• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Otta på tilen
    horizon skrev 2020-09-11 11:55:06 följande:
    Hej, 

    Skönt att det är bättre!

    Får man fråga, hur fungerar Plan B och vad är en applikator i detta fall? Jag är rätt ny här och inte så insatt i allt än.
    Ja, en applikator är en avlång plastbehållare som innehåller läkemedel i form av gel eller kräm. Man för in den o klämmer ut gelen in i vaginan. Jag använder tex Crinone som innehåller progesteron och det ska tex stärka livmodertappen så att den bildar en stark "propp" för livmodern.
  • horizon

    Tack va gulliga ni är som förklarar allt så tydligt! Börjar komma in i det nu mer och mer. 

    Ni som varit hos Olga, hur tänker ni kring valet på paket eller inte?

    Vi har inte bestämt oss hur vi vill göra och tänker så här:

    Om man tar ett enkelt paket 9900E så får man ju flera embryon till frysen som man sen kan sätta tillbaka. Är då hela kostnaden per gång 1800E för dessa insättningar eller är det mer dolda avgifter som vi har missat?

    Behöver nog kolla med Olga detaljerna då det inte står på hemsidan.

    Men om nån av er redan har kollat och vet hur detta fungerar så dela gärna.

  • KajsaLouise

    [quote=80638216][quote-nick]Zwillinge86 skrev 2020-09-11 08:38:59 följande:[/quote-nick][/quote]

    Haha, ja det blev nått konstigt med texten :) Teknik alltså... Det ser lite annorlunda ut när jag ska svara dig också så får se hur det här blir.

    Jag har fått tips om Vulverine förut! Jag ska nog läsa på om hennes förklaringar. Hade också gärna haft en session med henne. Rent allmänt skulle jag vilja gå igenom en skanning av hormoner mm för att kanske förstå kroppen bättre. Förstår inte varför man inte tar ett helhetsgrepp i vården. Jag uppskattar inte den här rullande band/snabbt in snabbt ut-grejen de jobbar efter.

    Kanske får ställa oss i donationskön med en gång istället. Det är kanske bäst. Åh så svårt det är!

    Härligt att blödningen upphört! Underbart ju! Hoppas du slipper mer sånt nu :)

  • KajsaLouise
    Zwillinge86 skrev 2020-09-11 08:38:59 följande:

    [/quote]

    Haha, ja det blev nått konstigt med texten :) Teknik alltså... Det ser lite annorlunda ut när jag ska svara dig också så får se hur det här blir.

    Jag har fått tips om Vulverine förut! Jag ska nog läsa på om hennes förklaringar. Hade också gärna haft en session med henne. Rent allmänt skulle jag vilja gå igenom en skanning av hormoner mm för att kanske förstå kroppen bättre. Förstår inte varför man inte tar ett helhetsgrepp i vården. Jag uppskattar inte den här rullande band/snabbt in snabbt ut-grejen de jobbar efter.

    Kanske får ställa oss i donationskön med en gång istället. Det är kanske bäst. Åh så svårt det är!

    Härligt att blödningen upphört! Underbart ju! Hoppas du slipper mer sånt nu :)

    [quote=80638300][quote-nick]PeeWee44 skrev 2020-09-11 09:32:29 följande:[/quote-nick]Hej, angående huvudvärken, har du kollat ditt tsh? Så fort mitt stiger över 1 får jag mycket mer huvudvärk.

    Lycka till!


    De tog ett prov på tsh förra året under utredningen. Då var det 1,3. Läkaren sa att det var bra. Men det är det säkert inte, utan mer inom deras referensvärden. Jag har alltid haft huvudvärk.. Hur kom du fram till att det finns en koppling mellan huvudvärken och tsh?
  • KajsaLouise

    Är det någon här som har erfarenhet av ÄD på Sahlgrenska? Funkar det som vid vanlig ivf vad gäller hur man räknar försöken? Alltså ett försök är en insättning och om man får små eskimåer så är de "gratis-försök"? Är det någon som vet hur många ägg man får donerade? 1000 frågor igen...

