• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-06-09 12:19:10 följande:

    okej får googla lite, verkade ju finnas hur många olika förpackningar som helst så ingen aning vilken man ska ta. 

    Ah exakt, testade på bim-4 och och bim-3 och de va vanliga test, jag tycker jag läser överallt om folk som plussar typ på äl+10 och äl+11 så tänkte att det kanske kunde synas för mig också om jag varit gravid men alla de som plussar tidigt kanske använder tidiga test? 


    Spelar nog ingen större roll vilken rosenrot du kör. Som sagt - ett naturläkemedel så svårt att veta faktiskt effekt...

    Haha jag skulle gissa att alla som upptänkt det extra tidigt använt ?tidiga test?.

    För de är känsligare och har högre detektorn på HCG som är hormonet som upptäcker graviditet! Hoppas!

    Dock sk du helt ta det med morgonurinet då det är starkast.
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-06-09 14:04:23 följande:
    Spelar nog ingen större roll vilken rosenrot du kör. Som sagt - ett naturläkemedel så svårt att veta faktiskt effekt...

    Haha jag skulle gissa att alla som upptänkt det extra tidigt använt ?tidiga test?.

    För de är känsligare och har högre detektorn på HCG som är hormonet som upptäcker graviditet! Hoppas!

    Dock sk du helt ta det med morgonurinet då det är starkast.
    tack för all pepp!! jag tänkte ta nytt test på fredag om jag inte fått mens innan dess :) 
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-08 20:06:17 följande:

    Haha ja så jobbigt dessa sista dagar faktiskt! Men har typ redan ställt in mig på att det inte blev något denna månad men då är det skönt att få hoppa på nästa letrozolkur direkt!


    Hoppet är det sista som lämnar en. Absolut hoppas vi på nästa då :)

    Jösses jag tror min mens kom idag, 6 dagar efter sista letrzoltabletten, är 3år sedan sist så är ju "nytt" för mig. Känns väldigt bra att systemet verkar komma igång :).

    Min gyn tyckte jag skulle ta en omgång Letrozol igen om jag fick mens så börjar väl på torsdag om denna blödning håller i sig.
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-09 09:41:41 följande:

    okej ska kolla upp det! :) vill ju göra alls om går för att förbättra chanserna.

    ingen fara, njaa har ömma bröst, hög temp och lite ont i nedre delen av magen. och har inte fått spottings ännu vilket jag brukar få flera dagar innan bim i vanliga fall, så det känns lovande. dock tog jag gravtest både i söndags och igår och båda var negativa så tänker att det kanske ändå inte blev något denna månad. men nu är det inte länge kvar till bim på torsdag.. 

    när brukar du få spottings? :)


    Ja, precis som står skrivet ovan vet man aldrig med naturläkemedel. Men eftersom jag får de andra positiva effekterna av rosenrot så tänker jag att det inte skadar, bara man inte tar dem efter ÄL. Inge bra för fostret om man skulle vara gravid.

    Alla dina tecken verkar lovande och det är långt ifrån alla som plussar tidigt. Speciellt tempen. När jag tempade kom alltid mensen samma dag som tempen dippade.. Och jag plussade inte förrens BIM+7 när jag var gravid med dottern.

    Jag får spottings ca 1-2 dagar innan mensen. Inte googlat något alls om spotting så vet inte om när i cykeln man får det spelar någon roll för fertiliteten? När får du spottings? Ursäkta snuskig detalj men min spotting senast var mer brunt-grått än rött.. Har du röda spottings?
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-09 16:11:33 följande:

    Hoppet är det sista som lämnar en. Absolut hoppas vi på nästa då :)

    Jösses jag tror min mens kom idag, 6 dagar efter sista letrzoltabletten, är 3år sedan sist så är ju "nytt" för mig. Känns väldigt bra att systemet verkar komma igång :).

    Min gyn tyckte jag skulle ta en omgång Letrozol igen om jag fick mens så börjar väl på torsdag om denna blödning håller i sig.


    Menar du efter sista proveratabletten va?:) ja skönt med mens så ni kan börja köra igen, äter du dubbeldos eller enkel?
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-09 21:36:59 följande:

    Ja, precis som står skrivet ovan vet man aldrig med naturläkemedel. Men eftersom jag får de andra positiva effekterna av rosenrot så tänker jag att det inte skadar, bara man inte tar dem efter ÄL. Inge bra för fostret om man skulle vara gravid.

