• Anonym (!)

    Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!

    Jag är gravid i vecka 28 och misstänker nu starkt att jag har uvi, har kissat varje halvtimme idag, samt väldigt lite varje gång, och nu har det övergått till att jag blir kissnödig direkt efter jag varit på toa och kissat så det kommer inte något när jag försöker. Det är ju mindre roligt att jag märkte av detta nu idag en fredag, samt att det är långhelg med röd dag även på måndag. Den innebär att ja inte kan kontakta BM förrän tisdag och göra urinprov tidigast onsdag på grund av att det ska va morgonurin. Alltså nästan gå med uvi en vecka!! Vilket ja inte tror är bra som gravid! Vad ska man göra?! Ska man söka akuten eller vad gör man?!

  • Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!
  • Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:20:09 följande:

    Jag bor 10 mil från närmsta stad med endast små kommuner mellan.


    Men det finns en akut i orten där jag bor för det finns ett sjukhus, men ej öppen vårdcentral på helger.
  • Anonym (H)
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:20:54 följande:

    Men det finns en akut i orten där jag bor för det finns ett sjukhus, men ej öppen vårdcentral på helger.


    Vårdcentral och jourcentral är inte samma sak.
  • Cheescake
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:20:54 följande:

    Men det finns en akut i orten där jag bor för det finns ett sjukhus, men ej öppen vårdcentral på helger.


    Var bor du? Finns det ett sjukhus och en akut så finns det troligen även en jourcentral/lättakut i anslutning.
  • Cheescake
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:20:54 följande:

    Men det finns en akut i orten där jag bor för det finns ett sjukhus, men ej öppen vårdcentral på helger.


    Var bor du? Finns det ett sjukhus och en akut så finns det troligen även en jourcentral/lättakut i anslutning.
  • Cheescake
    Anonym (!) skrev 2020-01-04 00:20:54 följande:

    Men det finns en akut i orten där jag bor för det finns ett sjukhus, men ej öppen vårdcentral på helger.


    Var bor du? Finns det ett sjukhus och en akut så finns det troligen även en jourcentral/lättakut i anslutning.
  • Cheescake
    Anonym (H) skrev 2020-01-04 00:21:46 följande:

    Vårdcentral och jourcentral är inte samma sak.


    Oftast så är det vårdcentralen som även är jourcentral på helger och kvällar.
  • Anonym (H)
    Cheescake skrev 2020-01-04 00:24:05 följande:

    Oftast så är det vårdcentralen som även är jourcentral på helger och kvällar.


    Ja, men det brukar kallas jourcentral/lättakut. Vanliga vårdcentralen är inte öppet.
  • Cheescake
    Anonym (H) skrev 2020-01-04 00:25:52 följande:

    Ja, men det brukar kallas jourcentral/lättakut. Vanliga vårdcentralen är inte öppet.


    Ja, det är sant men det fortfarande samma ställe och oftast samma personal.
  • sandrabeerg
    Anonym (H) skrev 2020-01-04 00:01:43 följande:

    Konstigt för jag har också ringt flera gånger och hon säger samma som jag skrev. Men jaja.


    Ni troligtvis på olika orter och hamnar inte i samma kö. Det har hänt mig flera gånger att jag har hänvisats till att ringa senare.
  • Anonym (!)
    Cheescake skrev 2020-01-04 00:17:51 följande:

    Resultatet blir samma oavsett.


    Jag går efter vad min BM säger, som säger att man ska göra det på morgonurin. Är det absolut inte möjligt med morgonurin, så går det att vänta 4 timmar men HELST morgonurin
Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!