• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • amandakollb
    akalei skrev 2020-05-17 09:10:53 följande:

    Vet inte riktigt, men jag tror att de vill sätta igång en mens först då (fick göra det med Provera inför försök 1). Har inte fått Otrivelle ännu.


    Låter mer logiskt att få mens emellan som du säger! Men vi håller tummarna på att äggblåsorna har växt till sig om en vecka :)
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-05-16 19:31:48 följande:

    Okej. Skumt. Men kroppen är ju ingen klocka tyvärr som slår jämna slag varje gång.

    VUL är på tisdag den 19 maj. Lite nervös. Hoppas allt ser bra ut och att vi gör/ser hjärtat!


    Hur gick vul idag?:)

    Tempar du fortf förresten?
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-19 21:43:47 följande:

    Hur gick vul idag?:)

    Tempar du fortf förresten?


    Hej!

    Jo då. Jag tempar fortfarande. Och tempen håller sig stadigt högt så det känns skönt! Blir som en bekräftelse på att allt är ok.



    Jo igår var vi där. Var ju extremt tidigt fortfarande. Så vi hade fått till oss att det kan vara för tidigt för att se hjärtslag. Och då kommer vi få ny tid.

    Väl där och maken fick följa med vilken var kul - alla andra jag pratar med just nu (typ grupp på Facebook med bf januari 2021) så får ingen ta med sin kille på VUL eller ul. Men här gick det bra.

    Hon hittade en graviditet. Och det att graviditetssäcken sitter rätt där den ska. Alltså ingen risk för utomhavandeskap vilket är det man kan vara orolig för.

    Däremot kunde vi inte se något foster i säcken.

    För tidigt trodde hon.

    Vi vet ju att jag ägglossade 22-23 april. Så den är ju faktiskt inte ens 4 veckor än. Även om jag ?officiellt? är i vecka 6(5+5). Så ut fick ny tid den 8 juni för att kolla.



    Vi känner oss faktiskt inte särskilt oroliga. Det är ovanligt att det inte utvecklas ett foster i säcken. Det är mer vanligt att det är för tidigt och att det var därför visningen såg den!

    Håller tummarna för er 25 maj nu!!!!!
  • Bellanlover

    Fick blödning i tisdags. Blödde även igår ons men idag torsdag har blödningen avtagit och det är väldigt lite blod?? Kan jag ändå ta letrozol trots att blödningen typ avtagit? Letrozol cd3-5 är det som gäller. Har oregelbunden mens och brukar vanligtvis ta provera för att ens få mens/blödning men nu kom det en spontant..

  • Mammamadde03
    Bellanlover skrev 2020-05-21 20:31:48 följande:

    Fick blödning i tisdags. Blödde även igår ons men idag torsdag har blödningen avtagit och det är väldigt lite blod?? Kan jag ändå ta letrozol trots att blödningen typ avtagit? Letrozol cd3-5 är det som gäller. Har oregelbunden mens och brukar vanligtvis ta provera för att ens få mens/blödning men nu kom det en spontant..


    Om du är osäker och har möjlighet så ta ett graviditetstest innan du börjar med letrozol igen. För egen del tyckte jag att mensen kom regelbundet efter en letrozolkur med lyckad ägglossning, kanske är så för dig också? :)
  • akalei
    Bellanlover skrev 2020-05-21 20:31:48 följande:

    Fick blödning i tisdags. Blödde även igår ons men idag torsdag har blödningen avtagit och det är väldigt lite blod?? Kan jag ändå ta letrozol trots att blödningen typ avtagit? Letrozol cd3-5 är det som gäller. Har oregelbunden mens och brukar vanligtvis ta provera för att ens få mens/blödning men nu kom det en spontant..


