• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Smiluren
    bellis2 skrev 2020-09-22 15:33:45 följande:

    Åh nej :( Hur långt gången är du? Har du tagit hcg-blodprov? Du har inte varit på ultraljud ännu?


    Jag är inte säker, tror jag skulle varit runt v 6 nu. Nej inte tagit något hcg och har planerat UL 5/10. Men fick ytterligare en blödning igår. Hur vanligt är det att få fler blödningar? Någon som vet? Så jobbigt när de symtom man har, dvs ömma bröst, illamående har varit där sedan jag började ta progynon så att tolka vad man känner gör en bara förvirrad och ledsen. Känns som det är kört nu och svårt att fortsätta hoppas inför UL.
  • Wonderstruck
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-09-24 22:15:51 följande:

    Någon som har koll på hur det går till att fixa ett intyg på att man inte har covid? Vad jag har förstått får intyget inte vara äldre än 72 timmar när man passerar gränsen. Jag ska passera gränsen (till Ryssland) på en söndag. Vart vänder man sig då (Västkusten) för att ta ett corona-test där man hinner få resultatet innan man åker?


    Finns flera ställen i Göteborg som tar test och ordnar intyg. Här är en länk till FHM där de har länkar till företag som säljer prov (dyrt, såklart!). Berätta gärna hur du gjorde.Glad
  • GrodanS77
    Smiluren skrev 2020-09-25 14:10:10 följande:

    Jag är inte säker, tror jag skulle varit runt v 6 nu. Nej inte tagit något hcg och har planerat UL 5/10. Men fick ytterligare en blödning igår. Hur vanligt är det att få fler blödningar? Någon som vet? Så jobbigt när de symtom man har, dvs ömma bröst, illamående har varit där sedan jag började ta progynon så att tolka vad man känner gör en bara förvirrad och ledsen. Känns som det är kört nu och svårt att fortsätta hoppas inför UL.


    Det är vanligt med blödningar vid äd. Hur mycket har du blödigt?

    Förstår att det är skitjobbigt! Har du tagit något nytt gravtest? Du kan ju göra det med några dagars mellanrum så kan du kanske se om de behåller styrka eller blir svagare. Håller tummarna att blödningen bara har att göra med sköra slemhinnor.
  • Sofia95
    Smiluren skrev 2020-09-25 14:10:10 följande:

    Jag är inte säker, tror jag skulle varit runt v 6 nu. Nej inte tagit något hcg och har planerat UL 5/10. Men fick ytterligare en blödning igår. Hur vanligt är det att få fler blödningar? Någon som vet? Så jobbigt när de symtom man har, dvs ömma bröst, illamående har varit där sedan jag började ta progynon så att tolka vad man känner gör en bara förvirrad och ledsen. Känns som det är kört nu och svårt att fortsätta hoppas inför UL.


    Ta fler tester! Jag håller tummarna!
  • horizon
    karindefrumerie skrev 2020-09-21 10:05:20 följande:
    Hej! Prolutex. Man får den på licens, vilket innebär att du behöver en gyn som är villig att ansöka om licensen. Tror det kostade ca 900:-, men sen får du medicinen på högkostnadsskydd. Klart värt tycker jag jämfört med oljbaserade.
    Tack!
    Är det någon som känner till en läkare i Stockholm som har denna licens och kan skriva ut vattenbaserad progesteron Prolutex? Vore grymt att hitta en läkare som kan göra det. Några tips?
  • horizon

    Hej!

    Jag har fått min träningscykelplan från Olga. Jag trodde det endast är progynon och provera man tar under den. Men hon bad mig också ta Asprin (Tror det heter Trombyl på svenska) 

    Är det några andra som fick göra det i sin träningscykel? Dela gärna med er. 

    Vilken dag började ni med Progynom, var det exakt på dag 2 i menscykeln eller senare? Hon sa först dag 2 men sen ändrade hon sig för att synka schemat med annat och då blev det inte dag 2 längre.

  • bellis2
    horizon skrev 2020-09-26 10:00:26 följande:

    Hej!

    Jag har fått min träningscykelplan från Olga. Jag trodde det endast är progynon och provera man tar under den. Men hon bad mig också ta Asprin (Tror det heter Trombyl på svenska) 

    Är det några andra som fick göra det i sin träningscykel? Dela gärna med er. 

    Vilken dag började ni med Progynom, var det exakt på dag 2 i menscykeln eller senare? Hon sa först dag 2 men sen ändrade hon sig för att synka schemat med annat och då blev det inte dag 2 längre.


    Ja, du måste ta trombyl. Du tar progynon (östrogen) så trombylen är till för att du inte ska få blodproppar.

    Vilken dag osv. spelar egentligen ingen roll att veta, det är olika för varje gång. Varje schema är individuellt och de behandlar dig utifrån din data och ultraljud. Behandlingsplanen kan hela tiden ändras.
  • Smiluren
    GrodanS77 skrev 2020-09-25 15:09:49 följande:

    Det är vanligt med blödningar vid äd. Hur mycket har du blödigt?

    Förstår att det är skitjobbigt! Har du tagit något nytt gravtest? Du kan ju göra det med några dagars mellanrum så kan du kanske se om de behåller styrka eller blir svagare. Håller tummarna att blödningen bara har att göra med sköra slemhinnor.


    Med all sannolikhet missfall idag. Har haft fruktansvärda magsmärtor likt ingenting annat, störtblöder sedan några timmar tillbaka. Verkligen allt kommer ut Har aldrig haft missfall tidigare men det här kan inte vara något annat. De blödningar jag hade tidigare i veckan var ingenting jämfört med vad som sker nu. Man känner sig så lurad på något sätt, som att man vågade tro på något som är så svårt att nå, för att i slutändan stå tomhänt igen. Sådan enorm tomhetskänsla. Tankarna är så splittrade i att missfallet är kroppens sätt att göra sig av med något som inte hade blivit bra ändå, och att sörja något som var på väg att bli ett barn....
  • Zwillinge86
    Smiluren skrev 2020-09-26 15:09:14 följande:

    Med all sannolikhet missfall idag. Har haft fruktansvärda magsmärtor likt ingenting annat, störtblöder sedan några timmar tillbaka. Verkligen allt kommer ut Har aldrig haft missfall tidigare men det här kan inte vara något annat. De blödningar jag hade tidigare i veckan var ingenting jämfört med vad som sker nu. Man känner sig så lurad på något sätt, som att man vågade tro på något som är så svårt att nå, för att i slutändan stå tomhänt igen. Sådan enorm tomhetskänsla. Tankarna är så splittrade i att missfallet är kroppens sätt att göra sig av med något som inte hade blivit bra ändå, och att sörja något som var på väg att bli ett barn....


    Lider med dig <3 Mitt missfall kom också igång igår, inte riktigt över än. Det är så mkt känslor när man kämpar för att bli gravid, lyckas och sen blir lyckan och den framtid, man snabbt hinner föreställa sig, ryckt ur händerna på en. Det här är mitt 7 missfall, 5:e på raken i ungefär samma vecka, så jag är van men det gör lika ont varje gång. För mig är varje plus ett (framtida) barn så jag sörjer även om missfallen är tidiga, och även om jag numer utgår i från att mina graviditeter kommer att sluta i missfall så är de lika jobbiga. Tillåt dig att känna allt du känner och våga prata om det, även om det bara är med en utvald person. Det är viktigt att låta missfallen få ta plats då det annars kan byggas upp så mkt uppdämda känslor inom en. Ta hand om dig! Kramar
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020