provera igen månaden efter. Ingen blödning kom efter avslutad provera-kur. Efter 5 dagar och med hemsk värk i brösten sa en vän åt mig att ta ett graviditetstest. Kändes ju jättedumt att göra det med lydde hennes råd..och tro på f-n...det var ett plus och visade gravid 1-2 veckor, Detta var alltså ca 5 veckor efter äggdonationen. Så det måste ju bara vara mitt eget ägg tycker man. Vet inte om Lutinus-kuren under ÄD gjorde något med min slemhinna som sedan satt kvar som effekt i kroppen. Jag behandlade inte med något annat speciellt... förutom multivitamin för kvinnor, folsyra och extra E-vitamin före och under äggdonationen.

    Allt känns så sjukt märkligt och jag är så otroligt tacksam för detta under. Om detta kunde hända MIG så kan fasen hända vem som helst. Min kropp har varit ur funktion i åratal. Jag är otroligt ödmjuk för vad kvinnokroppen kan åstadkomma. Men jag har alltså svårt att säga vad det var som gjorde susen.. eller om det var ett helt overkligt sammanträffande.

    Jag är dock lite lur på om det skulle hjälpa fler kvinnor att stötta upp med Lutinus efter ÄL. Jag tror att det ofta beror på dålig slemhinna att det inte blir nåt när man kommit upp i ålder. Det behöver inte alltid bero på att alla ägg skulle vara usla.

    Önskar er all lycka till och fråga gärna om du undrar nåt mer.
  • Zwillinge86

    Jag fick veta som 25-åring att jag hade låg äggreserv och var på väg in i klimakteriet. Har ändå ägglossat i stort sett varje månad sedan dess, vilket är snart 10 år sedan. Blir också spontant gravid ibland, så det behöver inte vara kört även om amh är lågt. Jag får dock alltid missfall, vilket har förklarats med de kassa äggen så jag har aldrig fått göra nån missfallsutredning. Fick en son via ÄD 2015, då jag samtidigt börjat med immunsupport så det var svårt att säga vad som gjorde att jag lyckades. Men efter det flera missfall även med ÄD så nu kan jag iaf utesluta att min ofrivilliga barnlöshet enbart berott på förklimakteriet, immunförsvaret eller livmodern. Kanske har mina hormoner blivit lägre ju närmare jag kommit klimakteriet och att det försvårar även ÄD-graviditet. Hur som helst, så ville jag bara säga att ÄD är en stor sak när man konfronteras med att man troligtvis inte kommer kunna få biologiska barn, men det är en väldigt liten sak när man väl får sitt efterlängtade barn <3

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020