• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • amandakollb
    Bella87 skrev 2020-04-23 21:38:28 följande:

    Vi har en tid i mitten av maj så det ser både jag och maken fram emot. Jag är 32 och han är 38, bor i sthlm. Ni då? Hur länge har ni försökt, första barnet eller?


    Förstår det, skönt att ha det bokat!:) vi båda är 30 och har försökt sen förra sommaren så snart ett år. Men skönt iaf att du har en regelbunden cykel och att du får ägglossning :) så frustrerande när man ser i NC att man tajmat äl perfekt och så blir det ändå inget :/
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-23 11:10:05 följande:
    Under letrozol dag 3-7 så gick min temp upp lite. Men sen sjönk den snabbt. Hade lite hög temp en dag (CD 15) oklart varför. Men sen har den legat runt 36.0. Jag brukar åka upp över 36,40 när jag har ägglossa. Så borde ske imorgon.

    har nu varit på första ultraljudet och hade äggblåsor på 14,16, och 17 mm så ska dit igen på måndag och se hur det ser ut! 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-24 10:42:52 följande:

    har nu varit på första ultraljudet och hade äggblåsor på 14,16, och 17 mm så ska dit igen på måndag och se hur det ser ut! 


    Det såg ju jättebra ut!!! Härligt!! Då får du säkert spruta om du vill på måndag. De växer ju typ 1,5 mm/dygn.
  • LucyLoo
    Bella87 skrev 2020-04-23 21:38:28 följande:

    Vi har en tid i mitten av maj så det ser både jag och maken fram emot. Jag är 32 och han är 38, bor i sthlm. Ni då? Hur länge har ni försökt, första barnet eller?


    För oss är det andra barnet. Vårt första gick på första försöket. Helt utan någon läkemedelsinblandning.

    Så väldigt märkligt att det nu helt plötsligt inte funkar!!
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-24 10:58:39 följande:
    Det såg ju jättebra ut!!! Härligt!! Då får du säkert spruta om du vill på måndag. De växer ju typ 1,5 mm/dygn.
    hoppas det! måste gå och hämta ut ovitrellen kom jag på, den är fortf på apoteket. 

    men jag hade tydligen tunn slemhinna vilket jag tolkar inte så bra, vet du om den växer mycket nu i slutet? eller växer efter ÄL kanske? vad sa läkaren om din slemhinna när du var där?
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-24 11:07:00 följande:

    hoppas det! måste gå och hämta ut ovitrellen kom jag på, den är fortf på apoteket. 

    men jag hade tydligen tunn slemhinna vilket jag tolkar inte så bra, vet du om den växer mycket nu i slutet? eller växer efter ÄL kanske? vad sa läkaren om din slemhinna när du var där?


    Gav hon något mått på din slemhinna? Min var senast vid sista VUL 10 mm vilket var ?myxlet bra?. Den ska helst vara minst 8 mm.

    Oj då. Hämta ur så fort som möjligt. Den har varit slut på massor av apotek i Linköping, tranås, Mjölby osv. Tillslut hittade jag i Mantorp. De sa att leverantörerna hade problem med den just nu. Så du kanske behöver åka till flera ställen!
  • Bella87
    LucyLoo skrev 2020-04-24 10:59:31 följande:

    För oss är det andra barnet. Vårt första gick på första försöket. Helt utan någon läkemedelsinblandning.

    Så väldigt märkligt att det nu helt plötsligt inte funkar!!


    Samma här!! Fattar ingenting. Undrar ju om första var en lyckoträff? Har två par bekanta som fick göra IVF med första men sen blivit gravida utan med nästa. Kroppen är märklig!!
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-24 12:47:05 följande:
    Gav hon något mått på din slemhinna? Min var senast vid sista VUL 10 mm vilket var ?myxlet bra?. Den ska helst vara minst 8 mm.

    Oj då. Hämta ur så fort som möjligt. Den har varit slut på massor av apotek i Linköping, tranås, Mjölby osv. Tillslut hittade jag i Mantorp. De sa att leverantörerna hade problem med den just nu. Så du kanske behöver åka till flera ställen!
    nä fick inget mått, hon sa en mening om de ba och sen gick hon vidare och jag tänkte inte på att fråga! ska fråga på måndag. 

    jag har redan beställt och betalt så den har skickats till apoteket bredvid mig så kan hämta ut den idag. men märkte att den var slut innan när jag gick förbi några apotek förra veckan, därför jag beställde! 

    men har du fått 2 eller fler äggblåsor mogna någon gång? har du fått sexförbud då? 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-24 13:18:27 följande:

    nä fick inget mått, hon sa en mening om de ba och sen gick hon vidare och jag tänkte inte på att fråga! ska fråga på måndag. 

    jag har redan beställt och betalt så den har skickats till apoteket bredvid mig så kan hämta ut den idag. men märkte att den var slut innan när jag gick förbi några apotek förra veckan, därför jag beställde! 

    men har du fått 2 eller fler äggblåsor mogna någon gång? har du fått sexförbud då? 


    Jag är bara inne på cykel två. Denna gången kollade min gyn bara ena sidan vad någon anledning. Hon tyckte eftersom vi hittade en stor ledande follikel på vänster sida. Så behövde vi inte kolla höger. Konstigt tyckte jag. Men nej. Har inte fått sexförbud.

    Du körde dubbel dos letrozol nu va?
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-24 20:09:32 följande:

    Jag är bara inne på cykel två. Denna gången kollade min gyn bara ena sidan vad någon anledning. Hon tyckte eftersom vi hittade en stor ledande follikel på vänster sida. Så behövde vi inte kolla höger. Konstigt tyckte jag. Men nej. Har inte fått sexförbud.

    Du körde dubbel dos letrozol nu va?


    Yes körde med dubbeldos. Men Kommer nog bli enkel nästa gång. Är rädd för att de kommer ge oss sexförbud, så segt att kasta bort denna cykel :(

    Hur känns de för dig? Har nc bekräftat äl nu?
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020