• Anonym (Kvinna86)

    Nygift och otrogen

    Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

    Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

    Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

  • Svar på tråden Nygift och otrogen
  • Anonym (Håller inte med)

    Jag blir så ledsen för din skull när jag läser din tråd. Det är så svårt att veta vad man ska råda då jag varken känner dig eller din man. Baserat på vad du berättat låter det som att hans otrohet var ovanligt rå, i och med att det skedde upprepade gånger och strax efter ert bröllop. Jag försöker tänka vad jag själv skulle känna, och kanske att man efter mycket jobb kan förlåta, däremot skulle jag aldrig kunna glömma och jag skulle nog inte helhjärtat kunna lita på personen igen vilket gör det väldigt svårt att fortsätta relationen.

    Ska jag vara krass så låter det som att det finns risk att han gör om det med tanke på att han var otrogen upprepade gånger och du var tvungen att upptäcka det själv. Samtidigt kan man ju inte veta, kanske håller han sig trogen, men jag tänker att sveket i sig kan äta upp relationen. Det bästa scenariot vore ju att han håller sig trogen och att du helhjärtat kan förlåta och lita på honom igen. Eller att du orkar bryta upp och gå vidare. Du är ju ung och har alla möjligheter att träffa en kille som behandlar dig med den respekt och kärlek du förtjänar.

    Sen förstår jag att känslorna för honom och att ni har barn ihop försvårar det en hel del. Det är ju verkligen en livskris och det är förståeligt att du behöver tid att prata, älta, hata, drömma om det skulle varit (och som du hoppas kan bli) m.m. Kan inte ens föreställa mig alla känslor som måste fara genom kroppen. I slutändan är det ju ditt beslut vad du väljer att göra och du får ta den tid du behöver tänker jag.

  • Juicebaren
    Anonym (Håller inte med) skrev 2020-01-19 23:36:54 följande:

    Jag blir så ledsen för din skull när jag läser din tråd. Det är så svårt att veta vad man ska råda då jag varken känner dig eller din man. Baserat på vad du berättat låter det som att hans otrohet var ovanligt rå, i och med att det skedde upprepade gånger och strax efter ert bröllop. Jag försöker tänka vad jag själv skulle känna, och kanske att man efter mycket jobb kan förlåta, däremot skulle jag aldrig kunna glömma och jag skulle nog inte helhjärtat kunna lita på personen igen vilket gör det väldigt svårt att fortsätta relationen.

    Ska jag vara krass så låter det som att det finns risk att han gör om det med tanke på att han var otrogen upprepade gånger och du var tvungen att upptäcka det själv. Samtidigt kan man ju inte veta, kanske håller han sig trogen, men jag tänker att sveket i sig kan äta upp relationen. Det bästa scenariot vore ju att han håller sig trogen och att du helhjärtat kan förlåta och lita på honom igen. Eller att du orkar bryta upp och gå vidare. Du är ju ung och har alla möjligheter att träffa en kille som behandlar dig med den respekt och kärlek du förtjänar.

    Sen förstår jag att känslorna för honom och att ni har barn ihop försvårar det en hel del. Det är ju verkligen en livskris och det är förståeligt att du behöver tid att prata, älta, hata, drömma om det skulle varit (och som du hoppas kan bli) m.m. Kan inte ens föreställa mig alla känslor som måste fara genom kroppen. I slutändan är det ju ditt beslut vad du väljer att göra och du får ta den tid du behöver tänker jag.


    Hej Ts.
  • Anonym (Håller inte med)
    Juicebaren skrev 2020-01-19 23:35:50 följande:

    Hej Ts. Det är precis det du behöver. Du behöver möta de här jobbiga känslorna av att vara ensam och vara i ditt riktiga liv. Du ska prata med din terapeut och dina närstående. Den här tråden gör bara att du skjuter upp mötet med verkligheten och dina egna känslor. (Undrar också hur du kan ha all den här tiden att lägga på tråden?) Genomgående i tråden så framkommer det ju att du redan vet hur det ligger till. Inte en psykolog i världen skulle rekommendera dig att fortsätta med tråden. Det är oerhört osunt. Nu finns 48 sidor att backa och läsa om om du så önskar. Släpp det här med att argumentera med okända på forum och ta tag i verkligheten.


    Ja om du kan prata med dina närstående och känner att de finns där och lyssnar så vore det allra bäst tror jag. Och att möta alla jobbiga känslor när du är redo Tänker mer att så länge du inte har kraft att göra det så kan den här tråden vara en räddning, att det finns några stycken ändå.
  • Anonym (Narcoffer)
    Juicebaren skrev 2020-01-19 23:35:50 följande:
    Hej Ts. Det är precis det du behöver. Du behöver möta de här jobbiga känslorna av att vara ensam och vara i ditt riktiga liv. Du ska prata med din terapeut och dina närstående. Den här tråden gör bara att du skjuter upp mötet med verkligheten och dina egna känslor. (Undrar också hur du kan ha all den här tiden att lägga på tråden?) Genomgående i tråden så framkommer det ju att du redan vet hur det ligger till. Inte en psykolog i världen skulle rekommendera dig att fortsätta med tråden. Det är oerhört osunt. Nu finns 48 sidor att backa och läsa om om du så önskar. Släpp det här med att argumentera med okända på forum och ta tag i verkligheten.
    Jag tror du har fel. Att skriva kan vara skillnaden mellan att orka och inte orka, eller som för mig skillnaden mellan liv och död. Jag började i en tråd liknande den här men gick sedan över till att skriva i en annan form. Att skriva och älta hindrar mig från att ta livet av mig, och att skriva läker en del av såren.

    Ja, att prata med en terapeut kanske vore allra bäst i teorin, men i verkligheten kan det finnas svårigheter med det. Det kostar pengar, hutlöst med pengar. Om TS inte bor i en storstad, så kanske det inte ens finns någon praktiserande terapeut i närheten. Alla terapeuter är inte bra heller, utan det finns stolpskott även inom det yrket. Om inte personkemin stämmer, så klarar man inte av att prata om de svåraste sakerna. Skulle du själv kunna prata om dina djupaste hemligheter med en främmande människa vilken som helst?
  • Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-01-19 23:01:01 följande:
    Hon är kanske inte helt oskyldig om hon visste om dig.
    Men din man är ju den som har skyldigheter gentemot dig.
    Han är den som lovat dig trohet i kyrkan framför släkt och vänner.
    Och han är den som bröt det löftet.
    Om du inte hade avslöjat honom så hade han kanske fortsatt träffa henne.
    Han kanske ångrar att han blev påkommen,inte att han bedrog och svek dig.
    Det är såklart upp till dig om du vill försöka förlåta och gå vidare.
    Men jag tycker du ska vänta med att skaffa fler barn med honom tills du kan vara helt säker på att han verkligen menar det han säger.
    Att det inte bara är ett spel för gallerierna.

    som jag förstod det började det med att dom blev bättre och bättre vänner sen började dom käka efter gymmet osv ihop. Hon visste både att jag fanns, att vi gifte oss och att vi försökte få barn. Självklart bär han det största ansvaret men någonstans borde hon också haft en mental spärr.


     


    Ja det hade han antagligen. kanske inte haft sex men dom hade nog haft kvar sin vänskapsrelation och den var väl laddad. det är det jag inte riktigt får svar på honom av. Om han nu ångrade sig så mycket varför planerade han att träffa henne samma vecka? Det ställdes ju in bara för jag kom på dem. 

    Flera här har ju skrivit att jag borde vänta med barn och jag har faktiskt tagit åt mig av det. jag har en enorm längtan efter att ge min dotter ett syskon men jag vill att det ska komma till av kärlek, inte desperation..

