• Anonym (Bekymrad mamma)

    Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

    Vi skilde oss för fyra år sedan. Långt äktenskap.

    Tre tonårsbarn. Maken ville avsluta, kärleken var slut. Han var färdig med vårt stora hus (som jag skött faktiskt). Han hade jobbat mycket över sista åren, mycket laptop dygnet runt, inga vänner. Ingen otrohet. Inga försök till att gå i terapi osv. Vi sålde och delade lika (han hade rätt till hälften trots att det mesta var mina arv efter äldre släktingar). Gemensam vårdnad och barnen varannan vecka. 

    Jag var mycket ledsen. Grät. Skaffade eget hus och blev plötsligt lite gladare. Dejtade lite för snabbt men blev uppskattad och glad. Blev kär och ihop med ny man med bonusbarn efter ungefär ett år. Vi har flyttat ihop i nytt hus.

    Exmaken började bli arg. Blockerar all kontakt. Träffat honom aug 2016, juni 2019 och nu igår ett telefonsamtal. En timmes likadan utskällning varje gån om att jag är psykopat och borde betala mer, jag får inte skriva på FB nåt som han inte gillar (lite oklart där, efterom han blockar det mesta).

    Exmaken pratade illa om mig direkt inför barnen och släkten, vägrade samverka med mig om ekonomi och barnens aktiviteter. Barnen kom i kläm, höll sig frivilligt hos pappa och blockerade mig som han gjort och jag har inte sett dem på ungefär fyra år nu. Jag får kanske 10 minuters samtal per år i telefon med några av dem, men får inte träffa dem på jul eller semester. Det gör mig så ledsen och deprimerad, det påverkar hälsan. Jag längtar jättemycket. Även min släkt är helt utfrusen, mormor får ett julkort som mest. Alla blir arga på mig för att det är så här. Mormor tröstar mig men börjar bli gammal.

    Jag har försökt få Socialen att ingripa men de säger att barnen har sin egen vilja och int ekan påverkas av sin pappa. Vill de frysa ut sin mamma är de i sin fulla rätt. Familjerätten är frivillig och jag får inte maken att gå dit.

    Jag är förtvivlad. Jag skriver vädjande brev till exmaken en gång i veckan, men de läser han nog aldrig. Min äldsta myndiga flicka kommer till mig men är rejält påverkad av sin pappa. Jag är egentligen värdelös ju och hon har så dåligt självförtroende. Det gör ont. Man vill bara krama och hjälpa henne glömma dessa hemska fyra år.

    Vad ska jag göra? Polsien gör ingenting. Det är ju hat, umgängesabotage, förtal och psykisk misshandel av barnen. Det är som om en sekt hade kidnappat mina barn..
  • Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
  • Anonym (Bekymrad mamma)

    Jag var dum nog och väntade. Jag ville inte kontakta polis och socialen i början. Jag trodde att det skulle lösa sig snart men åren gick fort. Jag trodde pappan skulle lugna sig efter skilsmässan. Han fick ju allt han ville.


    Anonym (K) skrev 2020-03-09 13:21:06 följande:
    Fast yngsta var bara 9 vid skilsmässan, har bara varit tonåring i ett år. Så varför har du inte fått hjälp med detta barn?
  • Anonym (K)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-09 13:24:17 följande:

    Jag var dum nog och väntade. Jag ville inte kontakta polis och socialen i början. Jag trodde att det skulle lösa sig snart men åren gick fort. Jag trodde pappan skulle lugna sig efter skilsmässan. Han fick ju allt han ville.


    OK. jag förstår.
  • Kjell2
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-09 13:24:17 följande:

    Jag var dum nog och väntade. Jag ville inte kontakta polis och socialen i början. Jag trodde att det skulle lösa sig snart men åren gick fort. Jag trodde pappan skulle lugna sig efter skilsmässan. Han fick ju allt han ville.


    Tyvärr ett misstag. Du borde agerat mer resolut direkt. Nu är det för sent.
  • Anonym (Bekymrad mamma)

    Jag förstår det. Men frågan är hur jag ska agera. Det är nog omöjligt att acceptera och glömma sina barn som är utsätts för detta.


    Kjell2 skrev 2020-03-09 13:31:35 följande:
    Tyvärr ett misstag. Du borde agerat mer resolut direkt. Nu är det för sent.
  • Anonym (Bekymrad mamma)
    Anonym (K) skrev 2020-03-09 13:12:53 följande:

    TS, jag har en kompis som hade det så också. Efter skilsmässan, som han inte ville ha, så tog barnen hans parti. han betedde sig som ett offer, det var mammas fel att de skilde sig osv.

    Hon ringde, men fick knappt prata med dom, eller träffa dom. Jag tror det är vanligt att barnen tar parti för den som blir lämnad, speciellt om den lämnade utnyttjar det.

    Så småningom förstod hennes barn, och nu bor det ena barnet hos henne, och det andra har flyttat hemifrån. De ser nu pappan för vad han gjort, och har en bra relation med sin mamma.


    Oj, det låter ju som vi. Men jag blev ju lämnad, inte min exman. Men han behöver så mycket stöd och tröst och så använder han barnen som sina förtrogna. Som om han var deras unge på nåt sätt. Han och jag ska vara vuxna ju och barnen ska få vara barn. Nu är det nåt sjukt med perfekta pappa&barn mot dumma mamma. Det är helt absurt och jätteotäckt.
  • Anonym (Ö)

    Det där myndiga barnet är inte mycket att hänga i julgranen. Tycker inte du ska slicka röv för ungarna, de är stora nu.

  • Anonym (Bekymrad mamma)
    Anonym (Ö) skrev 2020-03-09 13:48:58 följande:

    Det där myndiga barnet är inte mycket att hänga i julgranen. Tycker inte du ska slicka röv för ungarna, de är stora nu.


    Men min stora flicka är mig så kär. Jag kan inte strunta i mina barn. Skulle jag bara glömma bort dem? Det är ju inte deras fel att deras pappa nästan hjärntvättar dem att hata sin mamma helt onödigt och blockera alla kontakt och försök till reparation.

    Jag är förtvivlat ledsen. Mår så dåligt. 
  • AnnaSthlm

    Förlåt, men det låter som att något inte stämmer i din bild av hur läget är och varför dina barn och din exman har valt bort att ha kontakt med dig.
    Du beskriver dig som det ultimata oskyldiga offret, men jag tvivlar på att det stämmer med verkligheten.
    Du skriver vädjande brev varje vecka, det är en form av trakasseri. Jag misstänker att exmannen känner sig trängd, skuldbelagd och så j*vla förbannad på din skenhelighet att han helt enkelt har fått nog.
    Som sagt, det är endast du som kan rannsaka dig själv och ändra ditt beteende. Något stämmer inte, och stämde förmodligen inte under ert äktenskap heller.
     

  • Anonym (Bekymrad mamma)

    Näe, ingen är religiös alls, men det liknar en sorts sluten sekt där mamma och omvärlden ska hållas borta. 


    lazlo09 skrev 2020-03-09 14:24:19 följande:

    Det låter som religion eller annat liknande vansinne är inblandat här...


Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.