• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Zwillinge86
    Sofia95 skrev 2020-08-27 06:50:23 följande:

    Woohoo! Åh så härligt! Jag har tyvärr inte en tiondel av din kunskap så jag har inga tips att ge, men vad jag ska tänka på dig och hålla tummarna!


    Tack Sofia, att få dela tankar och erfarenheter med er andra som är i liknande situationer är inte att underskatta, oavsett lång erfarenhet och mkt kunskap :)
    PeeWee44 skrev 2020-08-27 07:00:17 följande:

    Spännande! Il-dropp borde du ju ta ett nu. Jag tog två innan insättning, ett vid insättning. Angående progesteronet skulle jag kolla värdet med blodprov, med utrogest kom jag bara upp i 35, med crinone och sprutor mellan 132 och 190. Jag tog en spruta per kväll. Men det verkar som dom ändrat i medicinerna sen jag höll på för över ett år sen. Lycka till!


    Bra att få det där med antalet sprutor utrett! Jag funderade ett tag på om skillnaden kunde bero på olika typer av injektioner, typ 2st subkutana/dag istället för 1st intramuskulär. Men då kanske de bara höjt standarddosen då. Men du klarade dig på en per dag så det är ju tillsammans med provtagning ett sätt att ha lite koll. Tack för att du skriver ut dina värden, har haft svårt att hitta referensvärden applicerbara på denna situation. Var Olga intresserad av att följa dina värden eller gjorde du det på eget bevåg? Undrar också om man tar injektionerna fram till v.9 eller hela nionde veckan? Känns jätteläskigt att sluta innan vecka 12... Tog också flera dropp inför och samband med insättning när jag fick sonen, och har i efterföljande försök följt den planen från Dr.D (då jag inte var patient hos honom längre och kunde låta fbc styra). Men nu har jag tyvärr bara 7st dropp kvar så tänkte köra ett i veckan tills det är slut.
    Otta på tilen skrev 2020-08-27 10:58:00 följande:

    Kan du inte få tag på fler progesteronsprutor om du behöver två per dag? 

    Jag tar två per dag, för närvarande 4 per dag =plan B.

    Hur är det med Metacin eller annan muskelavslappnande medicin för livmoder, har du någon sådan?

    E-vitamin tar jag inte nu efter transfer, men D.


    Önskar att jag kunde skaffa fler injektioner, men det har tagit mig ett år att få tag på de jag nu har. Har ingen kontakt som skriver ut dem utan kör en helt egen behandlingsplan parallellt med den som Umeå lägger upp, vilket är hyfsat avancerat och individanpassat för att vara Sverige,men långt ifrån vad som ordineras hos tex Olga :(

    Metacin var ny information för mig när det nämndes i tråden häromdagen. Vet inte vad motsvarande preparat är i Sverige, eller hur lätt/svårt det är att få det utskrivet. Hur ser ordinationen för dig ut; vilken dos och under vilken period ska du ta det?
  • bellis2
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 12:19:30 följande:
     Var Olga intresserad av att följa dina värden eller gjorde du det på eget bevåg? Undrar också om man tar injektionerna fram till v.9 eller hela nionde veckan?

    Metacin var ny information för mig när det nämndes i tråden häromdagen. Vet inte vad motsvarande preparat är i Sverige, eller hur lätt/svårt det är att få det utskrivet. Hur ser ordinationen för dig ut; vilken dos och under vilken period ska du ta det?
    Vattenbaserad tas fram till 11 veckor och oljebaserat tills vecka 12 (måste vara något fel) och inte vecka 9.

    När de skriver "until" är det tills, annars skriver de "including".

    Methacin tas fram till vecka 8 och tror inte det finns någon motsvarighet här.
  • Otta på tilen
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 12:19:30 följande:
    Tack Sofia, att få dela tankar och erfarenheter med er andra som är i liknande situationer är inte att underskatta, oavsett lång erfarenhet och mkt kunskap :)
    PeeWee44 skrev 2020-08-27 07:00:17 följande:

    Spännande! Il-dropp borde du ju ta ett nu. Jag tog två innan insättning, ett vid insättning. Angående progesteronet skulle jag kolla värdet med blodprov, med utrogest kom jag bara upp i 35, med crinone och sprutor mellan 132 och 190. Jag tog en spruta per kväll. Men det verkar som dom ändrat i medicinerna sen jag höll på för över ett år sen. Lycka till!


