• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Evelynite

    Hej igen. Min mens kom ikväll .. Så nu börjar en ny kula! 

    Fick reda på att jag har PCO för bara någon månad sedan men följs gärna åt i denna tråd. :) 

    Ni som gjort flera kurer med Letrozol, bokar ni in VUL varje gång? Kan tänka mig att man behöver det för att se så man inte blir överstimulerad? 

    Jag fick ÄL bekräftad på första försöket så bara det känns som en vinst, men är utmattad efter bara en kur. Först mår man lite konstigt av tabletterna, sedan av ägglossning (jag har ju sällan haft ÄL så hade ingen aning att det kunde göra så ont), och sedan ont av mensen. Cykeln känns väldigt låång. Någon som känner samma sak?

  • amandakollb
    MFH skrev 2020-06-04 19:26:35 följande:

    Har ni försökt länge? Hoppas att lutinus är vad som behövs och att det fungerar för er denna månad. Har du något barn sedan innan? Alltid så jobbig väntan precis innan beräknad mens.

    Nej, de hittade inget som kunde orsaka missfall. Vet inte om det är positivt eller negativt. Men hade varit skönt att hitta något som man kunde avhjälpa. Även om jag väldigt gärna vill bli gravid igen är jag samtidigt rädd för att det kan hända igen. Att risken är samma som innan och då är mina odds inte så bra.

    Jag har regelbunden mens och blivit gravid 6 gånger utan hjälp, så min ägglossning fungerar iaf ibland. Men som läkaren nu misstänker så kanske jag bara har ägglossning ibland. Brukar få ganska diffusa positiva ägglossningstester, men just förra månaden var det solklart. Och så hade jag låga progresteronvärden samma cykel så verkar inte vara det jag ska gå på.


    Nja det här blir 5e försöket, 2a med letrozol+ovitrelle. Började försöka förra sommaren men har pco och ägglossade bara 3 gånger under nästan ett år så vi sökte hjälp ganska fort. Nej inget barn sedan tidigare, har dock varit gravid för 7 år sedan men gjorde abort då.

    Vad skönt med regelbunden mens och att du verkar bli gravid så lätt! Kan du inte fråga om ett progesteronprov så ni kan bekräfta äl kanske? Och annars be om att få ovitrelle utskrivet :) och jag skulle fråga om lutinus också!
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-04 19:48:10 följande:

    Hej igen. Min mens kom ikväll .. Så nu börjar en ny kula! 

    Fick reda på att jag har PCO för bara någon månad sedan men följs gärna åt i denna tråd. :) 

    Ni som gjort flera kurer med Letrozol, bokar ni in VUL varje gång? Kan tänka mig att man behöver det för att se så man inte blir överstimulerad? 

    Jag fick ÄL bekräftad på första försöket så bara det känns som en vinst, men är utmattad efter bara en kur. Först mår man lite konstigt av tabletterna, sedan av ägglossning (jag har ju sällan haft ÄL så hade ingen aning att det kunde göra så ont), och sedan ont av mensen. Cykeln känns väldigt låång. Någon som känner samma sak?


    Hejhej :) jag är på min andra kur och har gjort två ultraljud vid varje för att kontrollera äggblåsorna. Fick du göra progesteronprov för att bekräfta äl?:)

    Ja jag tycker också jag mår lite konstigt av tabletterna.. dock har min cykel blivit mkt kortare av letrozol+ovitrelle, runt 30 dagar, jag har pco och kunde ägglossa typ var tredje månad så är stor skillnad mot nu! brukar du ha regelbundna cykler och isåfall hur långa?:)
  • Mammamadde03
    Evelynite skrev 2020-06-04 19:48:10 följande:

    Hej igen. Min mens kom ikväll .. Så nu börjar en ny kula! 

    Fick reda på att jag har PCO för bara någon månad sedan men följs gärna åt i denna tråd. :) 

    Ni som gjort flera kurer med Letrozol, bokar ni in VUL varje gång? Kan tänka mig att man behöver det för att se så man inte blir överstimulerad? 

    Jag fick ÄL bekräftad på första försöket så bara det känns som en vinst, men är utmattad efter bara en kur. Först mår man lite konstigt av tabletterna, sedan av ägglossning (jag har ju sällan haft ÄL så hade ingen aning att det kunde göra så ont), och sedan ont av mensen. Cykeln känns väldigt låång. Någon som känner samma sak?


