• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • vårsommarhöstvinter
    Zwillinge86 skrev 2020-09-28 22:09:55 följande:

    Tack alla som beklagat, det betyder mkt då vardagen rullar på som vanligt i och med att vi inte berättat om graviditeten, eller missfallet. Känns skönt att kunna dela sorgen med någon, annars är det lite som att det inte hänt. Jag blöder fortfarande och är öm, men i övrigt har det varit ett relativt smärtfritt missfall. Nu pausar vi lite och laddar om innan vi planerar för nästa FET. Som sonen konstaterade: Vi måste försöka en gång till, den dumma (snippan) får inte vinna, den förstår inte att den måste samarbeta annars är den ingen bra kompis <3


    Vilken underbar kommentar! Barn är så härliga. Och så rätt han har. Styrkekramar till er alla!
  • horizon

    Hej, 

    Nu kommer jag här igen och frågar alla er erfarna inom ÄD hos Olga. Detta som sagt är min första gång med ÄD och är lite smått orolig mot allt nytt o främmande.

    Dessa oljebaserade progesteronsprutor har jag läst att ni haft mycket problem och ont av under de 12 veckor som ni tagit dessa. Men återställs rumpan/skinorna efter att ni slutat ta det, eller får man några men för livet typ?

    Är det andra risker och biverkningar som ni har fått efter att ha slutat med de olika medicinerna eller är allt endast under tiden man tar dessa?

    Hur gör ni med kosten? Äter och dricker ni som vanligt (innan transfern)?
    Tränar ni som vanligt? 

  • PeeWee44
    horizon skrev 2020-09-28 23:10:36 följande:

    Hej, 

    Nu kommer jag här igen och frågar alla er erfarna inom ÄD hos Olga. Detta som sagt är min första gång med ÄD och är lite smått orolig mot allt nytt o främmande.

    Dessa oljebaserade progesteronsprutor har jag läst att ni haft mycket problem och ont av under de 12 veckor som ni tagit dessa. Men återställs rumpan/skinorna efter att ni slutat ta det, eller får man några men för livet typ?

    Är det andra risker och biverkningar som ni har fått efter att ha slutat med de olika medicinerna eller är allt endast under tiden man tar dessa?

    Hur gör ni med kosten? Äter och dricker ni som vanligt (innan transfern)?

    Tränar ni som vanligt? 


    Jag hade inga problem i stort med oljebaserade sprutor, man måste värma dom i varmvatten en stund så blir det bättre. Vissa gånger gjorde det väldigt ont men gick över efter en stund. Jag fick inga andra besvär.
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-09-27 21:22:28 följande:

    Just det, så var det i min träningscykel också; Progynon, Provera och Trombyl. Trombylen för att undvika blodproppar, som sagt. Medicin mot medicinen, så att säga...

    Jag fick börja med Progynon på mensens andra dag, men det kan säkert vara individuellt.


    Hur går det för dig? Vilken vecka är du I?
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-09-28 16:07:03 följande:

    Det gick bra idag. Fin slemhinna, 3-skiktad o bra tjocklek. Befruktning på onsdag och insättning om en vecka.

    Själv då? Ruvare nu hoppas jag!


    Ja, nu ruvar jag. Jag fick en liten blasto som de kallade "skolboksexempel".

    Två stycken av samma kvalitet gick till frysen direkt igår. Utöver dem avvaktar de med ytterligare 2 eller 3 stycken till idag, så vi vet inte exakt antal ännu men är helt överväldigat tacksamma för den informationen vi fick redan igår.

    Officiell testdag blir 12/10. Vore några symtom möjliga att kunna urskiljas under den här tiden? Jag upplever (ännu) inga biverkningar alls av medicinerna, så jag tänker att ifall jag skulle känna något, om det skulle kunna vara ett tidigt tecken då? Eller är dessa två veckor bara till att vänta snällt?
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-09-29 08:03:06 följande:

    Ja, nu ruvar jag. Jag fick en liten blasto som de kallade "skolboksexempel".

    Två stycken av samma kvalitet gick till frysen direkt igår. Utöver dem avvaktar de med ytterligare 2 eller 3 stycken till idag, så vi vet inte exakt antal ännu men är helt överväldigat tacksamma för den informationen vi fick redan igår.

    Officiell testdag blir 12/10. Vore några symtom möjliga att kunna urskiljas under den här tiden? Jag upplever (ännu) inga biverkningar alls av medicinerna, så jag tänker att ifall jag skulle känna något, om det skulle kunna vara ett tidigt tecken då? Eller är dessa två veckor bara till att vänta snällt?


    Härliga nyheter!! Va skönt att veta att ni åtminstone har två till frysen redan nu. Vi får hoppas på att de andra också kan frysas!

    Va skönt att du inte har biverkningar! Njut av det Svårt att säga om biverkningar vs. tecken. Ibland får man biverkningar senare eller inte alls om man har tur. Vi Får hoppas på att det är tecken om du börjar känna något.
  • Lillivanilli
    Zwillinge86 skrev 2020-09-28 22:09:55 följande:

    Tack alla som beklagat, det betyder mkt då vardagen rullar på som vanligt i och med att vi inte berättat om graviditeten, eller missfallet. Känns skönt att kunna dela sorgen med någon, annars är det lite som att det inte hänt. Jag blöder fortfarande och är öm, men i övrigt har det varit ett relativt smärtfritt missfall. Nu pausar vi lite och laddar om innan vi planerar för nästa FET. Som sonen konstaterade: Vi måste försöka en gång till, den dumma (snippan) får inte vinna, den förstår inte att den måste samarbeta annars är den ingen bra kompis <3


    Som sagt testa nedreglering kan vara en framgång ....
  • Zwillinge86
    Lillivanilli skrev 2020-09-29 11:04:05 följande:

    Som sagt testa nedreglering kan vara en framgång ....


    Jag vet, har ställt frågan till kliniken om det är något de kan tänka sig att testa nästa gång. Hur lång nedreglering tycker ni jag ska föreslå?
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-09-29 13:26:20 följande:

    Jag vet, har ställt frågan till kliniken om det är något de kan tänka sig att testa nästa gång. Hur lång nedreglering tycker ni jag ska föreslå?


    Minst fyra månader. Jag var nedreglerad i sex men gjorde en insättning efter fyra månader och då var dom nöjda med livmodern, det var något fel på embryot då.
  • Sofia95

    Hur räknar man graviditetsvecka vid ÄD? Jag trodde man skulle börja räkna från befruktningsdag men läste nu att man vid normal graviditet räknar från sista mensens första dag. Nån sån här jag ju inte. Så om jag skulle plussa två veckor efter insättning av en 5dagars, var befinner jag mig då?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020