    Trevlig kväll och helg!

  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-09-11 18:35:22 följande:

    De tog ett prov på tsh förra året under utredningen. Då var det 1,3. Läkaren sa att det var bra. Men det är det säkert inte, utan mer inom deras referensvärden. Jag har alltid haft huvudvärk.. Hur kom du fram till att det finns en koppling mellan huvudvärken och tsh?


    Jag har lidit av migrän sen en trafikolycka för 9 år sen, när jag började med levaxin så blev huvudvärken bättre om mitt tsh ligger under 1. Så fort den stiger får jag huvudvärk varje dag. När du tar östrogen kan man behöva öka levaxin för tsh brukar stiga då.
  • bellis2
    KajsaLouise skrev 2020-09-11 18:35:22 följande:
    De tog ett prov på tsh förra året under utredningen. Då var det 1,3. Läkaren sa att det var bra. Men det är det säkert inte, utan mer inom deras referensvärden. Jag har alltid haft huvudvärk.. Hur kom du fram till att det finns en koppling mellan huvudvärken och tsh?
    1,3 är bra. Om du inte tar Levaxin kommer du heller inte få Levaxin. Man ska ligga runt 1 om man vill gravid.

    Precis som PeeWee mår jag inte heller bra när mitt tsh överstiger 1. Jag har ingen sköldkörtel. Får fruktansvärda symptom om jag kommer över 2 i tsh. Men det finns de som har det tvärtom så det är olika.
  • Zwillinge86
    KajsaLouise skrev 2020-09-11 18:36:10 följande:

    Är det någon här som har erfarenhet av ÄD på Sahlgrenska? Funkar det som vid vanlig ivf vad gäller hur man räknar försöken? Alltså ett försök är en insättning och om man får små eskimåer så är de "gratis-försök"? Är det någon som vet hur många ägg man får donerade? 1000 frågor igen...

    Trevlig kväll och helg!


    Jag gjorde min första ÄD på RMC i Linköping 2014, det var innan det blev liknande regler nationellt så vi fick bara två försök, varav det ena var IVF sedan hänvisade de oss till ÄD. Då var frysförsök inte gratis, men jag tror att det är det nu. Min erfarenhet är att de inte är så transparenta när det kommer till landstings ÄD, man får liksom noll insyn och inflytande. Men min upplevelse är att om det blir många ägg från donatorn (oklart hur många, men jag skulle chansa på kanske 10 eller fler) att de då alltid delar på två par så att man får hälften. Vi fick 9 ägg, vilket jag misstänker är hälften av donatorns bidrag, men de vägrade att säga om det stämde. Alltså fick vi inte veta om vi var par 1 eller 2 på äggen. Av de ägg vi fick befruktades alla men endast ett utvecklades normalt och kunde användas, även om det hade långsam utveckling. Jag ifrågasatte vad jag tyckte var ett värdelöst resultat och krävde att de antingen skulle testa spermierna noggrannare eller att vi skulle få veta om det fanns ett par till, och hur utvecklingen av deras embryon gått. I min värld är det nämligen något som inte stämmer om man får ett halvbra 2-dagars embryo av nio donerade ägg. De vägrade såklart bemöta något av mina krav, så jag vet än idag inte om det handlade om spermierna eller äggen. Men vi är ju inne på vår tredje äggdonator nu och vi har haft 100% befruktning samt fått ca 5 blastocyster till frysen båda gångerna på privat klinik. Detta är resultat som kliniken varit nöjd med och uttryckt som normala, men när jag jämför med andra som gör ÄD utomlands så tycker jag att de ofta får ännu mer till frysen, vilket känns mer rimligt än ett svinn på typ 75% (vi har fått 20 ägg). Det sjuka är att det där enda långsamma ägget från landstinget blev vår son, en envis vinnare ;) så verkligen en mirakelbebis för jag tänker inte att RMC har något att claima i den segern - körde immunsupport via Grekland utan deras vetskap.
  • Sofia95
    Zwillinge86 skrev 2020-09-12 06:31:43 följande:

