• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-27 20:06:57 följande:

    Ah intressant!

    Jag tog ju också min spruta måndag kväll. Vi låg måndag tisdag och torsdag. Jag tror jag hade ägglossning på onsdagen (då min man opererades). Men NC säger att jag hade ägglossning på torsdagen. Alltså 3 dagar efter Ovitrelle. För jag hade tempökning på fredagen. Men jag tror fortfarande ÄL på onsdagen för jag kände så myxlet då. Och jag brukar få temphöjning ca 2 dagar efter ÄL.

    Jag har enligt appen mens nu på lördag. Alltså 2 maj. Men och appen säger jag ska börja testa m gravtest på onsdagen 6 maj. Men ska som sagt testa redan 1 maj.

    Håller tummarna att ni får vara friska och inte råka ut för något juuuust nu när det är sexytaaaaajm coming up!


    Justja du tog sprutan Precis en vecka innan mig, jag kommer säkert också ha ÄL på onsdag tror jag. Jaså, har du kort lutealfas alltså, knappt 10 dagar blir det va?

    Jag kommer nog också börja testa tidigt, har flera billiga test hemma så lika bra att använda upp haha!

    Ja verkligen, men som det ser ut nu så jobbar vi båda hemma och har inga andra planer så finns massa tid till sex, dock är det ju lite jobbigt att ha sex på beställning..
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-27 20:11:05 följande:

    Justja du tog sprutan Precis en vecka innan mig, jag kommer säkert också ha ÄL på onsdag tror jag. Jaså, har du kort lutealfas alltså, knappt 10 dagar blir det va?

    Jag kommer nog också börja testa tidigt, har flera billiga test hemma så lika bra att använda upp haha!

    Ja verkligen, men som det ser ut nu så jobbar vi båda hemma och har inga andra planer så finns massa tid till sex, dock är det ju lite jobbigt att ha sex på beställning..


    Japp. Kort lutealfas ca 10 dagar.

    Men tror inte de billiga testerna kommer kunna visa dig tidigt resultat tyvärr. Då får man köpa ett speciellt test som ?visar upp till 5 -6 dagar innan förväntad mens).

    Ja. För gubbarna är de nog ganska prestationsfokuserat och kan ge ångest - helt förståligt.
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-27 20:41:46 följande:

    Japp. Kort lutealfas ca 10 dagar.

    Men tror inte de billiga testerna kommer kunna visa dig tidigt resultat tyvärr. Då får man köpa ett speciellt test som ?visar upp till 5 -6 dagar innan förväntad mens).

    Ja. För gubbarna är de nog ganska prestationsfokuserat och kan ge ångest - helt förståligt.


    Men kommer nog inte börja testa så tidigt, tänkte mer nån dag innan bara, då kanske man kan se ett svagt streck om de skulle va nåt? Ja verkligen.. Lite lättare för oss tjejer då haha
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-27 20:41:46 följande:

    Japp. Kort lutealfas ca 10 dagar.

    Men tror inte de billiga testerna kommer kunna visa dig tidigt resultat tyvärr. Då får man köpa ett speciellt test som ?visar upp till 5 -6 dagar innan förväntad mens).

    Ja. För gubbarna är de nog ganska prestationsfokuserat och kan ge ångest - helt förståligt.


    Hur går det för dig? Det är 42 h sen jag tog sprutan men har inte fått någon tempökning än. När fick du tempökningen? Börjar bli lite orolig haha

  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-29 09:57:54 följande:

    Hur går det för dig? Det är 42 h sen jag tog sprutan men har inte fått någon tempökning än. När fick du tempökningen? Börjar bli lite orolig haha


    Är nog ingen fara. Var samma för mig. Tog sprutan måndag. Men hade inte stegring förens fredagen. Som jag sa - tror jag hade ÄL på onsdagen. Och sen brukar det dröja ca 48 timmar innan jag får en ökning.

    Din ser ut att vara påväg att stiga idag ju. Så imorgon skenar den nog!

    Jag tog sprutan på CD 23. Sen ser man att tempen dippar något CD 25 (torsdagen). För att den öka. De säger ju att ofta sjunker tempen något direkt efter ägglossning. Så det borde kunna stämma!

    Håller tummarna!

  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-29 12:51:43 följande:
    Är nog ingen fara. Var samma för mig. Tog sprutan måndag. Men hade inte stegring förens fredagen. Som jag sa - tror jag hade ÄL på onsdagen. Och sen brukar det dröja ca 48 timmar innan jag får en ökning.

    Din ser ut att vara påväg att stiga idag ju. Så imorgon skenar den nog!

    Jag tog sprutan på CD 23. Sen ser man att tempen dippar något CD 25 (torsdagen). För att den öka. De säger ju att ofta sjunker tempen något direkt efter ägglossning. Så det borde kunna stämma!

    Håller tummarna!
    okej ah justja du är precis en vecka innan mig! då kanske min också stiger imorgon eller fredag, som för dig. Jag tänker också att jag borde ha ÄL typ inatt eller nu på morgonen. 

    hur mår du nu? när ska du testa första gången? 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-29 13:21:14 följande:

    okej ah justja du är precis en vecka innan mig! då kanske min också stiger imorgon eller fredag, som för dig. Jag tänker också att jag borde ha ÄL typ inatt eller nu på morgonen. 

    hur mår du nu? när ska du testa första gången? 


    Ja precis!

    När hade du ägglossning senast? På vilken CD? Ser att du hade lååååååång cykel!

    Tänkte testa första gången på fredag. Med ?tidigt test?.
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-29 13:43:25 följande:
    Ja precis!

    När hade du ägglossning senast? På vilken CD? Ser att du hade lååååååång cykel!

    Tänkte testa första gången på fredag. Med ?tidigt test?.
    haha jaaa superlång, det sjuka är att jag inte ens hade ägglossning den cykeln då jag började äta provera eftersom ÄL/mens aldrig kom. 

    men senast jag hade naturlig ÄL var den 8e februari och innan dess 6e december och alla cykler är olika men kanske ÄL runt CD 30-40 typ. hade du också så långa cykler?

    Så du förstår ju min glädje nu om jag får ÄL idag på CD 16 :D 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-29 14:21:02 följande:

    haha jaaa superlång, det sjuka är att jag inte ens hade ägglossning den cykeln då jag började äta provera eftersom ÄL/mens aldrig kom. 

    men senast jag hade naturlig ÄL var den 8e februari och innan dess 6e december och alla cykler är olika men kanske ÄL runt CD 30-40 typ. hade du också så långa cykler?

    Så du förstår ju min glädje nu om jag får ÄL idag på CD 16 :D 


    Nja. Jag hade långa men inte så långa.

    Oftast ÄL runt CD 25-30 och mens sen runt CD 35-39
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-29 14:30:23 följande:
    Nja. Jag hade långa men inte så långa.

    Oftast ÄL runt CD 25-30 och mens sen runt CD 35-39
    okej men skönt nu med letrozolen att man får mer normala cykler. 

    såg du skulle testa nästa fredag, visst blir du på ÄL+9 då? kan inte ovitrellen sitta kvar till dag 10? 
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020