• Anonym (Står inte ut)

    Extremt illamående & äcklig smak i munnen

    Jag är gravid med fjärde barnet och går in i vecka 11 imorgon onsdag, jag är återigen drabbad av hypremesis som vid de andra graviditeterna.

    Jag hade glömt hur hopplöst jobbigt det är, visst att jag kom ihåg att det var otroligt jobbigt men att uppleva det igen är vidrigt. Jag vill stundtals avbryta graviditeten för jag vet att det får mig att må bra, bli fri från illamåendet. Men jag vill ju ha barnet och försöker stå ut men varje dag är en lång plåga.

    Jag får hjälp av vården, har fått ondansetron vilket hjälp mot kränkningarna men inte det minsta på mitt ihållande illamående, det håller i sig alla vakna timmar av dygnet.

    Dessutom har jag fått en hemskt äcklig smak i munnen, det kan jag inte minnas att jag hade vid de andra graviditeterna. Det smakar typ metalliskt, jätte konstigt och svårt att förklara smaken. Det beror iaf inte på sura uppstötningar för det har jag inga. Denna vidriga smak gör mig ännu mer illamående, som om det inte vore nog redan.

    Vad kan jag göra åt mina besvär? Jag står inte ut och det känns som att jag kommer att bli koko snart.

    Mina värden ser åtminstone bra ut så jag har lyckats hålla vätska och mat tillräckligt. Ändå mår jag totalt skit, förstår inte hur jag ska klara mig igenom detta.

    Första graviditeten så avtog illamåendet efter v18, med de andra två så höll det i sig tills bebisen var ute, då försvann det som ett trollslag.

    Jag förstår inte hur jag orkade då? Nu är jag beredd på att ge upp totalt.

    Finns det något som skulle kunna hjälpa mig? Antingen att lindra illamåendet eller få bort den äckliga smaken i munnen.

  • Svar på tråden Extremt illamående & äcklig smak i munnen
  • Anonym (Akupunktur)

    Har du testat akupunktur? De flesta sjukgymnaster ska enligt en jag träffat ska kunna utföra akupunktur mot Extrem graviditetsillamående. Kanske värt att kolla upp? Det krävs dock ofta flera behandlingar med täta intervall men om det hjälper kan det kanske vara värt det!

    Annars så försök hitta något som du kan gå och suga på för att dölja den där metalliska smaken. För mig var det vindruvor och en särskild sorts halstablett som fungerade just för att minska ner det värsta som medicinerna inte lyckades ta, men testa dig fram. Vindruvorna som fungerade första graviditeten fungerade inte alls den andra, men dom där halstabletterna däremot... Jag gick nästan jämt fram till vecka 16-17 och sög på dom från morgon till kväll

  • Shishii

    Jag har tyvärr inga tips eller råd men jag lider av exakt samma sak. Började kräkas vecka 6 och kräks fortfarande samt mår illa konstant - nu i vecka 14 usch det är så hopplöst och jag känner mig förlamad i min vardag! Tar gärna del av råd och tips!

  • Anonym (Står inte ut)

    Mitt landsting erbjuder inte akupunktur och jag har inte råd att gå privat tyvärr.

    Den äckliga smaken har jag försökt dölja med det mesta, vissa saker som tex tuggummi tom förstärker det och har hittills inte lyckats hitta något som får det att smaka mindre. Har läst att det är vanligt tydligen och brukar försvinna runt v16, men det är en lång tid kvar dit om man ska må såhär.

    Börjar kännas som att jag gjort fel val genom att behålla. Ligger i sängen hela dagarna och bara önskar mig bort. Är så ofärdig. Och allt hänger på mig dessutom då jag inte har någon partner.

Svar på tråden Extremt illamående & äcklig smak i munnen