    Jag gjorde min första ÄD på RMC i Linköping 2014, det var innan det blev liknande regler nationellt så vi fick bara två försök, varav det ena var IVF sedan hänvisade de oss till ÄD. Då var frysförsök inte gratis, men jag tror att det är det nu. Min erfarenhet är att de inte är så transparenta när det kommer till landstings ÄD, man får liksom noll insyn och inflytande. Men min upplevelse är att om det blir många ägg från donatorn (oklart hur många, men jag skulle chansa på kanske 10 eller fler) att de då alltid delar på två par så att man får hälften. Vi fick 9 ägg, vilket jag misstänker är hälften av donatorns bidrag, men de vägrade att säga om det stämde. Alltså fick vi inte veta om vi var par 1 eller 2 på äggen. Av de ägg vi fick befruktades alla men endast ett utvecklades normalt och kunde användas, även om det hade långsam utveckling. Jag ifrågasatte vad jag tyckte var ett värdelöst resultat och krävde att de antingen skulle testa spermierna noggrannare eller att vi skulle få veta om det fanns ett par till, och hur utvecklingen av deras embryon gått. I min värld är det nämligen något som inte stämmer om man får ett halvbra 2-dagars embryo av nio donerade ägg. De vägrade såklart bemöta något av mina krav, så jag vet än idag inte om det handlade om spermierna eller äggen. Men vi är ju inne på vår tredje äggdonator nu och vi har haft 100% befruktning samt fått ca 5 blastocyster till frysen båda gångerna på privat klinik. Detta är resultat som kliniken varit nöjd med och uttryckt som normala, men när jag jämför med andra som gör ÄD utomlands så tycker jag att de ofta får ännu mer till frysen, vilket känns mer rimligt än ett svinn på typ 75% (vi har fått 20 ägg). Det sjuka är att det där enda långsamma ägget från landstinget blev vår son, en envis vinnare ;) så verkligen en mirakelbebis för jag tänker inte att RMC har något att claima i den segern - körde immunsupport via Grekland utan deras vetskap.


    Fick ni 20 ägg vid samma tillfälle? Hur är isf dealen där? Har ni fått betala för antal ägg eller en förutbestämd summa och sedan fått alla äggdonatorn kunnat tillgå vid plock? Ja, ett riktigt mirakel är han verkligen!

    RMC här för övrigt fortfarande inte skickat oss kallelse för bedömningssamtalet, som de för 6 månader sen sa vi skulle få "snart". Usch, jag ryser på tanken om vi bara skulle fortsätt vänta.

    Så KajsaLouise, om ni inte haft bedömningssamtal in för att få ställa er i kö till ÄD skulle jag rekommendera er att försöka få till det! Jag tänker att ni kan ångra er och köra IVF även om ni är på väg i ÄD-kön(?), men vill ni tvärtom är vägen till ÄD genom landstinget fruktansvärt lång. Till oss sa de att "ni behöver verkligen inte känna er stressade, ni hinner". Hur lång kön var ville de inte uttala sig om men jag fick bekräftat att det rörde sig om ca 2 år och nu ett halvår senare har vi inte ens fått ställa oss i kö. Bara det kan ju stressa vem som helst, som tagit ett beslut och bestämt sig för att vilja köra.
  • KajsaLouise
    PeeWee44 skrev 2020-09-11 18:51:57 följande:

    Jag har lidit av migrän sen en trafikolycka för 9 år sen, när jag började med levaxin så blev huvudvärken bättre om mitt tsh ligger under 1. Så fort den stiger får jag huvudvärk varje dag. När du tar östrogen kan man behöva öka levaxin för tsh brukar stiga då.


    Intressant hur allt kan hänga ihop! Det gäller att få förståelse för hur man själv fungerar, först då kan man ju komma till rätta med problem. Skönt att du vet sambandet i detta avseendet!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020