    Hej! :)

    Jag har fått använda letrozol ett bra tag nu (har uppehåll för tillfället dock) och bokade in ett VUL varje gång fram tills läkaren konstaterade att jag ägglossade 1-2 ägg efter varje dubbelkur och då blev det VUL varannan gång istället.

    Kände precis likadant, hade hemska smärtor av ägglossningen och när mensen närmade sig så gjorde det ont istället och lätt matt i kroppen däremellan (iallafall efter ett antal kurer, uppe i 10 försök med letrozol)
  • amandakollb
    Mammamadde03 skrev 2020-06-05 18:02:02 följande:

    Hej! :)

    Jag har fått använda letrozol ett bra tag nu (har uppehåll för tillfället dock) och bokade in ett VUL varje gång fram tills läkaren konstaterade att jag ägglossade 1-2 ägg efter varje dubbelkur och då blev det VUL varannan gång istället.

    Kände precis likadant, hade hemska smärtor av ägglossningen och när mensen närmade sig så gjorde det ont istället och lätt matt i kroppen däremellan (iallafall efter ett antal kurer, uppe i 10 försök med letrozol)


    Hur kommer det sig att ni testat så många kurer med letrozol och inte gått vidare med typ ivf?:) trodde standard va 6 kurer med letrozol men man kanske får välja helt själv om man vill fortsätta med letrozol längre?:)
  • Mammamadde03
    amandakollb skrev 2020-06-06 09:41:25 följande:

    Hur kommer det sig att ni testat så många kurer med letrozol och inte gått vidare med typ ivf?:) trodde standard va 6 kurer med letrozol men man kanske får välja helt själv om man vill fortsätta med letrozol längre?:)


    Standarden är 6 försök, men då vi har ett gemensamt barn sedan tidigare så kan vi inte få hjälp med ivf utan måste då bekosta det själva så då fick vi möjligheten att fortsätta med letrozol så länge som vi känner att det finns ork till :) har planerat att fortsätta igen omkring augusti-september.
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-06-04 10:25:05 följande:

    vad spännande! förstår att du längtar till måndag! :) 

    vet inte haha, känner ingenting förutom ömma bröst men det har jag alltid mellan äl och bim så inget speciellt. men längtar också till måndag för då ska jag nog ta första testet! 


    Blev det något test imorse ?????! Tänker på dig! ??
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-06-08 09:40:33 följande:

    Blev det något test imorse ?????! Tänker på dig! ??


    Vad gulligt av dig!! Jag är på ovitrelle+13 idag och tog både ett test igårmorse och imorse, båda var negativa :( är riktigt deppig nu! Har fortf ömma bröst dock, inga spottings som jag brukar få och tempen hög (idag blev en superhöjning?!).

    Visst är det ultraljud idag? Uppdatera gärna efter hur det går :D

  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-06-08 10:02:05 följande:

    Vad gulligt av dig!! Jag är på ovitrelle+13 idag och tog både ett test igårmorse och imorse, båda var negativa :( är riktigt deppig nu! Har fortf ömma bröst dock, inga spottings som jag brukar få och tempen hög (idag blev en superhöjning?!).

    Visst är det ultraljud idag? Uppdatera gärna efter hur det går :D


    Vad körde du för test?

    ?Testa tidigt test??

    Verkligen rejäl höjning - och att du inte har spotting osv är ju väldigt bra!!

    Håller alla tummar för dig!!

    Absolut. Ska dit kl 16. Lite nervös nu - men ja - jag uppdaterar sen!
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-06-08 10:56:38 följande:

    Vad körde du för test?

    ?Testa tidigt test??

    Verkligen rejäl höjning - och att du inte har spotting osv är ju väldigt bra!!

    Håller alla tummar för dig!!

    Absolut. Ska dit kl 16. Lite nervös nu - men ja - jag uppdaterar sen!


    Nej inget testatidigt, utan ett vanligt test. Tänker att du såg ju på ovitrelle+11 med vanligt test va? Därför tänker jag att de borde va visats för mig nu om jag varit gravid :( men vissa får ju inte positivt förens senare så får avvakta några dagar.

    Jag tar ju lutinus nu så tror att det kan va dem som gör att jag inte fått spottings än, vilket är skönt! Tack!!

    Åh förstår de, men de kommer gå jättebra, ja gör det :D
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020