• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2020-09-21 13:16:03 följande:

    Nej, nej, nej! Hoppas verkligen inte att det är så! Va? fan! Du ska ju lyckas nu ju!!!

    Hur menar du att blodprovet ska ge svar? Behöver du inte ta ett till för att se hur det stiger eller sjunker?

    Vad är det för tester du använder och var beställer du dem i från? Funderar på att beställa nu inför nästa försök för man blir ju ruinerad om man vill testa mycket och använder clearblue.


    Jag beställde ett 50-pack från graviditetskollen.nu. Har ett Hcg-värde från förra måndagen som jag kan jämföra med.
    Sofia95 skrev 2020-09-21 14:01:20 följande:

    Gud så tråkigt om det är så, Zwillinge. Jag håller dock fortfarande tummarna för er.


    Tack! Det känns minst sagt hopplöst. Har såklart googlat ihjäl mig och även om mitt förnuft säger att svagare test indikerar lägre Hcg vilket innebär att embryot släppt, så klamrar jag mig fast i att vissa inte verkar ha höst Hcg-koncentration i morgonurinen utan senare på dagen/kvällen. Tog därför ett nytt gravtest vid lunch och det var starkare. Det tar ju dock inte bort det faktum att jag sedan den 8/9 testat med morgonurin och plötsligt börjat få svagare utslag, men det etsade sig fast i min hjärna ändå. Hade jag fått lunch-strecket imorse hade jag inte haft anledning att oroa mig. Men innerst inne vet jag att nåt är fel för jag kissar varje kväll kl 22, dricker inget mer och gör sedan test samma tid varje morgon så resten ska inte bli svagare om Hcg fortfarande produceras normalt :(
  • Wonderstruck

    Någon som varit i Riga nu i September och har koll på hur man gör? Räcker det att kunna visa ett negativt Covidtest eller behöver det vara en läkare som skriver ett intyg? Känns lite extra nervöst med alla tester och intyg som man ska ha. Jobbigt om något missas eller om testresultatet inte kommer i tid.Tyst

  • vårsommarhöstvinter
    Zwillinge86 skrev 2020-09-21 08:35:57 följande:

    Får nog börja förbereda mig på att det är kört denna gång. Tyckte att testet var svagare igår och idag är jag helt säker. Tycker att styrkan på dagens test motsvarar det för en vecka sedan, vilket jag tolka som ett dåligt tecken. Har precis lämnat nytt Hcg så på onsdag borde jag veta om det är någon idé att fortsätta med medicinerna eller inte.V 5+1 idag och Officiell testdag imorgon.


    Tråkigt! Men det är inte över förrän den feta damen sjunger! Håller tummarna för att det är någon annan faktor som har spelat in och påverkat. Kan det spela någon någon roll hur koncentrerad urinen är? Koncentrationen kan ju variera beroende på vad man druckit under en längre tid, om har svettats osv.
  • PeeWee44
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-09-21 18:15:56 följande:

    Någon som har gjort hysteroskopi hos Olga kan kan berätta hur det gick till?


    Jag har gjort två stycken hos dom. När jag gjorde var det fortfarande ava Peter, så vi blev hämtade på morgonen och körd till ett sjukhus, hade fastat sen kvällen. Du blir sövd lätt, sen går dom in med kamera i livmodern och tar bort/åtgärdar det som behövs. Jag är seg några timmar efteråt, jag brukar inte blöda så mycket heller. Mig diagnostiserade dom med andenomyos och min livmoder var t-formad som dom åtgärdade för att jag skulle kunna bli gravid. I dag är vår kille 8 månader.
  • vårsommarhöstvinter
    PeeWee44 skrev 2020-09-21 18:31:16 följande:
    Jag har gjort två stycken hos dom. När jag gjorde var det fortfarande ava Peter, så vi blev hämtade på morgonen och körd till ett sjukhus, hade fastat sen kvällen. Du blir sövd lätt, sen går dom in med kamera i livmodern och tar bort/åtgärdar det som behövs. Jag är seg några timmar efteråt, jag brukar inte blöda så mycket heller. Mig diagnostiserade dom med andenomyos och min livmoder var t-formad som dom åtgärdade för att jag skulle kunna bli gravid. I dag är vår kille 8 månader.
    Kul att höra att det gick bra! Jag har polyper som behöver tas bort. Inget som svenska sjukvården noterat. Känns skönt att kunna få hjälp. Så kul att höra att du fick barn sedan! Vad gjorde de åt andenomyoset och formen på livmodern?
  • Zwillinge86
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-09-21 18:15:09 följande:

    Tråkigt! Men det är inte över förrän den feta damen sjunger! Håller tummarna för att det är någon annan faktor som har spelat in och påverkat. Kan det spela någon någon roll hur koncentrerad urinen är? Koncentrationen kan ju variera beroende på vad man druckit under en längre tid, om har svettats osv.


    Jag försöker hålla modet uppe. Samtliga test är tagna kl 6 på morgonen och då har jag inte kissat sedan 22 så förutsättningarna torde vara tillräckliga för att resultaten ska kunna jämföras och öka i styrka om Hcg stigit normalt :(
  • GrodanS77
    Zwillinge86 skrev 2020-09-21 16:06:38 följande:

    Jag beställde ett 50-pack från graviditetskollen.nu. Har ett Hcg-värde från förra måndagen som jag kan jämföra med.Tack! Det känns minst sagt hopplöst. Har såklart googlat ihjäl mig och även om mitt förnuft säger att svagare test indikerar lägre Hcg vilket innebär att embryot släppt, så klamrar jag mig fast i att vissa inte verkar ha höst Hcg-koncentration i morgonurinen utan senare på dagen/kvällen. Tog därför ett nytt gravtest vid lunch och det var starkare. Det tar ju dock inte bort det faktum att jag sedan den 8/9 testat med morgonurin och plötsligt börjat få svagare utslag, men det etsade sig fast i min hjärna ändå. Hade jag fått lunch-strecket imorse hade jag inte haft anledning att oroa mig. Men innerst inne vet jag att nåt är fel för jag kissar varje kväll kl 22, dricker inget mer och gör sedan test samma tid varje morgon så resten ska inte bli svagare om Hcg fortfarande produceras normalt :(


    Jag fortsätter att hålla tummarna!! Förstår att du är orolig! Hoppas att du får ett klarare besked mha blodprovet. Tycker ändå att det var intressant att du fick starkare vid lunch. Du satte bara in ett ägg va? Du kan inte handgjort nån skillnad i hur du testade då? Hur länge eller djupt (om du testade med kopp) du höll stickan i urinet?
  • PeeWee44
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-09-21 20:01:34 följande:

    Kul att höra att det gick bra! Jag har polyper som behöver tas bort. Inget som svenska sjukvården noterat. Känns skönt att kunna få hjälp. Så kul att höra att du fick barn sedan! Vad gjorde de åt andenomyoset och formen på livmodern?


    Jag blev nedreglerad i sex månader så livmodern skulle få vila. Du kommer vara i goda händer.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020