• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-07-27 19:10:06 följande:

    Det gör det definitivt och sköldkörtelproblematik är ju inte det allra härligaste för huden och håret. Vad som hjälpt mig är Membra Femin Forte.


    Intressant!På vilket sätt har det hjälpt dig?Menar du hud o hår eller för andra saker också?
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-07-27 19:21:55 följande:

    Ja, helst skulle jag vilja sätta igång nu direkt! Men vi flyttar också nu under augusti, så det är säkert bra att inte allt sker exakt samtidigt.

    Vi behöver ta virusprover. Vet nån av er förresten exakt vilka det är? Jag hörde HIV och syfilis, men hann inte skriva upp alla. Jag mailade efter samtalet och frågade om vi kan ta dem nu medan vi väntar, eller om det måste bli efter nästa samtal. Det skulle även kunna bli så att kallelse till RMC här i Linköping kommer före samtalet hos deras beteendevetare, isf kör vi det som är först :) övriga prover sa hon inte något om att de behövdes ta nya.


    Men det är nog lika bra då att inte köra under flytten! Då behöver du inte vara rädd för att anstränga dig osv utan kan köra järnet med att rumstera om bland möblerna under flytten

    Du borde absolut kunna köra provtagning innan psykologsamtalet. Det Gjorde vi när vi gjorde i Umeå. Kommer faktiskt inte ihåg vad det var för prover. Vi gjorde ju inte hela arsenalen denna gång. De tar ett par rör med blod... sen får man svar ...
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-07-27 19:22:23 följande:
    Intressant!På vilket sätt har det hjälpt dig?Menar du hud o hår eller för andra saker också?
    Jag fick enorma problem med slemhinnorna och det märktes utanpå kroppen också på olika sätt (blev så torr överallt). Tänkte att jag inget har att förlora på att testa detta efter att ha läst på och det var det enda som hjälpte mig. Det bidrar till slemhinnornas normala funktion.
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-07-27 19:29:28 följande:

    Jag fick enorma problem med slemhinnorna och det märktes utanpå kroppen också på olika sätt (blev så torr överallt). Tänkte att jag inget har att förlora på att testa detta efter att ha läst på och det var det enda som hjälpte mig. Det bidrar till slemhinnornas normala funktion.


    Aha, då kanske jag ska testa för jag tycker att jag också har blivit väldigt torr i huden det senaste året. Och torr i ögonen. Hyn har alltid varit taskig i ansiktet förutom när jag åt p-piller. Så skulle det hjälpa mot det skulle det ju vara toppen. Finns på apoteket eller?
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-07-27 19:21:55 följande:
    Ja, helst skulle jag vilja sätta igång nu direkt! Men vi flyttar också nu under augusti, så det är säkert bra att inte allt sker exakt samtidigt.

    Vi behöver ta virusprover. Vet nån av er förresten exakt vilka det är? Jag hörde HIV och syfilis, men hann inte skriva upp alla. Jag mailade efter samtalet och frågade om vi kan ta dem nu medan vi väntar, eller om det måste bli efter nästa samtal. Det skulle även kunna bli så att kallelse till RMC här i Linköping kommer före samtalet hos deras beteendevetare, isf kör vi det som är först :) övriga prover sa hon inte något om att de behövdes ta nya.
    Roligt att höra att allt är igång!

    Tog en titt vad de tog på mig här i Sverige och det stod: HIH, HIV, Hepatit, HTLV, Syfilis, Rubella.

    Ingenting gentemot vad de tar i Ryssland, finns inget de inte tar på där, haha och proverna är bara giltiga i tre månader.

     
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-07-27 19:33:33 följande:
    Aha, då kanske jag ska testa för jag tycker att jag också har blivit väldigt torr i huden det senaste året. Och torr i ögonen. Hyn har alltid varit taskig i ansiktet förutom när jag åt p-piller. Så skulle det hjälpa mot det skulle det ju vara toppen. Finns på apoteket eller?
    Precis! Och det har troligtvis med slemhinnorna att göra, många som har haft torra ögon har blivit hjälpta. Klimakteriet och förklimakteriet, hemskt alltså.

    Japp, finns överallt, bland annat på:
    www.svenskhalsokost.se/elexir-pharma-membra-femin-forte
  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-07-27 19:34:01 följande:

    Roligt att höra att allt är igång!

    Tog en titt vad de tog på mig här i Sverige och det stod: HIH, HIV, Hepatit, HTLV, Syfilis, Rubella.

    Ingenting gentemot vad de tar i Ryssland, finns inget de inte tar på där, haha och proverna är bara giltiga i tre månader.

     


    Åh, tack! Då ska jag kolla om vi kan få ta dem! Oj, så kort? Här gäller de ju åtminstone i två år :)
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-07-27 19:28:03 följande:

    Men det är nog lika bra då att inte köra under flytten! Då behöver du inte vara rädd för att anstränga dig osv utan kan köra järnet med att rumstera om bland möblerna under flytten

    Du borde absolut kunna köra provtagning innan psykologsamtalet. Det Gjorde vi när vi gjorde i Umeå. Kommer faktiskt inte ihåg vad det var för prover. Vi gjorde ju inte hela arsenalen denna gång. De tar ett par rör med blod... sen får man svar ...


    Jag tänker så :) och så vill jag förbereda kroppen med allt jag kan nu. Jag äter i nuläget B-vitamin (komplex), e-vit, selen, magnesium, zink och koppar. (Åt nyss bidrottninggele 3 mån i hopp om att jag skulle kunna förbättra något gällande egna ägg, men sista VUL dödade det hoppet). Har ni några andra förslag? Jag planerar att lägga till folsyra och ev omega-3
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-07-27 20:41:33 följande:
    Jag tänker så :) och så vill jag förbereda kroppen med allt jag kan nu. Jag äter i nuläget B-vitamin (komplex), e-vit, selen, magnesium, zink och koppar. (Åt nyss bidrottninggele 3 mån i hopp om att jag skulle kunna förbättra något gällande egna ägg, men sista VUL dödade det hoppet). Har ni några andra förslag? Jag planerar att lägga till folsyra och ev omega-3
    Viktigt att kolla av om du har några brister till en början.

    Omega och vitamin d behöver du lägga till. Gärna en multivitamin tablett om dagen.

    För mig förbättrades inte mina äggblåsor och äggen på något sätt med tillskott men behövs ju för annat också.
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-07-27 19:36:46 följande:

    Precis! Och det har troligtvis med slemhinnorna att göra, många som har haft torra ögon har blivit hjälpta. Klimakteriet och förklimakteriet, hemskt alltså.

    Japp, finns överallt, bland annat på:

    www.svenskhalsokost.se/elexir-pharma-membra-femin-forte


    Toppen, då ska jag testa! Har inte använt linser de senaste åren för jag blivit så torr i ögonen. Tänkte att det blev så efter graviditeten, men det kanske har med klimakteriet att göra då.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020