• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    Steeph skrev 2020-11-07 15:44:12 följande:

    Hur gamla är ni i tråden på ett ungefär?

    Jag har precis fått veta att jag har högt fsh och ska få domen på måndag. Är bara 28 år så jag känner mig så ensam i att vara ung och kanske inte kunna bli gravid med egna ägg. Kram till er!


    Hej!

    Jag är 43 o försöker få till ett syskon till vår äd dotter. När jag var 34-35 fick jag höra att jag hade lågt amh. Då hade vi försökt få barn sen jag var 31. Och redan gjort 3 ivf men innan dess så hade de inte pratat om amh och hur det påverkar chanserna så det kom lite som en kalldusch för mig med.Trodde bara problemet låg i att jag inte hade några äggledare kvar efter 2 utomkveds. Har alltid haft regelbunden mens o ägglossning. Det är först sista året som det har börjat hoppa lite i cyklerna.

    Förstår att det är tungt att få det beskedet i så unga år. Men i dag finns det bra hjälp att få. Bäst för ivf är dock att vända sig utomlands om man har låg reserv för de har en helt annan behandlingsplan än svensk sjukvård. Annars finns det bra hjälp att få i Sverige också. Sen äd blivit tillåtet på privata kliniker så har köerna sjunkit rejält. Ni borde dock bli beviljade äd via landstinget. Äd privat är dyrare än ivf privat. Så vill ni testa ivf skulle jag föreslå att testa det privat o använda landstingsförsök till äd om inte ivf lyckas.

    Stort lycka till och hoppas att du får bra svar på måndag!
  • GrodanS77
    OrangeOrange skrev 2020-11-08 16:44:30 följande:

    Stort tack, GrodanS77! Grattis till dottern!  Skönt att även höra erfarenheter från andra kliniker. Var det din svenska klinik som ordinerade dubbel dos av progesteron och östrogen när du fick en blödning? Ja, efter jobbiga missfall är man ju jätterädd för blödningar och det skulle kännas bättre om man visste att det finns något att ta till om det händer. 


  • GrodanS77

    Det blev något knas när jag skulle svara.

    Tack !

    Jag gick hos Umeå då när jag fick dubbel dos men det var inte de som skrev ut det utan det var linnekliniken i Uppsala. Jag gjorde vul där i samband med försöket eftersom det var för långt att åka upp till Umeå och det var deras samarbetsklinik.

    Min klinik som jag går på nu har sagt att Linné kliniken var med i en studie förut där de testade dubbel dos progesteron men att de drog sig ur då de inte såg någon skillnad i resultat med mer progesteron. Kanske sammanföll det med mitt besök där och det var därför jag fick det.

    Tre lutinus som är standarddosen är egentligen 1 mer än vad FASS säger. Så man får egentligen redan mer än vad man behöver.

    Men viss vill man alltid ha möjlighet att lägga till mer för att vara på den säkra sidan.

    Men mellan V6-8 verkar det nästan vara mer standard att blöda lite när man gör äd än att inte göra det. Har rannsakat mitt minne lite och gamla meddelanden osv. När jag väntade dottern så tror jag att alla som gjorde försök i samma vecka som mig hade nån form av blödning. Allt mellan färgad flytning till större blödningar. Och här verkar det ju faktiskt också vara så, att de som är gravida har/har haft en blödning.

  • Sofia95

    Jag undrar kring förhållandet mellan östrogen och progesteron när man medicinerar, är de beroende av varandras doseringar? Jag menar, om man får extra av nån av dem, måste man få extra av bägge då? Tex som det står hos Olga om man haft sex att man kan ta en extra progynon, men då nämns ju inte progesteron. Men vid blödning om man ökar så tillsätter man båda. Jag försöker bara förstå kemin :)

  • Wonderstruck
    Jiana skrev 2020-11-07 10:07:10 följande:
    Härligt att det gick bra och grattis till plusset!

    Vi överväger just nu Ava Riga. Vad är QR-koden? Behövde ni göra Corona-test innan avfärd och visa upp resultatet eller bara test inför behandlingen? Gjorde ni det testet på kliniken? Hur var stämningen i Riga, kunde man gå ut och äta t ex?
    Tack så mycket!

    Vi har gått hos IVF Riga, mycket nöjda, men har inte haft några problem på vägen. QR-koden är en hälsodeklaration du ska fylla senast 48 timmar innan du åker in i Lettland. Jag fick information om att jag skulle ta ett Corona-test max 72 timmar innan så det hade jag gjort men det var ingen som tittade på det. På kliniken mätte de temperaturen på min handled och så fick jag ta ett nytt covid-test innan återföringen. För att åka hem behövdes inget test. Jag vara bara där snabbt över dagen, på stan verkade det vara ungefär som här, få som bar munskydd förutom på kliniken. Jag tror inte att man får gå på stan/gå ut och äta när du kommer från ett högriskland, egentligen ska man sitta i karantän i 10-dagar men de gör ett undantag för att kunna sälja sina sjukvårdstjänster.
  • Micro

    En fråga till er som haremet ska till Olga i St Petersburg. Har ni fått Rysslandsintyg från er hemförsäkring? Mitt bolag säger att det inte går eftersom UD avråder. Känner mig osäker att åka som situationen är nu men Olga vill att jag kommer för hysteroskopi först. Hur känner ni Andersson nyss varit eller ska till Olga?

  • Micro

    En fråga till er som haremet ska till Olga i St Petersburg. Har ni fått Rysslandsintyg från er hemförsäkring? Mitt bolag säger att det inte går eftersom UD avråder. Känner mig osäker att åka som situationen är nu men Olga vill att jag kommer för hysteroskopi först. Hur känner ni Andersson nyss varit eller ska till Olga?

  • Micro

    En fråga till er som haremet ska till Olga i St Petersburg. Har ni fått Rysslandsintyg från er hemförsäkring? Mitt bolag säger att det inte går eftersom UD avråder. Känner mig osäker att åka som situationen är nu men Olga vill att jag kommer för hysteroskopi först. Hur känner ni Andersson nyss varit eller ska till Olga?

  • Micro

    En fråga till er som har eller ska till Olga i St Petersburg. Har ni fått Rysslandsintyg från er hemförsäkring? Mitt bolag säger att det inte går eftersom UD avråder. Känner mig osäker att åka som situationen är nu men Olga vill att jag kommer för hysteroskopi först. Hur känner ni Andersson nyss varit eller ska till Olga?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020