• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    PeeWee44 skrev 2020-11-04 23:38:55 följande:

    Håll dig så lugn du bara kan. Ta en extra progynon, vet inte hur det är med lutinus om du kan ta en extra och sänk inte kortison.

    Nu håller vi tummarna för att det blir syskon. <4


    Tack! Jag försöker att ta det lugnt men inte så lätt med en 2,5åring hemma. Jag tar extra av både progynon och lutinus. Kortisonet håller jag på att fasa ut. Tror inte att det är det som är problemet ?så här långt? in i graviditeten.
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-05 18:24:41 följande:

    Tack! Jag försöker att ta det lugnt men inte så lätt med en 2,5åring hemma. Jag tar extra av både progynon och lutinus. Kortisonet håller jag på att fasa ut. Tror inte att det är det som är problemet ?så här långt? in i graviditeten.


    Har du kvar kortison skulle jag inte fasa ut det än. Kör minst 7,5 så länge det räcker. Sen 5 i minst 3 dagar och samma med 2,5. Håller tummarna för att det lugnar sig.
  • Wonderstruck

    Var i Riga den 30/10 gjorde FET med en 5-dagars blasto. Trodde det skulle vara krångligt att resa men det var ingen som kollade något förutom att de frågade om jag hade QR-koden i telefonen. På kliniken fick jag ta ett Covid-test innan de gjorde återföringen. Idag blev det ett Plus.  På måndag och onsdag blir det blodprov.

    Enkelt att åka till Lettland trots Covid, jag åkte via Oslo (vågade inte chansa på Amsterdam).

  • GrodanS77
    Wonderstruck skrev 2020-11-05 19:57:34 följande:

    Var i Riga den 30/10 gjorde FET med en 5-dagars blasto. Trodde det skulle vara krångligt att resa men det var ingen som kollade något förutom att de frågade om jag hade QR-koden i telefonen. På kliniken fick jag ta ett Covid-test innan de gjorde återföringen. Idag blev det ett .  På måndag och onsdag blir det blodprov.

    Enkelt att åka till Lettland trots Covid, jag åkte via Oslo (vågade inte chansa på Amsterdam).


    Stort grattis! Härligt med ett plus och skönt att det gick bra med resan!
  • IrisEir
    GrodanS77 skrev 2020-11-04 22:26:33 följande:

    Mina symtom har kommit tillbaka. Brösten är ömma, det spänner i magen och molar lite nedåt höften och låren (som svag svag mensvärk) Ett symtom som jag hade när jag väntade dottern var också märkligt nog att kräkreflexerna satte igång i duschen när jag sköljde håret och fick vatten i ansiktet. Det blev jag påmind om idag när jag duschade Det tråkiga är dock att de färgade flytningarna har ökat. Får mer i trosskyddet nu men konstigt nog så är det inte så mycket på staven efter att jag tagit lutinus. Hade denna typ av färgade flytningar när jag väntade dottern. Ungefär mellan v7 och 9. Har gått in i V8 idag, får hoppas att jag inte har mer än en vecka kvar av dessa färgade flytningar. Väldigt jobbigt! Ganska skönt ändå att jobba hemifrån och slippa träffa folk o slippa lossas som ingenting. Lättare att gömma sitt mående vid telefonmöten än IRL.


    Å vad skönt med symptom igen! Kräkreflex i duschen alltså Skrattande Jobbigt med flytningarna, håller alla tummar för att de avtar som de gjorde med din dotter. Ja håll dig så lugn som möjligt. Jag har också fått lite mer brun/grått i den första crinonen som kom ut sedan i söndags. Efter att jag rört lite mer på mig igår. Ev läcker hematomet lite. Eller hur nu korrekt benämning är. Ska skippa aspirin till på måndag och då nytt UL. Ja att kunna jobba hemma nu är verkligen en life saver!
  • vårsommarhöstvinter
    Wonderstruck skrev 2020-11-05 19:57:34 följande:

    Var i Riga den 30/10 gjorde FET med en 5-dagars blasto. Trodde det skulle vara krångligt att resa men det var ingen som kollade något förutom att de frågade om jag hade QR-koden i telefonen. På kliniken fick jag ta ett Covid-test innan de gjorde återföringen. Idag blev det ett Plus.  På måndag och onsdag blir det blodprov.

