• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-09-10 14:09:18 följande:

    Ååå, va spännande! Då närmar det sig med stormsteg! Hoppas att allt ser bra ut och att du kan köra på direkt! Låter som en bra plan med att köra på och ev se det som en provstimulering om det behövs.

    Skönt att höra att äggen anlänt för då borde ju mina också ha gjort det. Går allt bra för dig och min mens kommer som den ska om en dryg vecka så kommer du ligga en vecka före mig i försöket. Kul att det blir relativt synkat!


    Ja, jag hoppas det!! Du börjar stimulering så snart din mens kommer? Vet du hur det blir om jag behöver blöda först? Jag kan väl inte börja stimulering samtidigt som jag äter provera?
  • horizon
    Zwillinge86 skrev 2020-09-10 08:07:36 följande:

    Förlåt att jag kapar tråden pga min ångest. Vågar utifrån morgonens resultat betrakta mig som gravid, men det hade gärna fått stå 2-3 veckor i och med att jag är på ruvdag 8. Försöker dock att inte dra några förhastade slutsatser av det, kan ju slå om till nästa intervall inom några dagar och då ligger jag ju rätt. Önskar att vi bodde i ett land där jag nu smidigt kunde knalla iväg och ta ett Hcg för att lugna mig, men även om jag betalar för tjänsten har jag inget svar innan helgen då de skickas till Sthlm för analys. Så nu får jag hålla till godo med billiga tester och hoppas att de blir starkare vilket åtminstone indikerar ökning av hcg. Blir en lång vånda till måndag då jag tänker ta nya prover, plus att jag måste vänta några dagar på svaret. Hatar den falska tryggheten som proven ger när resultaten släpar flera dagar, är så fruktansvärt medveten om att jag inte vet något om den aktuella situationen i min kropp att provsvaren knappt ger någon ångestlindring alls :( I övrigt tack för allt stöd igår, och bra lista Smulantobe!


    Hej, 

    Jag har vänner som har testat att de är gravida även med ägglossningsstickor, då de är känsliga mot LH värdet som stiger runt ägglossningen men de är tydligen även känslga för graviditet hormonet hcg.

    Är det nån annan som har testat och hört samma sak? Har man några såna över hemma sen innan så skadar det inte att prova och se om man får positivt utslag.
  • Zwillinge86

    Ni är bäst <3

    Sofia: härliga nyheter, då håller vi tummarna för att det blir insättning i denna behandlingscykel!

    Otta: förstår precis, så energikrävande att styra med allt!

    Dhalia: precis sånt jag behöver höra!

    Sjuttiosjuan: tack!

  • Dhalia
    horizon skrev 2020-09-10 15:16:44 följande:

    Hej, 

    Jag har vänner som har testat att de är gravida även med ägglossningsstickor, då de är känsliga mot LH värdet som stiger runt ägglossningen men de är tydligen även känslga för graviditet hormonet hcg.

    Är det nån annan som har testat och hört samma sak? Har man några såna över hemma sen innan så skadar det inte att prova och se om man får positivt utslag.


    Jag har faktist testat med CB ägglossningstest och det stämmer blev myyycket starkare än kontrollen det var dock lite in i v5+ något :)
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2020-09-10 20:18:02 följande:

    Applikatorn full med knallrött kladd. Jag orkar inte!


    Men vad fasen.. jag blödde ju iofs måååånga gånger fram till v 12 men nu ligger han här<3

    Behöver inte vara kört! Håller mina tummar och tår. Ta en extra spruta och östrogen och vila <3
  • GrodanS77
    Zwillinge86 skrev 2020-09-10 20:18:02 följande:

    Applikatorn full med knallrött kladd. Jag orkar inte!


    Ge inte upp än! På med östrogen o progesteron nu o kör plan b!

    Håller tummarna!!!
  • KajsaLouise
    Zwillinge86 skrev 2020-09-10 20:18:02 följande:

    Applikatorn full med knallrött kladd. Jag orkar inte!


    Åh, jag hoppas innerligt att det inte är kört utan att det går vägen ändå. Du har ju plan B, det kan gå! Önskar dig lycka till!
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-09-10 15:10:47 följande:

    Ja, jag hoppas det!! Du börjar stimulering så snart din mens kommer? Vet du hur det blir om jag behöver blöda först? Jag kan väl inte börja stimulering samtidigt som jag äter provera?


    Ja, när mensen kommer så börjar jag.

    Ledsen men jag vet inte hur det är om man behöver ta provera. Men eftersom du inte har naturlig cykel så antar jag att du får blöda klart o sluta med tabletterna för att sen börja med progynon. Men som sagt, det är bara min gissning.

