• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • UndrandeSökare

    För de som vill hålla koll på hur det går med Coronaläget och resemöjligheter till olika länder, både nu och framöver, så kan jag tipsa om att ni kan söka information om just det land ni vill resa till på denna sida: Skriv bara landets namn och Corona efteråt i sökrutan så hittar ni rätt information. Spara gärna länken.

    www.swedenabroad.se/sv/

  • UndrandeSökare
    bellis2 skrev 2020-05-12 19:19:47 följande:

    Fast nu vet man inte vad som kommer att hända. Länder börjar öppna upp och fler och fler har insett att ekonomin kommer att kollapsa mer än vad den kommer att göra.

    Olga kliniken hoppas kunna börja ta emot besök från och med mitten i juni. Vi får se, en dag i taget.



    Förbud för utländska medborgare att resa in i Ryssland from den 18:e mars

    Rysslands regering har fattat beslut om att utländska medborgare och statslösa personer förbjuds att resa in i Ryssland från och med 18 mars till och med 1 maj. Undantag görs för medarbetare på ambassader och konsulat, internationella transporter, besättning på flygplan, fartyg samt tågpersonal. Undantagna är också medlemmar i officiella delegationer, personer med diplomatvisum eller tjänste/tjänstgöringsvisum (inte vanligt arbetsvisum) samt privatpersoner som ska närvara vid nära släktings begravning. Undantagna från inreseförbudet är också personer som är permanent bosatta i Ryska federationen och transitresenärer på flygplatser.


    Den 29 april meddelade premiärminister Michail Misjustin att inreseförbudet förlängs "tills den epidemiologiska situationen förbättrats". Något exakt datum har inte kommunicerats. 


    Obs: enligt uppgift har ryska myndigheter stoppat all transitering av flygpassagerare genom Moskva flygplats. Ambassaden uppmanar svenska resenärer som funderar på att resa hem till Sverige via Moskva att först kontakta flygbolaget.

    www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/ryssland/reseinformation/ambassadens-reseinformation/


  • bellis2
    UndrandeSökare skrev 2020-05-13 09:53:09 följande:

    Förbud för utländska medborgare att resa in i Ryssland from den 18:e mars

    Rysslands regering har fattat beslut om att utländska medborgare och statslösa personer förbjuds att resa in i Ryssland från och med 18 mars till och med 1 maj. Undantag görs för medarbetare på ambassader och konsulat, internationella transporter, besättning på flygplan, fartyg samt tågpersonal. Undantagna är också medlemmar i officiella delegationer, personer med diplomatvisum eller tjänste/tjänstgöringsvisum (inte vanligt arbetsvisum) samt privatpersoner som ska närvara vid nära släktings begravning. Undantagna från inreseförbudet är också personer som är permanent bosatta i Ryska federationen och transitresenärer på flygplatser.


    Den 29 april meddelade premiärminister Michail Misjustin att inreseförbudet förlängs "tills den epidemiologiska situationen förbättrats". Något exakt datum har inte kommunicerats. 


    Obs: enligt uppgift har ryska myndigheter stoppat all transitering av flygpassagerare genom Moskva flygplats. Ambassaden uppmanar svenska resenärer som funderar på att resa hem till Sverige via Moskva att först kontakta flygbolaget.

    www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/ryssland/reseinformation/ambassadens-reseinformation/


    Jag vet att du försöker hjälpa till men jag får panik av dessa inlägg. Jag försöker ha något hopp kvar och jag skrev vad kliniken har gett oss för information. Klinikerna har kontakt med patienterna och uppdaterar oss kontinuerligt. Nu får vi se vad som händer.
  • UndrandeSökare

    Ny uppdatering från UD


    På grund av den fortsatta osäkerhet som råder för internationellt resande med anledning av det nya coronavirusets spridning, förlänger UD sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020 till att gälla fram till och med den 15 juli 2020.

    I länder eller områden där UD avråder från resor sedan tiden före den 14 mars 2020, gäller dessa beslut.

    Beslut om att förlänga avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder togs den 13 maj 2020. Avrådan gäller efter förlängningen fram till och med den 15 juli 2020.


  • PeeWee44
    UndrandeSökare skrev 2020-05-13 17:09:18 följande:

    Ny uppdatering från UD


    På grund av den fortsatta osäkerhet som råder för internationellt resande med anledning av det nya coronavirusets spridning, förlänger UD sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020 till att gälla fram till och med den 15 juli 2020.

