• isolande

    Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?

    Jag har fått ett erbjudande om en ny tjänst där lönespannet ligger på 38.000-45.000 enligt arbetsgivaren. Man har även 25 dagars semester.

    Jag har nu 45.500 i lön och 35 semesterdagar. Detta vet min nya arbetsgivare om

    De bad mig igår om ett löneanspråk och jag drog i med 48.000. Nu har jag inte hört tillbaka från dem (skickade anspråket igår).

    Har jag skrämt bor dem? Borde jag kontakta dem och säga att detta inte är mitt slutgiltiga anspråk utan mer en början till diskussion?

  • Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-16 17:16:33 följande:

    Det beror på om man är statligt eller privat anställd och när man är född.

    Jag har i nuläget inte 30% på lön över 40.000 kr, men kommer tydligen få det på nya bolaget (kollade upp pensionsförutsättningarna där igår).

    Fick även besked igår att de inte kan möta mitt anspråk på 48 tkr men att den hör med HR om man kan justera semestern. Tydligen finns det två nivåer- nivå ett för "juniora" anställda som får 5 veckor och nivå 2 för "seniora" som kan få 6 veckor. Jag är ju senior rent erfarenhetsmässigt men junior på det sättet att jag går in i företaget som oprövad.

    Ytterligare förlust med nya tjänsten är att jag förlorar min friskvårdstimme och inte får friskvårdsbidrag förrän efter ett års anställning.

    Så just nu känner jag att jag inte är jätteivrig på att förhandla ner grundlönen särskilt mycket under 48 tkr.... 


    Okej nej det förstår jag, det är ju samtidigt rimligt att dom inte kan ge dig 48 om den med lång erfarenhet ligger på 45 och du kommer in oprövad. Det blir ju lönedrivande för resten och vips så har dom ökat utgifterna rejält, alternativt har ett gäng missnöjda anställda och kanske riskerar att tappa en eller flera.

    Jag tror faktiskt det enda som skulle få mig att få ner i lön frivilligt är om jag hittade ett jobb där deltid funkade bra utan att min arbetsmängd växte när jag inte är där. Idag skulle det bara bli som att jag var sjuk en dag, ingen gör ju mitt jobb när jag inte är där.

    Lycka till iaf! Avsättning till pension är ju iaf ett plus, sen kanske uppgifterna är värt det?
    Ride it like you stole it
  • isolande

    Dags för uppdatering: INGET!

    Det sista jag hörde för en vecka sedan var att de skulle höra med HR om det fanns möjlighet att laborera med semestern.

    Jag är väldigt otålig och vill ha besked! Har även börjat oroa mig. Har d egått vidare med någon annan kandidat tro? Vore inte det lite osjysst i och med att jag redan förhandlar lön (väl?). Eller har jag trott att jag kommit längre i processen än vad jag faktiskt har?

    Någon som kan (helst) lugna en angelägen jobbsökare som bara bäntar på att telefonen skall ringa?

  • Smecker
    isolande skrev 2020-01-21 16:00:54 följande:

    Dags för uppdatering: INGET!

    Det sista jag hörde för en vecka sedan var att de skulle höra med HR om det fanns möjlighet att laborera med semestern.

    Jag är väldigt otålig och vill ha besked! Har även börjat oroa mig. Har d egått vidare med någon annan kandidat tro? Vore inte det lite osjysst i och med att jag redan förhandlar lön (väl?). Eller har jag trott att jag kommit längre i processen än vad jag faktiskt har?

    Någon som kan (helst) lugna en angelägen jobbsökare som bara bäntar på att telefonen skall ringa?


    Omöjligt att säga då jag inte vet vem arbetsgivaren är. Det finns alla sorter, såna som är hur schyssta som helst och såna som spelar ut kandidaterna mot varandra och såna som har flera på gång samtidigt. Finns ingen som helst möjlighet att veta.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-21 16:00:54 följande:

    Dags för uppdatering: INGET!

    Det sista jag hörde för en vecka sedan var att de skulle höra med HR om det fanns möjlighet att laborera med semestern.

    Jag är väldigt otålig och vill ha besked! Har även börjat oroa mig. Har d egått vidare med någon annan kandidat tro? Vore inte det lite osjysst i och med att jag redan förhandlar lön (väl?). Eller har jag trott att jag kommit längre i processen än vad jag faktiskt har?

    Någon som kan (helst) lugna en angelägen jobbsökare som bara bäntar på att telefonen skall ringa?


    Har du inte hört något på en vecka så är det ju inte för påstridigt att höra av sig och fråga hur statusen är kan jag tycka.
    Ride it like you stole it
  • isolande
    Studentpappa skrev 2020-01-21 19:37:14 följande:
    Har du inte hört något på en vecka så är det ju inte för påstridigt att höra av sig och fråga hur statusen är kan jag tycka.
    Tack. Jag ska försöka hålla ut den här veckan oxå och inte ringa. Har jag inte hört ngt så skickar jag ett mail nästa vecka tänkte jag.


  • isolande
    LSalander skrev 2020-01-26 13:29:32 följande:

    Hur har det gått?


    Hörde från dem både i torsdags och fredags och tydligen hade de flera kandidater än mig. De hade fått för sig att jag kanske bara ville ha den här tjänsten som en språngbräda i karriären på grund av mitt CV. Har haft en liknande tjänst under ett år men slutade pga att jag fick ett kanonerbjudande hos min gamla arbetsgivare. Har varit12 år hos min nuvarande arbetsgivare (med ett avbrott på ett år då)....

    Så jag fick förklara att jag är seriös och att jag verkligen vill ha tjänsten och inte har några planer att ta mig vidare inom en snar framtid. De har då tagit mig vidare men eftersom jag är så senior så måste de diskutera vilken lön de kan ge mig. De skulle höra av sig i början på den här veckan.

    Jag blir GALEN av denna väntan!
  • isolande

    Jävlar vad de hustlar! Nu hörde en annan rekryterare av sig för samma tjänst och ville kalla till intervju?!

  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-27 15:39:39 följande:

    Jävlar vad de hustlar! Nu hörde en annan rekryterare av sig för samma tjänst och ville kalla till intervju?!


    Är det inte så enkelt att dom har uppdraget ute hos flera firmor då? Så är det här, alla rekryterare söker folk till samma tjänster.

    Annars låter det ju som ett märkligt sätt att kalla till ytterligare en intervju.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?