• Anonym (Soctanten)

    Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

    Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

  • Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (asdf)
    Anonym (F) skrev 2020-01-11 09:54:39 följande:

    Menar du att det bara är underklassen som misshandlar och vanvårdar sina barn? Eller menar du att omhändertagandet av barn är ett utövande av förtryck av överklassen mot underklassen, och som alltid sker på medvetet falska grunder? Jag vet inte vilket av alternativen som är mest häpnadsväckande.


    Det finns mönster. Det är mycket vanligare att barn från underklassen omhändertas.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (F) skrev 2020-01-11 09:40:49 följande:

    Att det naturliga är gott kan inte alls bekräftas empiriskt. Det finns exempelvis massor med växter som är giftiga. Och växter är väl naturliga, eller? Dessutom motsäger du dig själv. Du säger att det är naturligt för barn att växa upp hos sina biologiska familjer. Samtidigt förnekar du att det är naturligt för barn att växa upp med biologiska föräldrar som misshandlar dem.

    Att familjer hör ihop är inte en naturlag. Det krävs i princip matematiska bevis för att ett påstående ska vara en naturlag.

    Barn som växer upp i familjehem där de får kärlek och omvårdnad kommer att frodas långt mycket mer än barn som växer upp med biologiska föräldrar som misshandlar dem och inte visar kärlek. Eller hur?


    Du kan säga vad du vill men blod är ändå tjockare än vatten.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-11 01:14:20 följande:

    Nej det har jag inte påstått heller. Det jag menar är att familjer hör ihop. Det är en naturlag. Och att det naturliga är gott kan bekräftas empiriskt. Barn som växer upp i familjehem/fosterhem/barnhem frodas inte lika bra som barn som får växa upp i sina egna familjer.


    Det normala och naturliga är också att barn ska vara trygga och få kärlek i sin familj.

    Vad gör man då om barnet inte får kärlek och omsorg och utsätts för våld och övergrepp i sin ursprungsfamilj? Låter dem fortsätta växa upp så för att blod är tjockare än vatten?
  • Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-11 11:02:49 följande:

    Du kan säga vad du vill men blod är ändå tjockare än vatten.


    Du tycker alltså att det är bättre för barn att växa upp med biologiska föräldrar som utsätter dem för misshandel, övergrepp och vanvård, än i ett familjehem där de får kärlek och omsorg? Skrämmande, i så fall.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-01-11 11:26:36 följande:

    Det normala och naturliga är också att barn ska vara trygga och få kärlek i sin familj.

    Vad gör man då om barnet inte får kärlek och omsorg och utsätts för våld och övergrepp i sin ursprungsfamilj? Låter dem fortsätta växa upp så för att blod är tjockare än vatten?


    Hrrrmmm... Var snäll och kapa inte ts tråd när det för en gångs skull är en riktig soctant som skriver.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Titti) skrev 2020-01-11 12:22:15 följande:

    Hrrrmmm... Var snäll och kapa inte ts tråd när det för en gångs skull är en riktig soctant som skriver.


    Jag deltar i vilka trådar som jag vill. Du kommer däremot att kapa tråden om du gör detta till en fråga om mig.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-01-11 12:30:45 följande:
    Jag deltar i vilka trådar som jag vill. Du kommer däremot att kapa tråden om du gör detta till en fråga om mig.
    Som sagt...
  • kattis71

    Hej!

    Jag har delad vårdnad om min 7 åriga pojke. Han bor ca 60% hos mig. De 40% han bor hos pappan är han ALLTID hemma från skolan. På 2 terminer har han alltså 39 st frånvarande dagar. Vi har haft möten och flera möten både med skola och soc. Inget blir bättre. Jag har nu sagt upp mig från mitt älskade arbete med oregelbunden arbetstid och söker dagjobb så att pojken bor hos mig på veckorna. Pappan motsätter sig detta. Jag har nu bestämt mig för att söka ensam vårdnad pga detta och annat. Hur ser soc på att en förälder håller sitt barn från skolan? Är det samarbetsproblem då han lovar att pojken kommer till skolan när jag jobbat natt men ändå håller honom hemma?

    Pojken vill till skolan men pappan vantrivs på sitt jobb så han vabbar och spelar tv-spel med sin pojke ist.