    Bra att få det där med antalet sprutor utrett! Jag funderade ett tag på om skillnaden kunde bero på olika typer av injektioner, typ 2st subkutana/dag istället för 1st intramuskulär. Men då kanske de bara höjt standarddosen då. Men du klarade dig på en per dag så det är ju tillsammans med provtagning ett sätt att ha lite koll. Tack för att du skriver ut dina värden, har haft svårt att hitta referensvärden applicerbara på denna situation. Var Olga intresserad av att följa dina värden eller gjorde du det på eget bevåg? Undrar också om man tar injektionerna fram till v.9 eller hela nionde veckan? Känns jätteläskigt att sluta innan vecka 12... Tog också flera dropp inför och samband med insättning när jag fick sonen, och har i efterföljande försök följt den planen från Dr.D (då jag inte var patient hos honom längre och kunde låta fbc styra). Men nu har jag tyvärr bara 7st dropp kvar så tänkte köra ett i veckan tills det är slut.Önskar att jag kunde skaffa fler injektioner, men det har tagit mig ett år att få tag på de jag nu har. Har ingen kontakt som skriver ut dem utan kör en helt egen behandlingsplan parallellt med den som Umeå lägger upp, vilket är hyfsat avancerat och individanpassat för att vara Sverige,men långt ifrån vad som ordineras hos tex Olga :(

    Metacin var ny information för mig när det nämndes i tråden häromdagen. Vet inte vad motsvarande preparat är i Sverige, eller hur lätt/svårt det är att få det utskrivet. Hur ser ordinationen för dig ut; vilken dos och under vilken period ska du ta det?
    min ordination ser ut som så, nu efter insättning; (lite förenklat och förutom vitaminer/tillskott):
    Progynon 2mg x 3ggr/dag i 12 veckor (nedtrappande från v10)
    Divigel 2gr x 2 ggr (kan ersättas med Estradot) i 12 veckor
    Klexane 4000enheter x 2ggr i 12 veckor
    Crinone 2ggr i 12 veckor 1ggn/dag tom v32 
    Progesterone, vatten- eller oljebaserat är likvärdigt,  2ggr/dag tom v11, 1gn/dag tom v12
    Methacin 2mg 2ggr/dag tom v8
    Magnesium 200mg 1/dag tom v12

    Jag hör alltså till Olga-kliniken. Något ILdropp har jag dock aldrig hört talas om förrän nu.
  • Zwillinge86

    Tack hörrni! Känns som att det kanske ändrats lite i mängden och längden på vissa ordinationer senaste året. Jag får göra så gott jag kan och hoppas på det bästa.

  • Otta på tilen
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 15:06:02 följande:

    Tack hörrni! Känns som att det kanske ändrats lite i mängden och längden på vissa ordinationer senaste året. Jag får göra så gott jag kan och hoppas på det bästa.


    Det kan väl även variera mellan person och person, antar jag. Ordinationen är ju individuellt anpassad...
  • Lillivanilli
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 15:06:02 följande:

    Tack hörrni! Känns som att det kanske ändrats lite i mängden och längden på vissa ordinationer senaste året. Jag får göra så gott jag kan och hoppas på det bästa.


    Hej, jag tog två sprutor en morgon och en kväll...

    Som sagt alla behandlingar hos Olga är väldigt varierande ..

    Hoppas du får fatt mer injektioner om du behöver har tyvärr givit bort mina överblivna..

    Lycka till nu
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 12:19:30 följande:

    Tack Sofia, att få dela tankar och erfarenheter med er andra som är i liknande situationer är inte att underskatta, oavsett lång erfarenhet och mkt kunskap :)Bra att få det där med antalet sprutor utrett! Jag funderade ett tag på om skillnaden kunde bero på olika typer av injektioner, typ 2st subkutana/dag istället för 1st intramuskulär. Men då kanske de bara höjt standarddosen då. Men du klarade dig på en per dag så det är ju tillsammans med provtagning ett sätt att ha lite koll. Tack för att du skriver ut dina värden, har haft svårt att hitta referensvärden applicerbara på denna situation. Var Olga intresserad av att följa dina värden eller gjorde du det på eget bevåg? Undrar också om man tar injektionerna fram till v.9 eller hela nionde veckan? Känns jätteläskigt att sluta innan vecka 12... Tog också flera dropp inför och samband med insättning när jag fick sonen, och har i efterföljande försök följt den planen från Dr.D (då jag inte var patient hos honom längre och kunde låta fbc styra). Men nu har jag tyvärr bara 7st dropp kvar så tänkte köra ett i veckan tills det är slut.Önskar att jag kunde skaffa fler injektioner, men det har tagit mig ett år att få tag på de jag nu har. Har ingen kontakt som skriver ut dem utan kör en helt egen behandlingsplan parallellt med den som Umeå lägger upp, vilket är hyfsat avancerat och individanpassat för att vara Sverige,men långt ifrån vad som ordineras hos tex Olga :(

    Metacin var ny information för mig när det nämndes i tråden häromdagen. Vet inte vad motsvarande preparat är i Sverige, eller hur lätt/svårt det är att få det utskrivet. Hur ser ordinationen för dig ut; vilken dos och under vilken period ska du ta det?


    Jag valde själv att kolla vad jag hade för värden, dr d ville att man skulle kolla och med utrogest låg jag på max 35. Fick tips av en tjej i Atentråden att ligga mycket högre på progesteron, hon låg på 190, men det är flera år sen.
  • Otta på tilen
    PeeWee44 skrev 2020-08-27 15:43:19 följande:
    Jag valde själv att kolla vad jag hade för värden, dr d ville att man skulle kolla och med utrogest låg jag på max 35. Fick tips av en tjej i Atentråden att ligga mycket högre på progesteron, hon låg på 190, men det är flera år sen.
    Hur kollar du det??
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020