    Enkelt att åka till Lettland trots Covid, jag åkte via Oslo (vågade inte chansa på Amsterdam).


    Kul, grattis!
  • vårsommarhöstvinter
    IrisEir skrev 2020-11-06 17:10:13 följande:
    Å vad skönt med symptom igen! Kräkreflex i duschen alltså Skrattande Jobbigt med flytningarna, håller alla tummar för att de avtar som de gjorde med din dotter. Ja håll dig så lugn som möjligt. Jag har också fått lite mer brun/grått i den första crinonen som kom ut sedan i söndags. Efter att jag rört lite mer på mig igår. Ev läcker hematomet lite. Eller hur nu korrekt benämning är. Ska skippa aspirin till på måndag och då nytt UL. Ja att kunna jobba hemma nu är verkligen en life saver!
    Skönt att det verkar tuffa på!
  • Kikki79
    OrangeOrange skrev 2020-11-05 15:17:52 följande:
    Hej!
     
    Jag skrev här i tråden för första gången för ett par månader sen. Vi har tagit en första kontakt med olika kliniker i Tjeckien, Danmark och Lettland. Flera av dem känns bra, men jag tänker mycket på det här med att det bara verkar vara på O.L.G.A. Fertility Clinic som det finns någon hjälp att få vid ev. blödningar etc. På grund av skäl i vår livssituation har vi tyvärr inte möjlighet att åka till Ryssland.

    Men så läser jag också om er som har lyckats vid kliniker i andra länder. Ni som har gjort ÄD/ED vid andra kliniker, vad har ni gjort om ni har fått problem med blödningar?

    Skulle behöva lite peppning/hopp om möjligheten att lyckas i Sverige, Tjeckien, Danmark eller Lettland.
    Jeg er i Danmark og det var ikke lang ventetid på eggdonasjon. Vi tok kontakt i juni og i september hadde donor egguttak. Har hatt ett transfer og ble ikke gravid, fem fine blastocyster igjen i fryseren. Masse lykke til uansett hva du velger! Vi skulle egentlig til Olga/Russland men snudde oss til Danmark pga korona. Ikke så lett å komme fra Norge til st Petersburg nå.
  • Kikki79
    Wonderstruck skrev 2020-11-05 19:57:34 följande:

    Var i Riga den 30/10 gjorde FET med en 5-dagars blasto. Trodde det skulle vara krångligt att resa men det var ingen som kollade något förutom att de frågade om jag hade QR-koden i telefonen. På kliniken fick jag ta ett Covid-test innan de gjorde återföringen. Idag blev det ett .  På måndag och onsdag blir det blodprov.

    Enkelt att åka till Lettland trots Covid, jag åkte via Oslo (vågade inte chansa på Amsterdam).


    Gratulerer, så fantastisk!
  • Jiana
    Wonderstruck skrev 2020-11-05 19:57:34 följande:

    Var i Riga den 30/10 gjorde FET med en 5-dagars blasto. Trodde det skulle vara krångligt att resa men det var ingen som kollade något förutom att de frågade om jag hade QR-koden i telefonen. På kliniken fick jag ta ett Covid-test innan de gjorde återföringen. Idag blev det ett .  På måndag och onsdag blir det blodprov.

    Enkelt att åka till Lettland trots Covid, jag åkte via Oslo (vågade inte chansa på Amsterdam).


    Härligt att det gick bra och grattis till plusset!

    Vi överväger just nu Ava Riga. Vad är QR-koden? Behövde ni göra Corona-test innan avfärd och visa upp resultatet eller bara test inför behandlingen? Gjorde ni det testet på kliniken? Hur var stämningen i Riga, kunde man gå ut och äta t ex?
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020