    I länder eller områden där UD avråder från resor sedan tiden före den 14 mars 2020, gäller dessa beslut.

    Beslut om att förlänga avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder togs den 13 maj 2020. Avrådan gäller efter förlängningen fram till och med den 15 juli 2020.
    Utlandsmyndigheternas reseinformation

    Utlandsmyndigheternas reseinformation
    UD avråder från resor

    Utlandsresor- Avrådan för alla länder

    Länder som UD avråder från resor till

    Vad innebär en avrådan?
    Folk vill ju inte att du lägger upp massor om Corona/covid-19. Varför fortsätter du?

    Ingen vet hur det blir, EU vill ju öppna. Alla måste väl få ta ställning själva. Dom som ska iväg har säkerligen appen udresklar nedladdad.

    Jag har tur som äntligen har fått min bebis och lider med alla som inte kan åka.
  • PeeWee44
    CrookedTail skrev 2020-05-12 09:05:28 följande:

    Hej allihopa.

    Jag tog en välbehövlig paus på några månader från allt som har med barnplanering att göra. Nu har jag haft spiralen i 2 månader (av rekommenderade 3) och kontaktade Riga för att höra hur läget ser ut hos dom. Precis som UndrandeSökare skriver så har de stängt sina gränser till 9:e juni, med risk för förlängning. Så jag kommer att få behålla spiralen fram tills de vet hur läget ser ut, och hysto nr 2 kommer alltså att skjutas fram på obestämd tid. 

    Jag är så otroligt nöjd över beslutet att skaffa häst i januari, trots att jag då inte hade en aning om hur läget skulle se ut det här året. Utan hästen och allt jobb kring det hade jag nog varit mer stressad över att inte veta när man kan göra nästa insättning.

    Hoppas ni mår bra där ute allihop, och att ni inte känner stress över att det här året inte blev som planerat. <3


    Äntligen fick vi höra något från dig! Har tänkt mycket på dig och om du gjorde hysto nr 2. Hoppas att livmodern mår bra av spiralen och att du snart kan komma iväg till Riga.

    Ge inte upp! Bebis kommer och det är värt allt slit, energi och pengar.

    Kämpa på och skönt att du har hästen. <3
  • Livsbalans
    Lillivanilli skrev 2020-05-02 10:01:41 följande:

    Hej vi lyckades på första försöket hos Olga hade garantipaketet gjort två insättningar tidigare hos dr d i Athen utan tillstymmelse till plus...

    Försökt med syskon i 9 år...

    Så kör Olga direkt!!


    Tack för svar! Och grattis! Vilken tuff kamp och sorg ni måste ha upplevt genom åren, glad att höra att övertygelsen om att fortsätta gav utdelning till slut.
  • Livsbalans
    PeeWee44 skrev 2020-05-02 09:48:34 följande:

    Vi lyckades på 11:e insättningen. Tredje hos Olga så det är inte säkert att det går direkt.


    Tack för svar! Vilken otur. Men grattis till att det tog sig till slut!

    Fanns det några medicinska orsaker att de inte fäste eller dyl eller hade ni bara stor statistisk otur att hamna inom 50% risk att misslyckas gång på gång?
  • CrookedTail
    PeeWee44 skrev 2020-05-13 17:26:05 följande:

    Äntligen fick vi höra något från dig! Har tänkt mycket på dig och om du gjorde hysto nr 2. Hoppas att livmodern mår bra av spiralen och att du snart kan komma iväg till Riga.

    Ge inte upp! Bebis kommer och det är värt allt slit, energi och pengar.

    Kämpa på och skönt att du har hästen. <3


    Vad gulligt av dig <3 Just nu känner jag mig inte alls stressad över att behöva vänta ännu längre, vi kan ändå inte göra nåt åt det.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Livsbalans

    Är det någon som vet om det går att göra embryoadoption som ensamstående i Tjeckien? På tex Gennets hemsida omnämns enbart par i alla texter och jag såg att de inte godkänner behandling för samkönade par pga lagstiftning, så jag undrar om inte heller ensamstående är möjligt där. Jag hittar inget på Google.

    Riktat in mig på OLGA innan men sannolikt blir det möjligt att åka till Tjeckien snabbare än St:Petersburg plus betydligt lägre kostnad.

    Om inte Prag är möjligt, hur är det med Riga?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020