  • Anonym (förskollärare)

    Jag jobbar på förskola och har haft kontakt med socialsekreterare i en del ärenden under åren. Ibland har föräldrarna önskat gemensamt möte mellan förskolepersonal och föräldrar, vilket vi självklart har beviljat. Jag förstår ju givetvis att socialsekreterarna är på föräldrarnas "sida" eftersom ni är till för att hjälpa dessa, men jag blir ändå mycket förfärad över att vi som personal vid så många tillfällen har suttit och gett råd kring konflikthantering med barn, där socialsekreteraren (flera olika) inte verkar veta någonting alls och nickar och håller med föräldrarna när de talar ogenerat om sina "bestraffningar" och liknande otyg och socialsekreteraren avslutar mötet med att råda föräldrarna att gå en föräldrautbildning, så blir allt bra. I många fall hoppar föräldrarna av utbildningen, och vänder sig till oss i personalen för råd och stöd istället eftersom utbildningen inte var vad de hade hoppats på eller i värsta fall flyttar de till en ny kommun och byter förskola/skola. (Jag vet vad utbildningarna innebär och tycker att de är bra, men om föräldrarna själva tycker att socialsekreteraren har hållit med dem i allt de har sagt om sina uppfostringsmetoder, så krockar det totalt för dem, när föräldrautbildningen är ungefär lika de råd som vi i förskolan ger.)


    Har ni socialsekreterare över huvud taget någon utbildning kring barns utveckling, lärande och konflikthantering, så att ni kan rådgöra föräldrar efter polisförhör och/eller möten med förskolan/skolan kring barnets situation?

  • Anonym (Soctanten)
    kattis71 skrev 2020-01-11 15:20:06 följande:

    Hej!

    Jag har delad vårdnad om min 7 åriga pojke. Han bor ca 60% hos mig. De 40% han bor hos pappan är han ALLTID hemma från skolan. På 2 terminer har han alltså 39 st frånvarande dagar. Vi har haft möten och flera möten både med skola och soc. Inget blir bättre. Jag har nu sagt upp mig från mitt älskade arbete med oregelbunden arbetstid och söker dagjobb så att pojken bor hos mig på veckorna. Pappan motsätter sig detta. Jag har nu bestämt mig för att söka ensam vårdnad pga detta och annat. Hur ser soc på att en förälder håller sitt barn från skolan? Är det samarbetsproblem då han lovar att pojken kommer till skolan när jag jobbat natt men ändå håller honom hemma?

    Pojken vill till skolan men pappan vantrivs på sitt jobb så han vabbar och spelar tv-spel med sin pojke ist.


    Jag jobbar främst med utredning gällande oro kring barnets livssituation. Upplever att du främst söker svar på en fråga rörande familjerätt.

    Vad säger pojken? Om han är tillräckligt stor för att gå i skolan borde han också kunna uttrycka till soc och skolan att han är frisk men inte får gå till skolan för pappa.

    Tycker du borde rapportera detta till Försäkringskassan. Det är bidragsbedrägeri det han håller på med.

    Det är även skolplikt i Sverige så det är ett lagbrott att hålla barnet hemma.

    Rent generellt. Frågan kring om det är samarvetssvårigheter så är det en fråga för familjerätt. Men är ganska insatt i det också och skulle nog säga nej. Det handlar inte om samarbetssvårigheter utan om en bristande föräldraförmåga. Det ingår i de grundläggande omsorgen att se till att barnet kommer till skolan. Det är inget som ska behöva vara en överenskommelse er emelllan utan en självklarhet.

    Jag skulle inte låta barnet vara hos pappan under skoldagar. Prata med din chef. Du kanske har möjlighet att arbeta dagtid en period tills du hittat nytt arbete. Hans frånvaro kan göra så han får gå om en klass, tappa alla vänner etc och påverka hans självkänsla hela livet. Jag skulle inte låta detta fortgå. I vilken klass går barnet? Du har ingen annan anhörig som kan vara med honom medan du arbetar natt?

    Du måste sätta ner foten och visa åt pappan att detta inte är ok.

    Hur tänker du enskild vårdnad ska förändra situationen? Hans umgängesrätt försvinner inte pga det. Han har fortfarande den kvar. Du blir endast ensam ansvarig för de juridiska beslut kring din son.
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill