• Persbrandtkola

    Varför fungerar familjeliv så dåligt?

    Hej!

    Hur kommer det sig att familjeliv fungerar så dåligt? 
    Går ofta segt att skicka och svara på meddelanden, sidan laddar långsamt osv osv m.m.
    Tycker det är dags att ni på familjeliv gör något åt saken! Tack!

  • Svar på tråden Varför fungerar familjeliv så dåligt?
  • Arcnice

    Felet ligger ju knappast i frontend (även om den kan påvera lite om den är dåligt designad) så det spelar ju ingen roll om man använder nya eller gamla FL. Serverkoden och/eller databashanteringen är förmodligen skitdålig. Finns alldeles för många usla programmerare (särskilt inom webb världen) som inte kan skriva kod som ger bra prestanda om så deras liv hängde på det.

  • Anonym (Anonymously)
    Arcnice skrev 2020-12-28 20:35:49 följande:

    Felet ligger ju knappast i frontend (även om den kan påvera lite om den är dåligt designad) så det spelar ju ingen roll om man använder nya eller gamla FL. Serverkoden och/eller databashanteringen är förmodligen skitdålig. Finns alldeles för många usla programmerare (särskilt inom webb världen) som inte kan skriva kod som ger bra prestanda om så deras liv hängde på det.


    Ja, dom lär inte ha någon vidare bra databashantering iallafall! Tror det är där det blir timeouter, då dom säkert aldrig optimerar databasen bland annat...
  • Arcnice
    Anonym (Anonymously) skrev 2020-12-28 21:19:57 följande:
    Ja, dom lär inte ha någon vidare bra databashantering iallafall! Tror det är där det blir timeouter, då dom säkert aldrig optimerar databasen bland annat...
    Förmodligen är databasen en rejäl bov i det hela. Hade ett fall på jobbet där det var en felaktig databas query som gjorde att det tog otroligt lång tid när databasen hade nått en viss storlek. När database queryn fixades till tog queryn ca 0.2 s istället för över minuten (det gjordes en massa onödiga joins om jag inte fattat det hela fel i den gamla queryn) så hur man gör sina slagningar mot databasen och hur den är designad kan verkligen göra stor skillnad.
  • LasseBD

    En grej jag tänkt på:

    Ibland när man ska svara i en tråd och mellanslag inte funkar så måste man ju ladda om sidan. Det som händer då är att om man citerat någon samt skrivit något innan omladdning så kommer citatet 2 ggr och även texten du påbörjade. Så på nåt sätt lagras detta. Klart sidan blir överbelastad om den ligger och lagar en massa sånt. Ibland orkar man ju inte ladda om, ligger ens svar då i cyberrymden och snurrar och gör så att sidan blir ännu trögare?

  • Jag är bara jag

    Jag har blivit så blasé att jag inte ids bli arg längre. F.l får rulla medan jag är inne på nån annan sida och sen när jag ser att det rullat klart går jag in igen. Idag är det dock inte värst. Tror återigen att det bero på låg trafik.

    Hur som helst:

    GOTT NYTT ÅR!! SkålGlad

  • Anonym (E)
    Jag är bara jag skrev 2020-12-31 12:53:34 följande:

    Jag har blivit så blasé att jag inte ids bli arg längre. F.l får rulla medan jag är inne på nån annan sida och sen när jag ser att det rullat klart går jag in igen. Idag är det dock inte värst. Tror återigen att det bero på låg trafik.

    Hur som helst:

    GOTT NYTT ÅR!! 


  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2020-12-31 17:41:08 följande:
    Tusen tack! Önskar dig detsamma och till alla andra här på FL. Nu ser vi fram emot ett härligt 2021. Skål!
Svar på tråden Varför fungerar familjeliv så dåligt?