    Just nu känns min kropp uppfuckad. Har haft ägglossningsvärk eller vad det nu till o från i en vecka. Hoppas bara att kroppen inte jävlas och inte vill släppa ägget för då blir ju cykeln knas eller hoppar över helt. Suck!!
  • KajsaLouise
    Smulantobe skrev 2020-09-09 21:33:46 följande:

    Min story är att vi har försökt i 4,5 år. Är nu 39 år, endometrios (fast aldrig haft besvär), två op för att ta bort ärrvävnad och äggledare, ev manlig faktor (även fast alla prov är bra), låg äggreserv och low-responder på ivf-behandling. Gjort 4 ivf i Sverige och 1 ÄD i Finland utan resultat. Just nu påbörjat ÄD i Uppsala på Linné, samt kommit en bit på vägen med Olga. 

     

    Är inte så aktiv i den här tråden, men ville ändå dela med mig av några saker jag önskar att jag hade vetat tidigare. Kanske fler i tråden som vill fylla på listan?

     

    JAG ÖNSKAR ATT JAG . . 

    1) . . . hade skaffat en "egen" gynekolog, någon som inte är bunden till ifv-klinikerna, på en gång. Nu har jag det och det är fantastiskt, värt varje krona. Man behöver ett bollplank, någon som ger råd och som kan skriva ut läkemedel när det behövs. När det känns tungt så kan man känna sig väldigt ensam och om man ska vara ärlig så bryr sig kliniken bara när man är kund där. Gäller ffa Landstingens kliniker - när man hamnat i den gruppen som gjort 3 försök (då är man färdigutredd och on your own).

     

    2) . . hade "sparat" vårt 3:e landstingsfinansierade försök. Så länge man har ett försök kvar är man fortfarande "en i gänget" och får tex stå i Landstingets ÄD-kö. Det får man inte om man redan gjort av av med sina tre försök på ivf. Hade vi gjort om det hade vi bekostat vårt 3:e ivf-försök privat och satt upp oss i kö i stället (också av ekonomiska skäl, en ivf är väldigt billig om du jämför med ÄD). 

     

    3. . . .hade fattat vikten av att boka in återhämtning. Det är värt att ta det lite lugnare ibland, tex de dagar man har plock och insättning, för att orka på lång sikt och för att ge kroppen de bästa förutsättningarna inför grav. Det tar på krafterna att bara köra på (säkert fler än jag som gått direkt till viktigt jobbmöte efter äggplock och som tagit ägglossningsspruta i flygplansstolen). Terapi är också bra, om inte annat som förebyggande, ungefär som att man går till tandläkaren innan man får hål :). 

     

    4. . . hade följt upp mina TSH-värden bättre. Jag har hypotyreos och under alla ivf-er så var det ingen som påtalade att jag låg i det övre intervallet när jag borde ligga närmare 1 om jag ville bli gravid (varierande grad evidens för detta, men alla verkar vara överens om att man inte ska ligga för högt). Nu kan man ju inte veta om det påverkade i slutändan, men när det är så lätt att följa upp och anpassa medicineringen så är det onödigt att ligga för högt. Det grämer mig verkligen! Numera går jag ofta och testar (via Werlabs eftersom VC tycker att jag är färdigutredd och färdigbehandlad när det gäller min infertilitet)

     

    5. . . . hade haft en sjukförsäkring där man får ersättning för endometrios (det får man vid vissa försäkringsbolag men inte alla verkar det som).

     

    Kanske något som kan hjälpa dig. Önskar dig verkligen stort lycka till!! Det är en spännande och omtumlande fas i livet, lite som en berg-och-dalbana, men även om det på sätt och vis är "Plan B" så är det verkligen helt fantastiskt att möjligheten finns. Är sååå tacksam för att ÄD finns!


    Vilken resa du håller på med! Det är starkt att kunna kämpa så! Hoppas att försöket i Uppsala nu går vägen!

    Det här är precis vad jag behöver just nu - tips på vad jag bör göra! Tack!!!

    Om jag hittar en egen gynekolog, kan den hjälpa till med hormonprover? Jag har väldigt svår huvudvärk i perioder och kopplar ihop den med hormonförändringarna i cykeln. Tänkte att man kanske på nått sätt kunde få mer stabilitet/jämvikt på hormonerna. Vårdcentralen var inte så angelägna om att dra någon annan slutsats än att det bara är migrän. Så kanske det är också, men ja... Annars ett väldigt bra tips!

    Jag har pratat med Sahlgrenska och om vi vill får vi göra ett till ivf-försök där. Men sambon vill ställa oss i äggdonationskön med en gång och istället köra nått ivf-försök till privat. Jag är inte redo att ge upp mina egna ägg helt än. Kön på Sahlgrenska är tydligen ett år nu. Är det smartast att göra så ur ett ekonomiskt perspektiv kanske? ÄD kostar ju mycket mer. Känns som att vi behöver en strategi...

    Återhämtning ja. Fy vad jag är trött redan. Har ingen lust att jobba eller nått. Förr tyckte jag det var skoj, nu är det bara nedräkning till dagen är gjord.

    Sjukförsäkringen ska jag kolla upp. Den har jag inte ens tänkt på!

    Supertack för tipsen! Förstår att ni inte kan säga hur jag ska göra/tänka men alla inputs är tacksamma! :)
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020