    Alla dina tecken verkar lovande och det är långt ifrån alla som plussar tidigt. Speciellt tempen. När jag tempade kom alltid mensen samma dag som tempen dippade.. Och jag plussade inte förrens BIM+7 när jag var gravid med dottern.

    Jag får spottings ca 1-2 dagar innan mensen. Inte googlat något alls om spotting så vet inte om när i cykeln man får det spelar någon roll för fertiliteten? När får du spottings? Ursäkta snuskig detalj men min spotting senast var mer brunt-grått än rött.. Har du röda spottings?


    Fortf hög temp idag så börjar få lite hopp igen efter mina negativa test iförrgår..

    Okej jag brukade alltid få runt 5-6 dagar innan mens vilket störde mig jättemkt, för tänkte redan då att de va kört, vilket de alltid va haha. Nä tror inte de spelar jättestor roll för fertiliteten, min läkare trodde inte de iaf. Men de kan bero på lågt progesteron! Denna cykel när jag tagit lutinus som är extra progesteron har jag fortf inte fått några spottings och är nu på bim-1.

    Nja jag har mest bruna faktiskt men ibland röda! Kommer mest när jag torkar mig, inte så mkt i trosorna.
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-10 06:27:02 följande:

    Menar du efter sista proveratabletten va?:) ja skönt med mens så ni kan börja köra igen, äter du dubbeldos eller enkel?


    Nej jag har bara fått Letrozol eftersom jag knappt hade någon slemhinna. Trodde jag skulle få börja med Proverna men av tidigare nämnda anledning så blev det Letrozol istället. Har bara ätit en enkeldos.
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-10 08:22:42 följande:
    Nej jag har bara fått Letrozol eftersom jag knappt hade någon slemhinna. Trodde jag skulle få börja med Proverna men av tidigare nämnda anledning så blev det Letrozol istället. Har bara ätit en enkeldos.
    jaha visste inte att man kunde få mens så tidigt efter en letrozolkur, man lär sig nytt hela tiden :D okej men skönt att få komma igång igen, då lär vi hamna ganska synkade då jag säkert också får mens typ imorgon eller fredag! jag kör dubbeldos 
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-10 06:27:02 följande:

    Menar du efter sista proveratabletten va?:) ja skönt med mens så ni kan börja köra igen, äter du dubbeldos eller enkel?


    Nej jag har bara fått Letrozol eftersom jag knappt hade någon slemhinna. Trodde jag skulle få börja med Proverna men av tidigare nämnda anledning så blev det Letrozol istället. Har bara ätit en enkeldos.
    amandakollb skrev 2020-06-10 09:14:25 följande:

    jaha visste inte att man kunde få mens så tidigt efter en letrozolkur, man lär sig nytt hela tiden :D okej men skönt att få komma igång igen, då lär vi hamna ganska synkade då jag säkert också får mens typ imorgon eller fredag! jag kör dubbeldos 


    Min gyn sa att man kunde få det, att typ första ägget "imploderar" och tar med sig den lilla slemhinna som finns. Det för försöker väl synkronisera ägglossning och mens på nå vis o.o.

    Men vad spännande :) läste ovanför att du tempar högt fortfarande? Kroppen gör då det konstigaste ting.
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-10 11:08:05 följande:
    Nej jag har bara fått Letrozol eftersom jag knappt hade någon slemhinna. Trodde jag skulle få börja med Proverna men av tidigare nämnda anledning så blev det Letrozol istället. Har bara ätit en enkeldos.
    amandakollb skrev 2020-06-10 09:14:25 följande:

    jaha visste inte att man kunde få mens så tidigt efter en letrozolkur, man lär sig nytt hela tiden :D okej men skönt att få komma igång igen, då lär vi hamna ganska synkade då jag säkert också får mens typ imorgon eller fredag! jag kör dubbeldos 


    Min gyn sa att man kunde få det, att typ första ägget "imploderar" och tar med sig den lilla slemhinna som finns. Det för försöker väl synkronisera ägglossning och mens på nå vis o.o.

    Men vad spännande :) läste ovanför att du tempar högt fortfarande? Kroppen gör då det konstigaste ting.
    okej det låter ju bra så att du får mens och kan börja om på nästa omgång=) 

    min temp brukar alltid sjunka samma dag jag får mens och har bim imorgon så ska bli väldigt intressant att se om den sjunker eller håller sig hög fortf. hoppas så på att den håller sig hög! 
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020