  • molly50
    Juicebaren skrev 2020-01-19 23:35:50 följande:
    Hej Ts. Det är precis det du behöver. Du behöver möta de här jobbiga känslorna av att vara ensam och vara i ditt riktiga liv. Du ska prata med din terapeut och dina närstående. Den här tråden gör bara att du skjuter upp mötet med verkligheten och dina egna känslor. (Undrar också hur du kan ha all den här tiden att lägga på tråden?) Genomgående i tråden så framkommer det ju att du redan vet hur det ligger till. Inte en psykolog i världen skulle rekommendera dig att fortsätta med tråden. Det är oerhört osunt. Nu finns 48 sidor att backa och läsa om om du så önskar. Släpp det här med att argumentera med okända på forum och ta tag i verkligheten.
    För en del kan det kännas bra,och t om lättare,att få skriva av sig.
    Och bolla tankarna med helt utomstående som kanske kan se saken ur en annan synvinkel.
    Om så är fallet med TS så är det väl dumt att försöka ta det ifrån henne.
    Vad som funkar för TS vet hon väl bäst själv.
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Håller inte med) skrev 2020-01-19 23:36:54 följande:

    Jag blir så ledsen för din skull när jag läser din tråd. Det är så svårt att veta vad man ska råda då jag varken känner dig eller din man. Baserat på vad du berättat låter det som att hans otrohet var ovanligt rå, i och med att det skedde upprepade gånger och strax efter ert bröllop. Jag försöker tänka vad jag själv skulle känna, och kanske att man efter mycket jobb kan förlåta, däremot skulle jag aldrig kunna glömma och jag skulle nog inte helhjärtat kunna lita på personen igen vilket gör det väldigt svårt att fortsätta relationen.

    Ska jag vara krass så låter det som att det finns risk att han gör om det med tanke på att han var otrogen upprepade gånger och du var tvungen att upptäcka det själv. Samtidigt kan man ju inte veta, kanske håller han sig trogen, men jag tänker att sveket i sig kan äta upp relationen. Det bästa scenariot vore ju att han håller sig trogen och att du helhjärtat kan förlåta och lita på honom igen. Eller att du orkar bryta upp och gå vidare. Du är ju ung och har alla möjligheter att träffa en kille som behandlar dig med den respekt och kärlek du förtjänar.

    Sen förstår jag att känslorna för honom och att ni har barn ihop försvårar det en hel del. Det är ju verkligen en livskris och det är förståeligt att du behöver tid att prata, älta, hata, drömma om det skulle varit (och som du hoppas kan bli) m.m. Kan inte ens föreställa mig alla känslor som måste fara genom kroppen. I slutändan är det ju ditt beslut vad du väljer att göra och du får ta den tid du behöver tänker jag.


    Tack för din väldigt fina svar och som du skriver finns det kanske inga råd att ge även om jag typ önskade att otrohet var olagligt och jag inte hade nåt annat val än att lämna, dvs att jag inte behövde besluta något. Som du skriver är det nog tilliten jag oroar mig för, samtidigt som jag någonstans tror han genuint ångrar sig och inte kommer göra det igen. Men jag trodde ju heller aldrig att han skulle göra det från första början..

    nej du har rätt, det är ett känslomässigt kaos. Ena dagen tror jag att det börjar bli bättre för att sedan bli påmind om något och jag vill inte se honom, än mindre röra honom. det är både kärlek och hat och jag vet inte riktigt var jag ska göra av allt..
  • Anonym (Kvinna86)
    Juicebaren skrev 2020-01-19 23:35:50 följande:
    Hej Ts. Det är precis det du behöver. Du behöver möta de här jobbiga känslorna av att vara ensam och vara i ditt riktiga liv. Du ska prata med din terapeut och dina närstående. Den här tråden gör bara att du skjuter upp mötet med verkligheten och dina egna känslor. (Undrar också hur du kan ha all den här tiden att lägga på tråden?) Genomgående i tråden så framkommer det ju att du redan vet hur det ligger till. Inte en psykolog i världen skulle rekommendera dig att fortsätta med tråden. Det är oerhört osunt. Nu finns 48 sidor att backa och läsa om om du så önskar. Släpp det här med att argumentera med okända på forum och ta tag i verkligheten.
    bara för att det skriver någon som inte håller med dig så behöver det inte vara jag. Tro mig, jag lever mitt i mitt jobbiga liv. Ibland måste jag få stoppa huvudet i sanden för att orka, för att klara av att gå upp och vara mamma, fungera på jobbet osv. Jag ser ingen konstruktiv kritik hos dig utan snarare en anklagande ton. Ja du skriver att jag vet hur det ligger till och tro mig jag är smärtsamt medveten om hur det ligger till. Men har du någon gång upptäckt att personen som du var säker på älskade dig och var trogen svikit dig gång på gång när ni var nygifta? har du fått reda på att personen du försöker få barn med lyckats göra en annan kvinna gravid men inte vågat stå för det? samtidigt som du för alltid är låst med denna person pga ett barn och du så gärna vill göra allt för att inte ge upp för lätt?
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-01-19 23:44:36 följande:
    Jag tror du har fel. Att skriva kan vara skillnaden mellan att orka och inte orka, eller som för mig skillnaden mellan liv och död. Jag började i en tråd liknande den här men gick sedan över till att skriva i en annan form. Att skriva och älta hindrar mig från att ta livet av mig, och att skriva läker en del av såren.

