• Anonym (!)

    Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!

    Jag är gravid i vecka 28 och misstänker nu starkt att jag har uvi, har kissat varje halvtimme idag, samt väldigt lite varje gång, och nu har det övergått till att jag blir kissnödig direkt efter jag varit på toa och kissat så det kommer inte något när jag försöker. Det är ju mindre roligt att jag märkte av detta nu idag en fredag, samt att det är långhelg med röd dag även på måndag. Den innebär att ja inte kan kontakta BM förrän tisdag och göra urinprov tidigast onsdag på grund av att det ska va morgonurin. Alltså nästan gå med uvi en vecka!! Vilket ja inte tror är bra som gravid! Vad ska man göra?! Ska man söka akuten eller vad gör man?!

  • Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!
  • Anonym (!)
    Cheescake skrev 2020-01-04 00:09:37 följande:

    Jourcentral är en helgöppen vårdcentral. Du ska inte belasta akuten med primärvårdsuppgifter. Gå in på Google och googla jourcentral i din stad. Sedan åker du dit imorgon. Alt ringer 1177 och för en bokad tid på jourcentralen.


    Kan man bara åka dit? Isåfall gör jag ju gärna det för
  • Anonym (!)
    Cheescake skrev 2020-01-04 00:11:55 följande:

    Har man UVI så får man utslag oavsett om det är morgonen eller inte. Fördelen med morgonenurin är dock att det är mera koncentrerat och har varit i blåsan ett tag. Men det fungerar ockaå art vänta med att kissa på 4h och inte dricka, då blir urinet mer koncentrerar och set har även varit i blåsan några timmar.


    Absolut, det vet jag. Men det ska helst vara på morgonurin av en anledning.
  • Cheescake
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:12:59 följande:

    Kan man bara åka dit? Isåfall gör jag ju gärna det för


    Ja, det brukar man kunna göra.
  • Anonym (!)
    Cheescake skrev 2020-01-04 00:09:37 följande:

    Jourcentral är en helgöppen vårdcentral. Du ska inte belasta akuten med primärvårdsuppgifter. Gå in på Google och googla jourcentral i din stad. Sedan åker du dit imorgon. Alt ringer 1177 och för en bokad tid på jourcentralen.


    Jag vet. Men som sagt så tycker jag alla i denna tråd verkar tro att en jourcentral är lättåtkomlig för alla. Som sagt har vi bara en jourcentral i ett helt län där jag bor, och bor man 10 mil ifrån så är det inte alltid lätt att ta sig.
  • Cheescake
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:14:49 följande:

    Absolut, det vet jag. Men det ska helst vara på morgonurin av en anledning.


    Resultatet blir samma oavsett.
  • Anonym (H)
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:16:57 följande:

    Jag vet. Men som sagt så tycker jag alla i denna tråd verkar tro att en jourcentral är lättåtkomlig för alla. Som sagt har vi bara en jourcentral i ett helt län där jag bor, och bor man 10 mil ifrån så är det inte alltid lätt att ta sig.


    Förlossning då?
  • Cheescake
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:16:57 följande:

    Jag vet. Men som sagt så tycker jag alla i denna tråd verkar tro att en jourcentral är lättåtkomlig för alla. Som sagt har vi bara en jourcentral i ett helt län där jag bor, och bor man 10 mil ifrån så är det inte alltid lätt att ta sig.


    Vilket län bor du i?

    Tom Norrland har flera jourcentralen så det låter ytterst märkligt. Såvida du inte bor 10mil från närmsta stad, för då har du lika långt till akuten.
  • Anonym (!)
    Anonym (H) skrev 2020-01-04 00:17:54 följande:

    Förlossning då?


    Anonym (H) skrev 2020-01-04 00:17:54 följande:

    Förlossning då?


    Den ligger lika långt bort. Men jag testade faktiskt att ringa dem med nu eftersom jag inte kom fram på 1177 men ringde 3 ggr och det var upptaget på det numret, vad händer känner jag.. men nu kom vi fram till en telefonkö iaf på min sambos telefon så jag sitter o väntar på att få prata med nån på 1177!
  • Andreaaaa

    Har inte läst alla inlägg men kolla Kry eller nåt? De kanske kan ge ngt tillfälligt tills allt öppnar igen?

  • Anonym (!)
    Cheescake skrev 2020-01-04 00:19:07 följande:

    Vilket län bor du i?

    Tom Norrland har flera jourcentralen så det låter ytterst märkligt. Såvida du inte bor 10mil från närmsta stad, för då har du lika långt till akuten.


    Jag bor 10 mil från närmsta stad med endast små kommuner mellan.
Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!