    Jag tror också som MammaMadde03 att det är ok om du har uteslutit graviditet. :)
  • Bellanlover

    Tack snälla för snabbt svar! Tog gravtest i lördags pga konstiga symtom (troligtvis var det väl menssymtom då??) samt ett gravtest i tisdags när den stora blödningen plötsligt kom. Båda negativa så borde ju inte kunna vara gravid.... tar nog letrozoltabletterna ikv och testar en sista gång med gravtest imorgonbitti. Tänkte mer om denna blödning inte är en mens utan ngt annat eftersom den bara varade i 3 dagar. Hoppas det fungerar med letrozol ändå även om blödningen avtagit :)

  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-05-20 20:43:35 följande:

    Hej!

    Jo då. Jag tempar fortfarande. Och tempen håller sig stadigt högt så det känns skönt! Blir som en bekräftelse på att allt är ok.

    Jo igår var vi där. Var ju extremt tidigt fortfarande. Så vi hade fått till oss att det kan vara för tidigt för att se hjärtslag. Och då kommer vi få ny tid.

    Väl där och maken fick följa med vilken var kul - alla andra jag pratar med just nu (typ grupp på Facebook med bf januari 2021) så får ingen ta med sin kille på VUL eller ul. Men här gick det bra.

    Hon hittade en graviditet. Och det att graviditetssäcken sitter rätt där den ska. Alltså ingen risk för utomhavandeskap vilket är det man kan vara orolig för.

    Däremot kunde vi inte se något foster i säcken.

    För tidigt trodde hon.

    Vi vet ju att jag ägglossade 22-23 april. Så den är ju faktiskt inte ens 4 veckor än. Även om jag ?officiellt? är i vecka 6(5+5). Så ut fick ny tid den 8 juni för att kolla.

    Vi känner oss faktiskt inte särskilt oroliga. Det är ovanligt att det inte utvecklas ett foster i säcken. Det är mer vanligt att det är för tidigt och att det var därför visningen såg den!

    Håller tummarna för er 25 maj nu!!!!!


    Vad härligt! Tempen ser ju jättefin ut och kul att din kille fick följa med!:) som du säger, är ju fortf väldigt tidigt så ni kommer säkert se mer den 8 juni!

    Jag var på första ultraljud idag cd 10 och de hittade några äggblåsor på 11-12 mm så jag är lite besviken. Hoppas de växt till sig på måndag!
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-22 09:51:25 följande:

    Vad härligt! Tempen ser ju jättefin ut och kul att din kille fick följa med!:) som du säger, är ju fortf väldigt tidigt så ni kommer säkert se mer den 8 juni!

    Jag var på första ultraljud idag cd 10 och de hittade några äggblåsor på 11-12 mm så jag är lite besviken. Hoppas de växt till sig på måndag!


    Okej men du, CD 10, det är ju INGENTING! Minns du inte hur de var för mig?

    VUL på CD12. 1 st på 11 mm.

    VUL på CD 17. 1 st på 13 mm.

    Sen på CD 23 hade en hoppat upp till 18 mm. Och. Det tog sig ju den gången. Trotts världens längsta cykel trotts dubbel letrozol och operation för min man osv så vi ju helt gett upp att detta skulle funka.

    Så. 11 mm på CD 10 hade jag varit jättenöjd med ???????????? den kommer nog ha hoppat upp ill nästa vecka ska du se!
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-22 09:51:25 följande:

    Vad härligt! Tempen ser ju jättefin ut och kul att din kille fick följa med!:) som du säger, är ju fortf väldigt tidigt så ni kommer säkert se mer den 8 juni!

    Jag var på första ultraljud idag cd 10 och de hittade några äggblåsor på 11-12 mm så jag är lite besviken. Hoppas de växt till sig på måndag!


    Okej men du, CD 10, det är ju INGENTING! Minns du inte hur de var för mig?

    VUL på CD12. 1 st på 11 mm.

    VUL på CD 17. 1 st på 13 mm.

    Sen på CD 23 hade en hoppat upp till 18 mm. Och. Det tog sig ju den gången. Trotts världens längsta cykel trotts dubbel letrozol och operation för min man osv så vi ju helt gett upp att detta skulle funka.

    Så. 11 mm på CD 10 hade jag varit jättenöjd med ???????????? den kommer nog ha hoppat upp ill nästa vecka ska du se!
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020