    Ja, att prata med en terapeut kanske vore allra bäst i teorin, men i verkligheten kan det finnas svårigheter med det. Det kostar pengar, hutlöst med pengar. Om TS inte bor i en storstad, så kanske det inte ens finns någon praktiserande terapeut i närheten. Alla terapeuter är inte bra heller, utan det finns stolpskott även inom det yrket. Om inte personkemin stämmer, så klarar man inte av att prata om de svåraste sakerna. Skulle du själv kunna prata om dina djupaste hemligheter med en främmande människa vilken som helst?
    precis så som du skriver är det - att få ner det i skrift gör det klarare, det blir svart på vitt. och i den här tråden har jag också fått facea sanningen, den jag inte vågat röra innan. Det är jag ytterst tacksam för. Sedan kanske jag inte är redo att agera men jag är väldigt glad över hur personer engagerat sig för att hjälpa mig. 

    Jag är väldigt imponerad av alla som klarar av att lämna och bryta upp med allt det för med sig. det är inte bara min man jag skulle lämna, utan hela mitt nuvarande liv och det känns otroligt skrämmande. någonstans är han ju ändå någon form av trygghet..

    och som du skriver vore kanske terapeut det bästa men efter vår familjeterapeut så har jag lite tappat tron. jag är rädd att det bryter ner mig snarare än stärker mig...
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-01-20 08:12:25 följande:

    som jag förstod det började det med att dom blev bättre och bättre vänner sen började dom käka efter gymmet osv ihop. Hon visste både att jag fanns, att vi gifte oss och att vi försökte få barn. Självklart bär han det största ansvaret men någonstans borde hon också haft en mental spärr.


     


    Ja det hade han antagligen. kanske inte haft sex men dom hade nog haft kvar sin vänskapsrelation och den var väl laddad. det är det jag inte riktigt får svar på honom av. Om han nu ångrade sig så mycket varför planerade han att träffa henne samma vecka? Det ställdes ju in bara för jag kom på dem. 

    Flera här har ju skrivit att jag borde vänta med barn och jag har faktiskt tagit åt mig av det. jag har en enorm längtan efter att ge min dotter ett syskon men jag vill att det ska komma till av kärlek, inte desperation..


    Ja,absolut. Hon är inte oskyldig hon heller.
    Men det är,som sagt,han som är gift med dig. Så han bär ju det största ansvaret.
    Hon har ju ingen relation till dig.
    Sen kan man tycka att hon borde ha haft den spärren och backat när hon visste om dig.

    Precis. Och det hade gjort det svårt för mig att lita på honom.
    Kommer han att gå tillbaka till henne så fort han får chansen osv? Det är sådana saker som jag hade funderat på.

    Ja,jag tycker också att du ska vänta med att skaffa ett till barn.
    Låt honom bevisa att han verkligen menar allvar med er först.
    Att han inte tänker vara otrogen igen.
Svar på tråden Nygift och otrogen