• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-07-10 13:32:34 följande:

    Åh, det är så spännande! JAG tycker det är svårt att vänta på ditt test nu, så jag kan bara föreställa mig hur det måste vara för dig :D

    Vi fick precis vårt första videosamtal med kliniken inbokat. De skulle ju tyvärr ha stängt nu under våra två lediga veckor, men direkt efter semestern fick vi och varje litet steg på vägen känns så tacksamt!


    Spännande, ett steg närmre för er också. Alltid skönt att få komma igång. Skriv ned frågor innan, när ni väl sitter där är det annars risk att det är blankt i huvudet. Själv brukar jag komma på "en miljon" frågor efter.

    Ja, det är jobbigt att ruva. Försöker att inte tänka på det, hålla mig sysselsatt osv. Men tankarna är ändå där i bakhuvudet, eller "attackerar" så fort det blir lite lugnare. Ändå måste jag säga att jag är betydligt lugnare denna gång, har mindre tid med en tvååring hemma samt att det inte är "nu eller aldrig" denna gång. Vi har ju haft lyckan att få en knodd redan.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2020-07-09 21:40:13 följande:
    Tack ska kolla in kanalen. Jag har aldrig kollat B-12 så där vet jag inte hur jag ligger till, men järn har varit lågt sedan förra året då jag fick 3 täta missfall. Fick inte upp det och bad om ferritinprov men nekades och gav upp. Sen tog VC-läkare järnprov i våras när jag sökte för mellanblödningar och spottings och det var då jag fick veta att jag fortfarande hade låga värden. Fick järn utskrivet och nytt prov efter några månader som var bra. Vad om ferritinprov samt T3 och T4 då hon ändå kändes angelägen att lösa mina besvär, men samtliga värden inom referens och hon släppte mig.... Har inte orkat jaga någon ny kontakt, främst pga att allt detta jagande och fixande i kampen för att få barn är det som stressat mig mest. Kämpar för att vara mer chill i dessa sista syskonförsök.
    Min privatläkare säger att om ferritin är under 50 så har man järnbrist (jag vet att riktvärdena i vissa landsting är mycket lägre), och min barnmorska sa till mig senast " att du ska inte ha järnbrist om du ska bli gravid" så jag har alltid sett till att jag ligger bra i järn, och gör jag inte det så ser jag till att fixa det. Om inte tabletter fungerar för dig så finns det även järndropp, det har jag tagit flera gånger. Så se till att du ligger bra i ferritinnivå innan du blir gravid är mitt tips.

    Samt kolla upp dina prolaktinnivåer.
  • bellis2
    UndrandeSökare skrev 2020-07-10 15:47:06 följande:
    Min privatläkare säger att om ferritin är under 50 så har man järnbrist (jag vet att riktvärdena i vissa landsting är mycket lägre), och min barnmorska sa till mig senast " att du ska inte ha järnbrist om du ska bli gravid" så jag har alltid sett till att jag ligger bra i järn, och gör jag inte det så ser jag till att fixa det. Om inte tabletter fungerar för dig så finns det även järndropp, det har jag tagit flera gånger. Så se till att du ligger bra i ferritinnivå innan du blir gravid är mitt tips.

    Samt kolla upp dina prolaktinnivåer.
    Järndropp, menar du injektioner på sjukhuset? För det ska man inte ta vid IVF.
  • UndrandeSökare
    bellis2 skrev 2020-07-10 15:53:23 följande:

    Järndropp, menar du injektioner på sjukhuset? För det ska man inte ta vid IVF.


    Inte injektion utan infusion.

    Det är inga problem att ta det INNAN ivf så man ser till att man ligger bra i nivå innan man blir gravid.
  • GrodanS77
    UndrandeSökare skrev 2020-07-10 16:16:10 följande:

    Inte injektion utan infusion.

    Det är inga problem att ta det INNAN ivf så man ser till att man ligger bra i nivå innan man blir gravid.


    Menar du dropp?

    Hur går det för dig? Har du gjort något försök det senaste året? Har inte följt hela tråden.
  • bellis2
    UndrandeSökare skrev 2020-07-10 16:16:10 följande:
    Inte injektion utan infusion.

    Det är inga problem att ta det INNAN ivf så man ser till att man ligger bra i nivå innan man blir gravid.
    Endokrin ville inte alls ge det innan heller. Det krävs en hel del för att få det utskrivet så du måste ha fått det privat.
  • UndrandeSökare
    bellis2 skrev 2020-07-10 18:21:49 följande:
    Endokrin ville inte alls ge det innan heller. Det krävs en hel del för att få det utskrivet så du måste ha fått det privat.
    Jag har fått det utskrivet av BÅDE min Endokrinläkare och min privatläkare.
  • bellis2
    UndrandeSökare skrev 2020-07-10 20:17:19 följande:
    Jag har fått det utskrivet av BÅDE min Endokrinläkare och min privatläkare.
    Märkligt att det kan vara så olika.
  • UndrandeSökare
    bellis2 skrev 2020-07-10 20:25:00 följande:

    Märkligt att det kan vara så olika.


    Inte alls märkligt om man vet hur vården funkar här i Sverige. Men om du vill ha järndropp, vänd dig privat om du inte får hjälp på Endokrin.
  • UndrandeSökare

    Olgakliniken ska tydligen chartra plan för att flyga dit folk (deras kunder/patienter) från Sverige till Ryssland nu. Verkar desperat men tydligen enda sättet att få dit folk nu under Coronapandemin när vanliga flyg blir inställda.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020